tvillingsterilitet

Sv: tvillingsterilitet

Hur menar du? Hästar är ju inte gjorda för at bära tvillingar, och det går sällan bra de gånger det sker ändå, så jag tror inte det finns någon statistik på det. Ofta dör ett av fölen, eller båda.

Likaväl överlever i bland båda tvillingarna och om dom då är av olika kön uppkommer frågan .Kor är inte heller gjorda för tvillingar .På fejan har frågan kommit upp i samband med en tvåkönad lyckad tvillingfödsel och jag tänkte att bukes samlade kompetens kanske har någon som vet fakta.

Gjorde en snabbsökning på freemartin och hittade att det förekommer på cattle (nöt) och att det förekommit enstaka fall på får, get och svin. Intersexualitet/hermafroditism/tvekönad förekommer däremot på häst (och är relativt vanligt på hund).

Det är inte alla kvigkalvar som är tvilling med tjurkalv som saknar inre könsorgan, vet själv en kviga som av misstag inte gick till slakt utan seminerades och denna tog sig utan problem. Hon blev senare dessutom äggdonator vid Vikens gårds försöksverksamhet (var nog 15 år sedan nu).

Har även läst att det är vanligare än vad man tror på människa men det inte pratas om det.

Det handlar i enkla ordalag om att kalvar delar fostersäck, vilket gör att kvigkalven får i sig tjurkalven hormoner.
Föl ligger i egna fostersäckar, vilket dels gör att detta problem inte finns, och dels att det är just det som gör att de ofta inte klarar dräktighetstiden.

hur kan det bli samma fostersäck? bara nyfiken. tvåäggstvillingar (vilket det ju måste vara om de har olika kön) ska väl per definition ha separata hinnsäckar och placentor?

Så här står det i en studie:
Kvigor som är tvilling med tjur så kallad
”Free Martin” är ofta steril, har det samma moderkaka är kvigan steril och har ofta inga
äggstockar alls, har tvillingarna delad moderkaka är kvigan fertil.

Sen vad som gör att de delar eller har egen moderkaka kan jag inte svara på, det får ni googla själva. ;)

Senast ändrad:

ok, så med andra ord är "vanliga" tvåäggstvillingskvigor fertila, trots en tvillingbror. det borde innebära att de som delar hinnsäck egentligen är enäggstvillingar, men där något blivit galet i fosterutvecklingen, dvs att kvigan egentligen skulle varit tjur, men av någon anledning inte reagerar på testosteronet och därför blir "av kvinnokön", vilket är "grundprogrammet" för däggdjur.... ska forska vidare ikväll, det här var spännande!!!!! :) följdfundering: är tjurarna i denna syskonkombination fertila?

svarar på min egen knapp. ja, tjurarna är fertila och nej, de är inte enäggstvillingar, utan som CK säger: deras moderkakor växer ihop av (för mig än så länge) okänd anledning och testosteronet ställer till det i blivande kons hormonsystem och hon blir steril. ska forska vidare :)

Jag känner till ett tvillingsto som burit föl. Tror inte hon varit svår att få dräktig.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 549
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
3 962
Senast: mamman
·
Hemmet Född på 80-talet och därmed uppväxt på 90-talet så var det ju såklart Ajax med citrondoft som skulle användas och detta har jag fortsatt...
Svar
19
· Visningar
1 161
Senast: movi
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka