Tvillingsto, ärftlighet osv hjälp!!

sannapanna

Trådstartare
Det är såhär att jag lånat ett tvillingfött sto efter Cortus. Funderar på att ta ett föl på henne men undrar lite vad som är ärftligt osv.
Hon har början till hovbroskförbening men funkar att "promenadrida". Blir halt vänster fram vid hårdare ansträngning.
Tror hon blev den "sämre hälften", systern (alltså hennes tvilling) funkar superbra tydligen , inga fel alls. Likaså mamma och mormor.
Så min fundering är om det kan vara så att hon inte "fått tillräckligt i magen" men att det ej har med gener/ärftlighet att göra?
Funderar i så fall på en hingst med god typ och som också nedärver detta...
Behöver lite hjälp, lite tankar och egna erfarenheter! Andra med tvillingfödda osv??

Sv: Tvillingsto, ärftlighet osv hjälp!!

Det är hög ärftlighet på hovbroskförbening. Jag skulle inte avla på ett sto med HBF.

Tror att det du ska vara orolig för är inte att hon är tvilling utan att hon har hovbroskförbening om det är avel du är intresserad av.

Just tvillinganlaget hos stoet har viss ärftlighet och är t ex vanligare hos fullblod än andra raser. Däremot så är ju orsaken till att din häst inte håller troligen också ärftligt om det inte är så att det ligger någon form av skada bakom det. Om systern är OK så lär det inte beror på brist under dräktigheten.

Jag är inte ett dugg orolig för att hon är tvilling. Men eftersom systern är okej så funderade jag på om det påverkar genmässigt och om det är nåt som ärver vidare eftersom ingen annan bakom henne har detta.
Och jag anser nog ändå att det kan vara värt en chansning för det är ju inte säkert att det ärver vidare och då är chansen till en toppenhäst MYCKET stor!

chansen till en toppenhäst MYCKET stor
Garanterat inte större än med ett friskt sto utan tvärt om. Det är svårt nog att få fram toppenhästar med friska föräldrar så varför chansa med en som inte är det?

Bara för att man har ett sto behöver man inte avla på den,och i aveln bör man ha friska ,hållbara och meriterade ston.
Vilka av dom kriterierna uppfyller ditt sto??!! :angel:

Även jag har ett tvillingfött sto efter Cortus. Verkar alltså inte så ovanligt. I övrigt har jag tyvärr ingen sakkunskap att komma med.

hingstar med hovbroskförbening kasseras för avel.. så det är nog lite väl dumt att betäcka ett sto med hovbroskförbening. Men å andra sidan så är det dina pengar, vill du chansa så gör det!

vad är det mer än Cortus bakom stoet? har hon tävlat något? har mamman, mormor, syskon osv tävlat? vad är det som gör att hon borde vara i avelsboxen? vad är hennes starka sidor?

Så jävla onödig kommentar! Varför inte bara hålla käften när man bara tänkt vara otrevlig och spydig???
Du vet inget om mitt sto!

Så jävla onödig kommentar! Varför inte bara hålla käften när man bara tänkt vara otrevlig och spydig???

Och med detta inlägg så bevisar du att du inte ska ha nåt råd angående ärftlighet i varken tvillingfödsel eller hbf..:grin:

AM

Det vet hon visst. Hon vet att ditt sto har början till hovbroskförbening och inte håller för mer än promenadridning.
Hingstar med hovbroskförbening kasseras- det är alltså ärftligt.

Varför riskera att avla fram en häst med potentiellt dålig hållbarhet?
Hur vacker och hur rörlig en häst än är, eller hur bra hoppförmåga den än har, så är den ändå inget att ha om den inte är ridbar på grund av någon anledning, exempelvis dåligt lynne eller dålig hållbarhet.

Står man i valet och kvalet med ett sto som har en ärftlig defekt, så är det bättre att slopa att avla på detta sto och istället hålla tummarna för att man hittar ett liknande sto utan defekter att ta föl på, eller om det bara är en påläggskalv man letar efter så går det utmärkt att leta bland de föl som är till salu efter en riktig framtida stjärna. Köpa föl är dessutom mindre lotteri än att avla fram ett föl. Och inte är det dyrare heller.

Lycka till.

Hästar har i princip inte enäggstvillingar så om systern är utan HBF så är det iaf inte relevant Hon är som vilket syskom som helst.

Jag tror nog att du har förstått att INGEN här rekommenderar dig att avla på ditt sto just för att hon har dålig hållbarhet. Som inte har det minsta att göra med att hon är född tvilling.

Som dom andra säger.. Varför avla på dåligt material? Det för inte aveln framåt utan bakåt. Det som kan bli med avkomman kan ta generationer att få bort, med bra avel.. Det är många som tänkt som du och det är därför delar av aveln är en katastrof. Hästar tas bort mycket tidigt, pga ärftliga defekter..

jag har ridit tre helsyskon varav 2 av dem visade sig ha hovbroskförbening!Sen hade jag en häst på foder som hade hovbroskförbenong, vi gav henne en chans men hon blev aldrig bra, ägaren ville ta föl men veterinären avrådde så hon blev inte betäckt utan hon fick tyvärr sluta sina dagar för hon blev inte bra.Så jag hade inte avlat på ett sto med hovbroskförbening tyvärr.Är du intresserad av att ta ett föl finns det många andra potienciella ston här i Sverige ;)

Jag skulle avråda dig från att avla på henne, min förra häst var en avkomma efter ett sto med samma problem som din.
Jag köpte honom av uppfödaren o anade intet, efter att ha lagt ett par års hårt arbete o mycket pengar på att rida in honom, träna honom osv så blev han vid 6 års ålder plötsligt halt.
Hovbroskförbening...

Otur kan man alltid ha med hästar men att spä på oddsen för det "medvetet" genom att avla på ett sto med ärftliga defekter är bara dumt. För dig själv, för en blivande köpare av din avkomma o framför allt så för det inte avelsarbetet framåt.

Så mitt råd är, låna hellre ett annat sto om du vill avla fram en eventuell topphäst. :bow:

Liknande trådar

Hästvård När jag var 14, alltså 6 år sedan köpa ny häst då jag och min första häst växt ifrån varann då jag ville mera än de han hade kompetens...
2
Svar
26
· Visningar
4 355

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka