Twilight 1062 -språngrulla

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare missan
  • Startdatum Startdatum
M

missan

Kanske en märklig fråga men hur kan det komma sig att Twilight betäcker så få ston? Tycker själv att han verkar vara en av de bättre dressyr /dubbeltalang-hingstarna i Sverige och funderar på att ta honom till mitt sto nästa säsong.

Kollade på språngrullas statistik och han har haft 10 ston den här säsongen, orimligt lite för en sån hingst tycker jag. Eller är det nåt jag inte fattat? :confused:

Han har ju bra blupindex också.

Nu har jag iofs inte sett honom live, ska förstås se till att göra det innan jag bestämmer mig.

Nån som har någon tanke om detta? Eller är det bara så att det går trender i hingstar och den här säsongen var det Ampere som kammade hem storslam..?

missan

Sv: Twilight 1062 -språngrulla

Sådär kan det vara. Det kan bero på allt ifrån dålig marknadsföring till att hingsten varit ute på tävlingar mycket under säsongen och därmed varit på andra uppdrag än gå på bocken.

Eller så är de bara underskattade eller bortglömda. Eller så är det någon annan som är poppishingst just det året och knycker kandidater från just den hingsten om de passar till likartade ston.

Jag vet inte vad du se som tycker att han är en dubbeltalang? För med den bedömningen jag gör vid hingst val är han det inte. Har alldeles för dåligt när det gäller hoppning. Dessutom har dåliga exteriör poäng för att vara en dressyrhingst. Så det är en häst som jag hittills, innan det finns avkommor som visar något, inte alls ser som intressant.

Dålig exteriör? 3-års 998, kvaliten 998, bruksprov 888. Tycker inte jag är dåligt.

Uttryckte kanske mig slarvigt men han har 38 totalt och det är lågt för dressyrhingstar. Så jag förstår om man då hellre väljer en som ligger på 40 eller mer. Om det nu inte är så att just Twilight är den som bäst passar stoet.

*kl*
Jag kan ju svara på varför jag inte valde Twiligt.
Jag var intresserad av Twiligt i våras till mitt sto. Men det föll på lite av att jag kontaktade ägarna med några frågor per mail och fick aldrig svar. Sånt irriterar mig en massa så jag följde aldrig upp med det jag tänkt göra annars bla att se honom live på någon tävling eller åka till Blekinge.

Deras hemsida är dåligt uppdaterad och för mig som försöker få så mycket info som möjligt från början är det så är det bara irriterande. Jag menar, sen 2007 måste det väl ha hänt intressanta saker om Twiligt?!:angel:
Så marknadsföring och fakta får mig att bli mer intresserad av en hingst och där föll Twiligt bort denna gång.

Ang att han inte har toppoäng på exteriören så tycker jag att det blir mer intressant att han klättrar fint upp i klasserna i dressyr. De lägre poängen har han fått på gångarterna och det har ju visat sig att hans gångarter är utvecklingsbara och ridbara trots 7or. Så det ligger honom inte i fatet för min del.:)

Jag gick in på deras hemsida och jag håller med om att den är dåligt uppdaterad. Men jag tycker det är en riktigt fin hingst!

Jag kan nog tänka som du Missan, att han funkar bra som multitalang. Flemmingh har väl lämnat några hoppehästar efter sig, om inte annat så har han ju hoppblod i sig och morfar Purioso har ju lämnat ett flertal svårklasshästar.

Twiligt själv hade ju hyfsat hoppresultat både på tre-årstestet och kvalitetsbedömningen. Om jag inte minns helt fel så har jag för mig att han var rätt så taggad på sitt bruksprov, vilket gjorde att gångartspoängen och hoppningen inte fick riktigt de höga poäng som han hade på tre-årstestet.

Såg honom i somras på en tävling där han var riktigt fin och fick straxt över 70% i Intermedieren. Fast det verkar vara med de här riktigt bra hästarna, om man tittar på unghästklasserna, att de är som årgångsviner och bara blir bättre när de får mogna några år ;)

Uttryckte kanske mig slarvigt men han har 38 totalt och det är lågt för dressyrhingstar. Så jag förstår om man då hellre väljer en som ligger på 40 eller mer. Om det nu inte är så att just Twilight är den som bäst passar stoet.

Fast jag tror att man inte får stirra sig blind på poängen, utan man får nog se vad som är bra och dåligt i delpoängen. Han hade ju 9 9 på typ vid två tilfällen och 8 på benen vid alla tre tillfällen, tänker då på treårs, kvaliten och bruksprovet.

