tvillingar och kön

Status
Stängd för vidare inlägg.

em76

Trådstartare
Jag läste i en gammal artikel att honmöss som är granne med hanmöss i livmodern påverkas av hormoner från hanmusen och blir mer aggressiva än honmöss som varit granne med honmöss.
Hur är det med människotvillingar av olika kön? Är en flicka som delat livmoder med en pojke annorlunda t ex aggressivare än en flicka som delat livmoder med en flicka? Hur påverkas pojken? osv

Sv: tvillingar och kön

Artikeln var f ö ganska skrämmande, den handlade om miljögifter som liknar hormoner och kan orsaka missbildningar hos djur och människor.

Skulle du vilja länka till artikeln?
/Alfhild

Det kan jag inte, det var min lärare i "Hållbart samhälle" som hade den. Kan kolla med henne på måndag var hon fått den ifrån.

Aggressivitet har inte med hormoner man utsätts för i magen att göra. Det är kopplat till instinkten att skydda avkomman. Honor med ungar är de aggressiva inom däggdjuren. Utom människa där vi uppfostrar olika beroende på kön.

Senast ändrad av en moderator:

Fast nog blir väl de flesta kvinnor "aggressiva" om någon eller något hotar deras barn? Oavsett kön!

Fast ska vi prata djur och kön och människor och kön, som egentligen inte hör hit, så hävdar jag ändå att könen är olika, oavsett hur lika man försöker fostra dem.
Varför skulle annars djuren bete sig olika beroende på vilket kön de blir, för de flesta blir ju bara uppfostrade av sina mammor och borde alltså bli ganska "mammiga" :smirk: allihopa :idea: !

Var har du fått det ifrån?
Vad menar du med "Utom människa där vi uppfostrar olika beroende på kön." Vad har det med aggressiva honor att göra?

Jag vet inte exakt vad som menades med aggressiv i artikeln men i de däggdjursarter jag känner till bäst (häst och människa) är hanarna vildare i sina lekar, de skojbråkar mycket, honorna är mer sura på varandra och bevakar sin (och sin avkommas) plats.

Hjärnan utvecklas rätt mycket under tiden man ligger i magen, och hormonerna man utsätts för under den tiden styr hjärnanas utveckling och leder till ex könsskillnader i beteende osv. Därför är det inte alls otroligt att en hona som utsatts för mera testosteron under hjärnutvecklingen skulle vara mer aggressiv än en som inte blivit utsatt för T.
Alfhild (forskar på hormoners effekter på hjärnan)

Men är det inte så att alla foster är flickor tills 6 veckors ålder.
Därefter kommer det en "testosterondusch", vissa foster är mottagliga för det här, de blir killar resten fortsätter att vara flickor.
SÅ egentligen så borde ju inte flickfostret vara mottaglig för mer "killhormoner" när de ligger där i magen.
Däremot så växer ju flickan upp med pojken och det kan ju hända, när de är två, att flickan inte hinner bli lika "daltad" med, så att om man ser olikheter på vuxna tvillingtjejjer från tjejjer som är födda "själva" så har det nog mer med uppväxten från småbarnstiden att göra *min egen teori* :banana: .

Senast ändrad av en moderator:

Det här med att alla foster är flickor t o m sex veckors ålder är inte riktigt sant... Det här med hjärnutveckling är en ganska komplicerad historia, så det är väl inte riktigt läge att gå in på allt det i ett inlägg, men är du intresserad av sånt så kan du PMa mig så kan jag tipsa om artiklar du kan läsa.

Hur ställer du dig till idéhistorikernas (tänker främst på Laquer och Johanisson) tankar om att alla forskningsrön och "upptäckter" tolkas i sin samtids kontext? Att det som forskats i för tillfället använts för att förklara varför kvinnor är si och så och senare visat sig vara mer komplexa? Under 30-talet kan man ju tänka sig "nerver" på 30-talet, senare "hjärnhalvor" följt av "gener" och nu då "hormoner".

Min poäng är alltså att vi är så otroligt komplexa att en komponent knappast ger svar och framförallt att vi är sociala varelser formade av vår omgivning. OCh inte minst forskarnas i sin diskurs. ;)

/Jane

Jag tror inte att det finns någon forskare inom mitt område som på något sätt tror att de har alla svaren på vad som styr hjärnans utveckling. Det vi alla är överens om är att det finns betydligt fler komponenter inblandade än vad vi vet just nu, och det inkluderar genetiska, hormonella och sociala faktorer. Det intressanta är ju inte varje del i sig utan hur allt hänger ihop. Och även om man alltid tolkar allting efter sin tids referensramar så är det väl ändå bättre att få fram information som sedan kan omvärderas än att inte ha någon information alls?
Jag tror dessutom inte att det finns så många forskare som forskar för att de är ute efter "DEN STORA LÖSNINGEN", utan för att de helt enkelt är nyfikna. Däremot är media alltid ute efter tvärsäkra svar på allt och därmed dras ofta för höga växlar på forskningsresultaten.
Vi kanske aldrig kan förklara helt och hållet hur hjärnans utveckling styrs, men man kan i alla fall utesluta vissa hypoteser som ställts upp av våra förgångare, tex att alla foster är flickor t o m sex veckors ålder (grov förenkling). Jag tror att det är så man får se forskningen. Man förkastar hypoteser och ställer upp nya. Man letar inte efter absoluta sanningar utan bara bättre modeller än de man hade tidigare.

Jag vet inte om jag har svarat riktigt på din fråga, men det är vad jag kan åstadkomma med vrålkurr i magen precis innan lunch! ;)

Tja, jag ställde väl inte en så rak fråga heller men du svarar egentligen på det jag var ute efter.

Grejen är väl snarast att det komplicerade uttrycks väldigt förenklat och tolkat, mellan oss lekmän eller i media tex. och där blir DEN STORA LÖSNINGEN, precis som den här tråden raskt skulle kunna bli DEN STORA FÖRKLARINGEN PÅ VARFÖR KVINNOR OCH MÄN ÄR SI ELLER SÅ.

/Jane

Jag menar att människohonor också är aggressiva när de har ungar MEN att vi också uppfostrar män att bli aggressiva.
Såg att jag uttryckt mig lite luddigt.

Det har jag läst i en akademisk text som handlar om hur föreställningar om kön påverkar medicinskforskning.

Men ditt svar implicerar att testosteron på något vis skulle vara direkt kopplat till aggressivt beteende och det är faktiskt inte helt bevisat.

Man har inte hittat någon direkt korrelation mellan testosteronhalter hos t ex tonårspojkar och aggressivt beteende, men man måste skilja på effekter testosteronet kan ha på en relativt färdigutvecklad hjärna från de det kan ha på en hjärna under utveckling (fosterperioden och ca två år framåt).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 765
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 266
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 799
Senast: cassiopeja
·
B
Kropp & Själ Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
21 22 23
Svar
457
· Visningar
39 161
Senast: cetzyboy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar