Sv: Tycker det är så synd att det blir såhär
hmm...jag tror att både schäfer,rottis,staffar och amstaffar(= sk pitbulls)är helt underbara familjehundar,eller jag VET att schäfern är det i allafall.
Både jag och mina syskon har fått denna underbara start i livet med att få växa upp med en sån underbar ras som schäfer och vad än folk säger så älskar schäfrar barn om dom har fått en bra start av oss människor från början.
Och jag blir vansinnig när jag läser i tidningen att "schäfer har bitit den och den och rottis mfl har bitit osv men skulle en golden bita så står det bara "hund" bet barn?!" Det är väl inte så konstigt att folk får en sådan här syn på rasen??
Och unga killar främst som behöver hävda sig genom sin hund och köper en ras han inte klara av-då går det ju så här-eller hur??
En utlänning kom fram till mig en gång och frågade om inte vi kunde använda vår hane i avel så han kunde få köpa en hund av oss-varför det sa jag? jo för jag skulle behöva ha en sån hund här för att inte bli nerslagen här i stan???
ALDRIG sa jag!
Arg som ett bi gick jag där ifrån med vår riktigt kraftiga och mörka schäfer.
O ja mena, vem vill lära sin familjehund att bussa på andra människor? Att väktarhunden och polishunden är betydligt skarpare har ju sina anledningar-den är ju uppfostrad sådan och har "bättre" förutsättningar då retningsgrensen i regel är kortare.
Men nog om schäfern..jag träffade en staffe i sommras och jag har passat hene en del och hon är helt underbar!! Pigg,glad och hon fullkomligt ÄLSKAR människor.
Jag tror att hunden oftast blir vad man gör den till-däremot kan det ju även vara ärftliga saker oxå men till 90% procent tror jag det hänger på ägaren!
Nu har jag sagt mitt!