Sen fick han under testryttare 8 på skritt och 9 på galopp. Traven brukar ju för det mesta vara det som en bra ryttare kan plocka fram när spänningarna släpper.

Fast ser man bara poängen på 38, så kan jag förstå att man tvekar. Nu har ju förmånen att bo nära Flyinge, vilket gör att jag har kunnat följa bruksproven under ett flertal år. Det är guld värt när man ska välja hingst, när man kan följa dem under bruksprovsveckan.

Jag tror att en del av orsaken att han använts så lite är hur han uppförde sig som unghäst på tävlingar, jag kommer ihåg honom som en hingst som var mkt orolig i munnen, och ibland rent istadig, (bla hoppade ut ur dressyrringen på Uddens ridklubb). Det är möjligt att han är jättetrevlig nu och går bra, men tror att uppförandet som unghäst gör att han inte är så populär, i allafal bland oss som såg honom då.

Men han har ju betäckt som mest åren 2005-2007, dvs åren efter bruksprovet. Det jag reagerade på är att han i år (enligt språngrulla) bara haft 10 ston, nu när han bevisligen är en bra dressyrhäst som tävlar på hög nivå.

Nån som vet om hans munproblem nedärvs?

Vilka ston kan han tänkas passa till? Det står på hemsidan att han lämnar eleganta högställda avkommor med bra temperament.

Jag kanske var lite dåligt påläst när jag kallade honom dubbeltalang, det jag syftade på var dels stammen på mödernet (purioso -furioso) och dels hans hoppbetyg från 3-års och kvaliteten.

KL
Jag gillar Twiligt och har använt honom en gång på mitt Royal Diamond sto. Avkomman är hennes högst bedömda med 48 p som föl och en 9:a på traven. Idag är han två år gammal. Här kommer en länk till en film på honom tagen häromdagen. Film på Twiligt avkomman

Jag har också varit och provridit en Twiligt avkomma när jag letade häst. Det var en häst med mycket framåtbjudning och lite nerv som rörde sig okej och hoppade bra. När jag ska betäcka mitt sto igen 2012 eller 2013 är Twiligt återigen en kandidat för mig. Jag gillar typen, mekaniken och stammen.

Retzina -tack! Kul att få se film, vilken snygging! Vad kan du säga om temperamentet på de avkommor du träffat?

Och jag är nyfiken på storleken på avkommorna?
Det verkar som om han både gett väldigt stora och ganska små. Kanske att han inte förärver ner storlek så mycket utan att det går mer efter mödrarna? *spekulerar bara *
På blup har jag för mig att det ser ganska genomsnittligt ut på storleken.

Jättefin han var din avkomma efter Twiligt!

KL Tvååringen (som en kompis till mig äger) är mycket tömkörd och till och med satt för vagn ett fåtal gånger. Mycket klok och trevlig att hantera. Tydligen som smör i munnen och går i form av sig själv (men så är mamma också). Det finns mycket energi i honom men han är trygg och tittar inte på något när de kör ut i naturen. Storleksmässigt torde han bli strax över 160 cm. Mamma mättes till 161 vid premiering men jag tror att hon är runt 164 egentligen. Jag valde Twiligt även pga storleken. Ville ha en lagom stor häst till mig, nu blev det inte ett sto så då sålde vi honom vidare. Men jag har en betäckningsrätt kvar i mamman (som jag sålt) och funderar på att göra ett nytt försök med Twiligt.

Femåringen som jag var och provred var också okomplicerad med mycket motor. Snäll att rida utan hyss och med bra ridbarhet och gångarter (plus för galoppen). Tyckte det var kanonkul att hoppa och hoppade riktigt fint. Där fanns en viss nerv och tittighet men hon var inte dum på något sätt mer att man kände att hon var vaken. Den här hästen var i full hopptävlingskondition och stod säkert relativt högt i foder. Storleksmässigt så var hon runt 165 cm.

Det finns fler bilder på honom på länk borttagen av moderator. Ni hittar honom på hästsidan under länken Tidigare uppfödningar. A lot of Hennessy heter han. Det finns också en hel del bilder på honom som föl i galleriet.

