Sv: Twilight
Jag har sagt att jag tycker filmen är rubbad

. Och jag håller med om att det är en dålig film. MEN jag anser inte att filmen skulle skada en 11åring om hon eller han såg den.
Jag förstår precis vad det är ni menar, ni anser inte att Edward är frisk, jag håller med. Men det är fortfarande en film. Om mina 3-4 åringar på jobbet vet att Pippi inte finns utan hon finns bara på filmen så kan nog en 11 åring förstå en film som twiligt också. Det är därför jag sagt det, är mamma med så varför skulle dottern inte få se filmen? Däremot så anser mamma eller pappa att filmen inte är lämplig för ens barn så har dom alla rätt att begränsa det, även fast jag kan tycka det är fel väg att vandra.
Sensmoralen i Twilight är så rutten så det finns inte ord att beskriva, och det handlar inte om att veta vad som är film och vad som är verklighet... Jag är helt säker att alla som sett twilight vet att storyn är fiktiv. Det handlar om vampyrer för sjutton! Men även fiktiva berättelser säger oss ibland saker om livet och påverkar våran värdegrund. Det finns berättelser som visar exempel på rätt och fel, ont och gott, känslor, relationer och så vidare.
Och twilight har tyvärr lyckats ganska bra med just det ovanstående. Det är en storm av kvinnor som fallit för denna triologi; unga, unga vuxna och även gamla tanter. Det syns även väldigt tydligt bland denna storm vad som är älskvärt med twilight och relationen mellan huvudpersonerna. Tantsnusket som växte fram handlar om en hyperdominant BDSM utövare som faktiskt t.o.m är mer kontrollerande och svartsjukare än original-Edward. Mer likande tantsnusk baserat på tantsnusket, som baserades på twilight, ökar. Kolla bara adlibris t ex.
Men värst är ändå fanfiction.net där unga människor målar upp en klockren psykopat i sina noveller. I vissa fall glorifieras t.o.m kvinnomisshandel och våldtäkt...
Så VARFÖR skulle man som förälder låta sina barn se på en film med så skadlig sensmoral, som dessutom lyckats tilltala allt för många kvinnor? Vad får dig att tro att en 11-åring kan resonera rätt, när det finns 40-åriga tanter som inte kan det?
Det är ett skämt att du jämför detta med Pippi. Som i stora drag handlar om en stark, tuff och självständig liten tjej! På vilket sätt skulle det ens vara lite skadligt för en 11-åring att finna inspiration till lek, drömmar och tankar om livet i en Pippi-film?
Hur mycket skada tror du att en tjej tar av att vilja vara Pippi jämfört med att vilja vara Bella?
Twilight lär oss att det som egentligen är fel är rätt. Och det är inte bra, verkligen, verkligen inte bra...