Sv: tvätta snoppen
Jag har aldrig nånsin tvättat snoppen. Det hade säkerligen inte skadat att göra det nån gång, men so far aldrig gjort. Plockat lite flagor på nån som haft mycket nån gång när de varit sederade bara. Då menar jag de där gula flagorna.
Vad gäller skapet så brukar jag tvätta det när jag tvättar hästen i övrigt, oavsett om det ser ut att behövas eller ej. Alla mina pojkar har gillat det med, ser saliga ut, lyfter gärna ett ben så man ska nå. Dock gömmer de lilla pillesnopppen lååååångt upp.
Så får väl se, snopptvätt kommer bli en helt ny erfarenhet här, som jag väl eg kunnat vara utan, men men
Ponnyerna jag hade när jag var liten blev nog aldrig tvättade i skapet, inga problem alls. Så jag tror att för 'standardhästen' så det
behövs inte, men det skadar absolut inte, och de flesta verkar tycka det är ganska mysigt att bli av med gegget. (jag spolar tom med slangen utan minsta protester).
Ponnyn med problem blir helt vindögd av salighet om man börjar pillra med hans skap, antagligen just för han har problem, även när han inte svullnar så det blir väldigt geggigt, kan synas på bakbenen med det svarta kletet. Och ffa så luktar det APA, det luktar den där äckellukten av det svarta kletet och KISS. Så i hans fall är ju skaptvätt nödvändig (han svullnar nu och då vintertid med, bara tvätta ur skapet så är det bra igen, i några mån).
Nu hjälpte inte skaptvätt, så jag trodde det var insektsreaktion. Vet var ut men konstaterade att det sitter 'inne i', och jag fick order om att tvätta snoppen (skulle snoppen när han behagar hänga ut den se helt ren och fin ut skulle jag ringa igen dock). Så jag ska ge vetranquil, försöka locka ut lilla snoppen och tvätta med YES (förvånade lite, men för det är mer fettlösande, för verkligen lösa upp) skölja nooga och sen avsluta med en lactacydtvätt. En gång i veckan i tre veckor. Sen ska jag tydligen inte behöva göra det mer än 'ett par gånger per år'.
Än har jag inte förmått mig ge mig in i intimtvättsbranschen, men ska göra det i helgen eller på måndag tänkte jag, om han nu släpper ner den av vetranquil, sällan man ser den ute alls utom när han kissar, vilket säkerligen är en del av problemet, att han luftar den för lite. Fbl brukar ha den ute och dingla ¨på luftning både nu och då