Tycker det är så synd att det blir såhär

Sv: Tycker det är så synd att det blir såhär

Läste om det tidigare. Tycker det är sjävklart att hundägaren ska ett rejält straff + djurförbud. Så får det verkligen inte gå till! Synd om den drabbade men även hunden...

Tja, vad ska man säga....

Det är så man gör när man inte har stake själv utan gömmer sig bakom en hund!

J*kligt fegt, och dessutom finns risken att hunden blir "straffad"...

Håller med, verkligen tragiskt....

Tyvärr är det ju mycket så med "skarpa" hundraser, att fel folk skaffar dom....dvs folk som ser det som status eller coolt att ha en sån hund, och som uppmuntrar rasens mer negativa eller aggressiva sidor, pga oförstånd och som sagt, status anledningar.

vanligt med Pitbull - inte köper man en sån om man är en familj med typ 2 barn precis, iallfall inte vanligtvis. samma med kanske rotweiler och dobermann, fast de blivit vanligare de också, särskilt rotweiler, som ju är mycket trevliga hundar om bara ägarna har tillräckligt mycket kunskap och erfarenhet att uppfostra dem rätt.

har sett en del sorgliga schäfrar genom åren också - de var ju "pitbullen 20 för år sen" typ. Kuvade, hukande schäfrar som hetsades av sina ägare och gjorde allt för att vara ägaren till lags. ledsamt.

Det är fruktansvärt!! Hur kan man vara så idiotiskt jäkla dum och elak? :mad:

JO det är synd att sådana männiksor får ha djur, dom ska inte ha tillgång till att köpa djur överhuvud taget tycker jag.
Dessväre så har ju troligtvis hunden blivit förstörd för livet och blir troligtvis avlivad, tråkigt men sant.

mackan skrev:

Tyvärr är det ju mycket så med "skarpa" hundraser, att fel folk skaffar dom....dvs folk som ser det som status eller coolt att ha en sån hund, och som uppmuntrar rasens mer negativa eller aggressiva sidor, pga oförstånd och som sagt, status anledningar.

vanligt med Pitbull - inte köper man en sån om man är en familj med typ 2 barn precis, iallfall inte vanligtvis. samma med kanske rotweiler och dobermann, fast de blivit vanligare de också, särskilt rotweiler, som ju är mycket trevliga hundar om bara ägarna har tillräckligt mycket kunskap och erfarenhet att uppfostra dem rätt.

har sett en del sorgliga schäfrar genom åren också - de var ju "pitbullen 20 för år sen" typ. Kuvade, hukande schäfrar som hetsades av sina ägare och gjorde allt för att vara ägaren till lags. ledsamt.

Ja, usch för schäfrar! Jag är absolut inte hundrädd, men gillar faktiskt inte schäfer. Jag tycker att rasen är så fin, verkligen, men jag litar inte alls på den. De är alldeles för veka för att passa ihop med mig. Synd på en annars bra ras.
( jag har dobermanns....som familjehundar och det går jättebra, slår schäfern med hästlängder :D:D:D)

moonlightgarden skrev:
JO det är synd att sådana männiksor får ha djur, dom ska inte ha tillgång till att köpa djur överhuvud taget tycker jag.
Dessväre så har ju troligtvis hunden blivit förstörd för livet och blir troligtvis avlivad, tråkigt men sant.

Hunden lever än... Tyvärr, jag hoppas oxå han blir avlivad...

Okej, jo man måste ju tyvärr hoppas på sådant så som att hunden avlivas. Går ju normalt sett inte att rehabilitera en sådan här hund. Vilket jag tycker är riktigt synd. Borde ju nästan gå att anordna ett datasystem där man kan lägga till folk som anmäls och döms för djurplågeri kan läggas till så kan hunduppfödare å liknande kolla upp om man har blivit dömd eller inte. Nu när dessa killar släpps skaffar dom sig ju bara en ny hund å lär upp den på samma sätt.

Jag tycker verkligen det är hemskt att "fel" folk skaffar hundar överhuvudtaget...
En sån hund, typ pitbull, rottweiler m.m. är ju väldigt krävande hundar och det kräver att ägaren verkligen vet vad h*n gör, Men de flesta som har en sån vet ju tyvärr inte det! Det är ju faktiskt hunden som far illa eftersom ägaren inte vet vad h*n gör.

Det är överhuvudtaget fruktansvärt trist när hundar blir en "statussymbol"...

moonlightgarden skrev:
Borde ju nästan gå att anordna ett datasystem där man kan lägga till folk som anmäls och döms för djurplågeri kan läggas till så kan hunduppfödare å liknande kolla upp om man har blivit dömd eller inte.