Senast ändrad av en moderator:

Jag rider en treåring efter Twiligt-Amiral. Han är stoooor och högställd men med liite kort hals. Rör sig trevligt också, galoppen är bäst. Hoppar tydligen bra också men jag har själv inte sett honom hoppa, tanken är att vi ska iväg och löshoppa lite snart.
Ska försöka mäta i veckan, tror han var 167 på treårs men jag gissar på 169-170 nu.
En väldigt snäll och okomplicerad häst vad jag märkt hittils, men så har jag bara känt honom i drygt en månad.
Idag skuttade vi upphopp och nedhopp (inför terrängbanan i vår :love:) och han verkar ha en väldigt positiv inställning.

Film
http://www.youtube.com/watch?v=ayxeGFHCE2c&feature=related

Senast ändrad:

Jag rider en treåring efter Twiligt-Amiral. Han är stoooor och högställd men med liite kort hals. Rör sig trevligt också, galoppen är bäst. Hoppar tydligen bra också men jag har själv inte sett honom hoppa, tanken är att vi ska iväg och löshoppa lite snart.
Ska försöka mäta i veckan, tror han var 167 på treårs men jag gissar på 169-170 nu.
En väldigt snäll och okomplicerad häst vad jag märkt hittils, men så har jag bara känt honom i drygt en månad.
Idag skuttade vi upphopp och nedhopp (inför terrängbanan i vår :love:) och han verkar ha en väldigt positiv inställning.

Film
http://www.youtube.com/watch?v=ayxeGFHCE2c&feature=related

Man hittar ofta roliga saker här på Buke. Råkar vara min uppfödning och det var väldigt roligt att se honom röra sig lite. (Tog hand om honom på betet i somras men det var inte så mycket att se;))
Som en kommentar till tråden så rör han sig med mer framknän än tidigare avkommor i motsvarande ålder. Han är den som troligtvis kommer bli störst (har två äldre avkommor och en född -11) och är som det verkar den med mest nerv, framåtanda och en gnutta temperament.Måste också få skryta med att han fick dressyrdiplom med 988 på gångarterna i våras:)

Har aldrig hört talas om den hingsten! Men jag ska genast kolla, låter ju inte helt ointressant! :laugh:

Film
http://www.youtube.com/watch?v=ayxeGFHCE2c&feature=related[/QUOTE

Jättefin!! Verkligen flott!

Man hittar ofta roliga saker här på Buke. Råkar vara min uppfödning och det var väldigt roligt att se honom röra sig lite. (Tog hand om honom på betet i somras men det var inte så mycket att se;))
Som en kommentar till tråden så rör han sig med mer framknän än tidigare avkommor i motsvarande ålder. Han är den som troligtvis kommer bli störst (har två äldre avkommor och en född -11) och är som det verkar den med mest nerv, framåtanda och en gnutta temperament.
Måste också få skryta med att han fick dressyrdiplom med 988 på gångarterna i våras:)

Vad kul att du är här! Alla pratar om dig i stallet och tar för givet att vi träffats men vi har liksom gått förbi varandra.

Det är en helt otroligt okomplicerad häst. Red ut första gången själv igår, mörkt, på med pannlampan (vilket han inte set tidigare) o ut på grusvägen, travade och galopperade lite, en kort tur men ändå. Allt jag provar med honom gör han som han aldrig gjort annat!!

A säger också att han har mycket nerv men jag håller nog inte med på den punkten. Det är en pigg, vaken och alert häst men absolut inte nervig.. Nyfiken på det mesta!!! Hans galopp är kanon och han byter rent både fram och bak
Det är så roligt. Nu måste jag på allvar börja hoppa in honom, så han kan få skutta lite terräng nästa år. - Näs bana öppnar ju redan i april!
En liiiiten önskedröm vore ju att kvala till championatet i fälttävlan men jag vet inte vad A säger om det. Hon vill nog han ska kvala till dressyren också. :)

Det är verkligen jättekul att ha honom i vår och se hur han utvecklas.

Försökte mäta igår med bara en framsko, fick det till 169!

Liknande trådar

Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 643
Senast: Jealle
·
F
Islandshäst Sista numret av Islandshästen är det en artikel som heter "I huvudet på en avlare". Där framgår en i mina ögon gammal kritik om att man...
2
Svar
28
· Visningar
4 509
Senast: Mósi
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·
Avel Nu tänker jag framför allt på halvblodsavel, men det förekommer säkert i de flesta raser. Håller inte alls på med avel själv (om det...
2
Svar
26
· Visningar
3 195
Senast: Eldfuxen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar