Sv: Tvillingar
Lite o.t. men jag måste berätta om ultraljudet jag gjorde i, hm, februari -93 (tiden går). Läkaren sa: "Ja, här ser vi hjärtat och, hrmmmmm, här ser vi ett till hjärta". Min första tanke: "Vilken fantastisk apparat som visar hjärtat från två håll samtidigt" - sedan trillade poletten ner. Jag var 22 år men var överlycklig milt uttryckt.
Det är så individuellt och det går inte att säga hur det kommer att bli för en annan. Jag hade det inte lätt från ca v 25 och framåt, men det kan bli helt annorlunda för dig. Du har en fördel som inte jag hade, nu finns Internet och du kan söka massor av info. Jag fick en liten broschyr från Socialstyrelsen, punkt slut. På mitt MVC var det ingen som kunde något om tvillingar och all info utgick från att vänta och få ETT barn.
Det är tufft med två små barn på en gång, har man ett barn så nog sover väl det barnet någon gång men har man två så kan det bli måååånga vakna timmar per dygn. Jag skrev upp i ett block när jag hade ammat/ev gett tillägg, bytt på och badat något av barnen - det låter löjligt men när man är mitt uppe i det så är det inte säkert att man kommer ihåg, man är väldigt trött.
Jag gick till v 39+3 innan jag äntligen sattes igång (förvägrades ett snitt, för "detta var ingen sjukdom"). Fick dock akutsnittas dagen därpå eftersom jag givetvis var helt slut. MEN då var jag i dåligt skick eftersom jag var så slut av den jobbiga graviditeten jag hade mot slutet (samlade på mig massor av vätska, hade ett blodtryck som inte var att leka med och därmed en ruskig huvudvärk, fick ligga inne på BB 2 veckor innan). Dagen efter förlossningen hade jag dock LÄTT kunnat gå igenom denna procedur igen, bara för "belöningen", två friska underbara pojkar! För mig har det bara varit positivt att vänta och få två på en gång, det roliga har uppvägt det jobbiga med råge. Så ett jättegrattis till dig