Tvillingar-hur vanligt?

arna

Trådstartare
Hur vanligt är det egentligen med tvillinggraviditet vid naturlig betäckning? Tänkte inte göra något UL förrän vid dygn 90 och då är det kanske försent att göra något åt ev tvilling eller...? /Lisa

Sv: Tvillingar-hur vanligt?

jag har bara betäckt en gång, och då naturligt, det blev tvillingar... (jag ultraljudade på 17:e dygnet men veterinären missade den ena fosterblåsan, så det blev en överraskning vid föningen.)
varför vill du inte ta ultraljud tidigare än 90 dgr?

Ultralyd før 30 dager må til for å kunne klemme ut en tvilling. Jeg ville ikke tatt sjansen på å vente til 90 dager. Det har ikke noe å si at det er naturlig bedekning, tvillinger kan det bli uansett.

Ärligt talat för att det är besvärligt men det törs man väl inte skriva. :o Jag har ingen egen transport, ingen bil med drag o så kan jag inte köra transporten själv heller. Tycker inte om att vara till besvär så det känns lite jobbigt när man måste låna ihop hela "kitet" Så därför tänkte jag bara besvära min omgivning en gång och då till 90-dgrs kontrollen.
Men jag är ju 1:a gångs avlare så det är därför jag frågar om råd :D

Det kan jeg godt skjønne! Men da ville jeg UL-undersøkt hoppen nå, og heller fått en veterinær hjem for å kjenne på henne på 90 dager. Da er fosteret som en liten ball, så det går vanligvis veldig greit.

Meget bra förslag .så ska jag göra. Jag tackar och :bow: Visste inte att vet kan känna fostret på dag 90.
Försäkringsbolagen behöver inte ha ett UL dag 90 utan nöjer sig med en vet undersökning? eller...?

Det må du nesten spørre en medborger om. ;-)

Nej försäkringsbolagen kräver inte UL, på min semistation gör de ej UL utan bara rektal koll på 90 dygn, på de ston med föl vid sidan har jag passat på att låta ambl. vet kolla i samband med att fölet vid sidan ska vaccineras.

På min gjorde de blodprov och skickade till labb, fast det är klart det var nog på 120dagar....(ville bara veta huruvida vi skulle träna eller inte... ;) )
Det lättaste är ju att ringa till veterinär/seminstation och även ditt försäkringsbolag(om du hade tänkt fosterförsäkra) eller hingstägare (om det är 90dagárs avgift)och höra vad de kräver...

För annars är ju en 17 dagars koll till för att se om hon är dräktig , om inte så hinner man betäcka om! För siktet är väl ändå att få ett dräktigt sto, eller?!

Mitt försäkringsbolag, som från i år försäkrar från dräktighetsdygn 45, vill ha ultraljud.

Har ringt och kollat med försäkringsbolaget och det går bra med vilket som bara dräktigheten konstateras vid 90 dgr eller senare.
Har ingen mer avgift till hingstägaren,(har betäckt mitt haflingersto) vet inte om jag ska betäcka igen om det inte har tagit sig,är lite fatalist ,så är hon inte dräktig så ska vi nog inte ha något föl ;)

Den veterinär jag anlitade härom året när jag hade dräktigt sto tar med sig ultraljudsapparaten till stallet. Se om du kan hitta en sådan vet. så slipper du åka alls.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 487
Senast: ildiko
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 795
Senast: Puffindog
·
Kropp & Själ Jag har en fobi, som jag levt med mer eller mindre så länge jag kan minnas. Det är något jag är van vid att leva med, och som jag nog...
2
Svar
26
· Visningar
1 995
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18