Tvist 1: privatperson/privatperson
ponny som köptes som tävlingsponny (= längesedan + att jag var typ 14 så detaljerna kan vara lite luddiga). Började efter ett tag visa lite udda beteende vid ridning. Började sticka, först bara ute men det smög liksom till värre hela tiden. Hade väldigt mycket kontakt med säljarna (ej pga tvist då utan bara för att uppdatera dem om ponnyn) och de tipsade om martingal vid uteridning osv. Helt fine för mig och inget konstigt att det blev busigt ute tyckte jag.
Säljarna hade ett eget namn för beteendet så det var välbekant, de sa att han gjorde "Svanen" (vilket innebar att han körde upp huvudet, och vrängde bannemig huvudet bakåt så man såg hela nosryggen och tränset vreds av över öronen om man inte var snabb att kasta sig fram och ta tag i det - sen stack han). De hade inte berättat om detta innan köp utan ponnyn var "världens snällaste", men som sagt - när beteendet dök upp så var det väldigt välbekant. De kom även till oss för att hjälpa till att rida honom och visa hur de hanterat Svanen (jag kommer ihåg att vi har många filmer på det, och specifikt film från när de var hos oss och pratade om det).
Tävlade ett par gånger och det gick bra, men sista gången skenade han inne på framridningen och sprang på en häst + ut genom grinden där en bekant fick tag i honom från marken - då satte vi stopp och sa att det här blir för farligt.
Nu minns inte jag allt i kronologisk ordning men som sagt, vi hade säljaren hos oss för ridhjälp, vi skickade ponnyn ett par veckor till en tränare utan resultat - och hemma var det svinjobbigt. Han var "ojämn" på så sätt att ena dagen hände ingenting, nästa stack han 10ggr, nästa 2ggr men bara från galopp, nästa ingenting vid full träning, nästa stack han från skritt på lång tygel... Folk vände när de såg oss på ridbanan för de vågade inte rida samtidigt eftersom han stack och sprang tills det tog stopp - i en häst eller ett staket. Ridskolan fick en ny ridlärare från andra sidan landet (samma område som ponnyn kom ifrån) och det första hon sa när hon kom var: VAD heter den ponnyn? Hon kände igen honom... Vi pratade med folk på anläggningen där han stått och fick till oss att ponnyn är fullkomligt livsfarlig.
När det blev tal om att häva köpet tvärvände säljarna och hade aldrig någonsin sett detta beteende utan det var jag (14 år) som
medvetet provocerade fram det.
Landade i en förlikning i Tingsrätten och vi fick en del pengar tillbaka och ha ponnyn kvar, de ville absolut inte ha honom tillbaka.
Med tiden (ett par år tog det) lyckades jag hitta tekniken för att hantera utbrotten och tävlade en del på honom upp till nationellt innan jag blev för gammal. Ponnyn bodde kvar hos oss resten av livet.
Tvist 2: privatperson/företag
Resan med den vita (som många här redan läst om så drar det i en kortare variant även om det blir långt ändå).
Köpte häst från företag. Oridbar direkt vid första passet hemma. Kontakt med säljaren direkt och hade god dialog. Gjorde alla saker som säljaren föreslog, samt "började om" med hästen utifrån tesen att den bara var känslig. Magkänslan sa ändå att något är lurt så började snoka i historik. Får tag i alla som haft hästen innan säljaren och historian säger: hästen har aldrig gått att rida utan är "svår, knäpp, skarp, kan göra vad som helst". Den har sålts flera gånger pga hur svår den är och sedan landar den hos min säljare för en spottstyver (alltså priset är satt utifrån att den är oridbar) - 3 mån innan den säljs till mig för 6x pengarna och inte ett ord om att det varit svårt innan.
Efter en tid när det utvecklats men fortfarande inte var i närheten av bra åkte vi till veterinär och fick besked om väsentliga röntgenfynd i nacke och att hästen i princip kunnat dömas ut direkt (ett uttalande veterinären backade på sen, men så pass allvarligt). Köpet hävdes samma dag och då tog den bra dialogen med säljaren slut. Enligt dem så fanns det inga problem, varken ridbarhets- eller fysiska/kliniska. De hävdar att de har röntgenbilder som motsäger våra; röntgenbilder tagna av tidigare ägare som EJ gett dem fullmakt till att använda journal -däremot får JAG fullmakt av henne och får ut journal och röntgenbilder. Med journalanteckningar om en häst som besöker kliniken (4 ggr) pga ridbarhetsproblem, stegrar osv. Kissing Spine är en del av diagnosen då.
Många månaders process som landar i förlikning i Tingsrätten. En del pengar tillbaka och säljaren tog tillbaka hästen. Försökte senare sälja hästen med "ren röntgen" osv. Hästen skeppades till försäljningsstall utomlands där den inte heller gick att rida.
Hästen har det bra idag, rids inte alls.
----
Vad jag har lärt mig är att inte lita på folk och man kan aldrig vara nog försiktig. Även om man känner sig tjatig och besvärlig...
Och dokumentera. Både som säljare och köpare, dokumentera vad man kommit överens om - vad är informerat om, vilka frågor har ställts och vad är svaren? Blir det problem - fortsätt då att dokumentera, ha koll på konversationerna med säljare/köpare och sen skriva ned vad man själv har gjort åt problemet.
I senaste hästköp så köpte jag en häst jag sett och hanterat under drygt över ett halvårs tid + ridit regelbundet under ett par månader innan köp. Röntgade exportröntgen + rygg och nacke för att ha kollat hela hästen och veta vad jag hade för utgångsläge. Inga överraskningar i detta köpet