Tänkte oxå på de där när ja läste nån liknande grej förut...
Problemet är att det finns alltför många oseriösa uppfödare oxå... Annars säljer man väl inte en sån hund om man inte vet att köparen till 100% klarar av den

Senast ändrad av en moderator:

Problemet är ju inte hundrasen. Uppfostrar man pittbull, doberman, rottweiler med flera hundraser som en familje hund/utsällningshund så funkar dom ju bra och är trevliga. Har aldrig stött på en otrevlig hund utav dessa raser.
Det är ju när man uppfostrar dom fel som genom att man upfostrar den till attackera m.m. som det går snett, eftersom att dom då blir attackhundra eftersom att dom bara har ett engångsbetteende dom klarar inte av att ta bort å vara familje hund om man har uppfostrat den till att vara en vakthund.
Har ingen storr koll på vad hunduppfödare som föder upp sådana här hundar kollan upp å kontrollerar innan man köper en valp utav dom. Så länge seddan vi köpte hund så jag var för liten för att komma ihåg å den enda annars jag känner till säljer tävlings skotte hundar så dom säljs ju bland annat till USA.

mackan skrev:

Nu är ju inte pitbull en skarp hund :smirk: . Och då vi snackar om renrasiga pb's så skulle du nog bli förvånad över hur många som faktiskt bor i barnfamiljer. Jag har ju själv inga barn men min Chilla älskar barn och dom får gärna hänga och slänga i henne bäst dom vill om hon får bestämma. Och min syster har en dotter på 7 år samt en bebis på väg samtidigt som hon har en rottisvalp.
Vad jag blir förbannad på är blandrasaveln där dom blandar in vad som helst i en pitbull (som t.ex. rottis som till skillnad från pitbull verkligen ÄR en skarp ras).Detta leder ju inte helt sällan till att man får en pitbullliknande hund MED skärpa och vaktinstinkt (vaktinstinkt är något som är väldigt okaraktäristiskt hos just apbt). Och ännu värre är att många av dessa hundar inte ens har pb i sig till att börja med. Jag skulle nog vilja säga att dom allra flesta av dessa löpsedelhundar är blandningar med amstaff och rottis.

hmm...jag tror att både schäfer,rottis,staffar och amstaffar(= sk pitbulls)är helt underbara familjehundar,eller jag VET att schäfern är det i allafall.

Både jag och mina syskon har fått denna underbara start i livet med att få växa upp med en sån underbar ras som schäfer och vad än folk säger så älskar schäfrar barn om dom har fått en bra start av oss människor från början.

Och jag blir vansinnig när jag läser i tidningen att "schäfer har bitit den och den och rottis mfl har bitit osv men skulle en golden bita så står det bara "hund" bet barn?!" Det är väl inte så konstigt att folk får en sådan här syn på rasen??
Och unga killar främst som behöver hävda sig genom sin hund och köper en ras han inte klara av-då går det ju så här-eller hur??

En utlänning kom fram till mig en gång och frågade om inte vi kunde använda vår hane i avel så han kunde få köpa en hund av oss-varför det sa jag? jo för jag skulle behöva ha en sån hund här för att inte bli nerslagen här i stan??? :confused: ALDRIG sa jag! :devil: Arg som ett bi gick jag där ifrån med vår riktigt kraftiga och mörka schäfer.

O ja mena, vem vill lära sin familjehund att bussa på andra människor? Att väktarhunden och polishunden är betydligt skarpare har ju sina anledningar-den är ju uppfostrad sådan och har "bättre" förutsättningar då retningsgrensen i regel är kortare.

Men nog om schäfern..jag träffade en staffe i sommras och jag har passat hene en del och hon är helt underbar!! Pigg,glad och hon fullkomligt ÄLSKAR människor.

Jag tror att hunden oftast blir vad man gör den till-däremot kan det ju även vara ärftliga saker oxå men till 90% procent tror jag det hänger på ägaren!

Nu har jag sagt mitt! :D

:eek: :eek: :eek:
Min schäfer var förvisso förarvek men inte vek i den bemärkelsen rädd, mycket undergiven osv. Vart aldrig rädd för något.
Hade hon inte varit rätt så förarvek så hade hon varit jobbig för hon var rätt hård.
Vad för slags schäfrar har du träffat kan man fråga sig :angel:
Jag har tyvärr inte min kvar och vet heller inte vad hon är för ägaren jag sålde till höll inte vad hon lovade :cry:
Saknar min Dessie:

normal_desssno27.jpg

normal_dessse5.jpg

Vi hade tyvärr blivit för dåliga för att ge henne det som var bäst och jag fick höra att hon skulle finnas i Kalmar hos en som tränade lydnad men mer än så fick jag inte informationsmässigt då ägaren emellan "slarvade bort" adressen.
Det finns avarter inom alla sorter och jag hoppas du träffar på bra reprensetanter för schäfer också.
Blir jag frisk någon gång så kommer jag att införskaffa schäfer för jag har insett att den har lagomt av det jag vill ha hos en hund. Vill jag ha mer får jag skaffa en malle :D
Jag har stor förkärlek till dom mer långpälsade varianten av schäfer ;)
En schäfer som inte går att lita på är en som inte är en bra schäfer.
Dålig schäfer skall man väl inte köpa heller :angel:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 558
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 492
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 927
  • Artikel Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
969
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama