Tvillingföl

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lichaaaaa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 3 192
L

lichaaaaa

Vi fick tvillingföl i lördags! Det gick relativt bra. Vi fick dra av fosterhinnan på den andra. Dom var mycket, mycket små och kunde inte ställa sig upp. Vi fick mjölka stoet och började mata dom med flaska efter någon timma. Ettan som vi kallar honom har mått ganska bra och varit rätt pigg ända från början, men tvåan har varit väldigt slö och hängig. Vi åkte in till sjukhuset med honom senare samma dag och han fick dropp. Han blev väldigt pigg med när vi kom hem blev han slö igen...Sen har det typ gått fram och tillbaka.

Efter ungefär två dygn kunde ettan ÄNTLIGEN ställa sig upp själv, och innan dess fick vi gå till stallet och mata honom varannan timme. Ett dygn senare kunde även tvåan stå upp. (Vi hade aldrig trott att den dagen skulle komma)... Menmen. Igår tog vi ut dom i hagen för första gången och det hjälpte verkligen! Idag var båda ute igen, och ettan springer och är jättepigg! Tvåan har även börjat hoppa runt lite! Det är verkligen jättekul att båda mår så bra. Deras framben är dock väldigt skeva....

Det är som sagt två hingstar och dom är så jäkla söta!

Sv: Tvillingföl

Grattis till fölungarna. Håller tummarna för att dom ska blir friska o starka. Fick själv en fölunge här i lördags...född 3 veckor för tidigt.....en mycket mycket liten hingst.

Grattis till fölungarna. Håller tummarna för att dom ska blir friska o starka. Fick själv en fölunge här i lördags...född 3 veckor för tidigt.....en mycket mycket liten hingst.

ojdå! Hur mår han? Har det gått bra hittills?

Håller tummarna för att allt går vägen med båda! Det är ju alltid en risk när de är två, men det ser ju ut som att det går åt rätt håll nu!

Väntar på.... hrm...... bilder.... :angel::D

Han mår jättebra. Första dagen fick vi hjälpa honom att äta o mata honom med flaska mellan varven. Mamman är förstföderska o har lite svårt att släppa till så han får dia. Nu äter han själv iallafall o hon är väldigt rädd om honom.

vad skoj med två av samma kön.
håller tummarna att de får vara fortsatt friska och krya.
Grattis

Vad spännande!
Vad är det för stam på dina killar?

Hoppas det går bra och dom växer sej starka och friska!

Jeanette

Det är varmblodstravare, farfar är Ideal du Gazeau, kanske du vet vem det är.. !? är det nån annan som har erfarenhet av tvillingföl här?

grattis till tvilling pojkarna ... hoppas allt går bra nu ....

/// Lady_ann

Det är varmblodstravare, farfar är Ideal du Gazeau, kanske du vet vem det är.. !? är det nån annan som har erfarenhet av tvillingföl här?
Det FINNS det, använd sökfunktionen så hittar du säkert några gamla trådar om det! Både årets och tidigare.

Jag är ju ingen travmänniska...
men Honom har jag hört talas om ja:D

Grattis! Hoppas verkligen att det går bra! :bump:

Jag fick fullgångna tvillingföl (halvblods-hingstar) år 2000. Den ena var dödfödd (men lika stor och fin som sin bror), den andra överlevde och blev stor och stark han är 165 cm hög idag och grovt bygd, men tyvärr växte han väldigt forcerat, och fick kroniska skador i vissa leder, (artros, ostechondros...), hans tillväxtzoner var väldigt påverkade, och han var mycket halt av och till fram till tvåårsåldern, sedan inga problem, men blev sämre igen för ett år sedan och han är idag utömd... som sjuåring :cry:

Vi fick tvillingföl i början av maj.
De var ju på benen kvickare än dina, men jag stödfodrade med extra mjölk första tiden på den lilla. Vet var här morgonen efter de fötts, och den minsta fick tokosel (1/2 tsk) och b-vitamin. Efter ca 14 dagar vägrade minstingen dricka mjölkersättning och jag har nu vant in dem på fölpellets. De äter ca 1 hg/dag.
Mamma äter nästan 10 kg kraftfoder (havre/lusern/soja, olja, betfor/vetekli/Build Up müsli/Stud Cubes), går på bete på dagarna och är inne på nätterna.
Håll koll på ev infektioner (=svullna leder) och ring hellre vet en gång för mycket...)
Mina är jättepigga, men lite magra tycker jag. De växer ca 5 cm i veckan på höjden.

Det går bra! Veterinär ska komma i dagarna och titta på benen, dom är lite skeva. Men de verkar må bra och dom växer så det knakar. Lekfullla är dom också!

Tack för alla tips och råd ni givit och att ni berättat hur ni gjort med era föl. Tänkte lägga in bilder, men vart gör man det !?

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
991
Senast: igbest
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 507
Senast: malumbub
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 665
Senast: Freazer
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
608
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer