tvätta grimmor och grimskaft

Mirre

Trådstartare
Tips!
Vill helst intek köra i masik (eller mamma vill helst inte att dem körs där hehe) kan man tvätta i hästschampo? Tvättade westerngjorden i hästschampo förut och den blev vit:D Hur gör ni?

Sv: tvätta grimmor och grimskaft

Jag lägger grimmor och grimskaft i blöt i en hink varmvatten och diskmedel. Hästschampo funkar men diskmedel är billigare :D. Sedan skurar jag dem med hård borste (diskborste, nagelborste el liknande) innan jag sköljer. Funkar prima!

okej tack ska testa det

har två vita rep som inte längre är vita:o

Zindy16 skrev:
Tips!
Vill helst intek köra i masik (eller mamma vill helst inte att dem körs där hehe) kan man tvätta i hästschampo? Tvättade westerngjorden i hästschampo förut och den blev vit:D Hur gör ni?

jag får tvätta mina i maskin om jag rullar in all metall m.m. i silvertejp så de inte slår sönder trumman

det var smart! *antecknar*

annars brukar jag slänga grimmor och grimskaft i en balja/badkar med varmt vatten och rätt mkt grönsåpa. såpan drar ur smutsen riktigt bra. är det sen sommar kan man skölja dom i sjön (om man nu har sån tur att man bor vid sjön såklart ;)) så blir det garanterat rent!
funkar bra på schabrak också, skrubba med såpa och skölj i sjön!

man tager vad man haver.. när mamma är rädd om tvättmaskinen :D

Hej jag brukar lägga grimmorna och grimmskaften i ett örngott med dragkedja sedan tvättar jag dem imaskinen och det låter inte så mycket i trumman.

Lotta68 skrev:
Hej jag brukar lägga grimmorna och grimmskaften i ett örngott med dragkedja sedan tvättar jag dem imaskinen och det låter inte så mycket i trumman.

samma, fast bara med grimmskaften, grimmor tvättar jag vanligt

Jag tvättar för hand i grovtvättstället med varmt vatten och såpa. Såpa är väldigt bra för det är inte så farligt om det blir lite kvar i grimman eftersom såpa är en naturlig produkt. Tvättar även hästarna med såpa är alldeles utmärkt. Tror naturliga produkter är bättre än massa häst shampoo som luktar gott.

Jag tvättar mina med tallsåpa och det funkar kanon, oavsett vad du tvättar dem med måste du ju ändå se till att de är ordentligt ursköljda...

nu är dem reena:banana:
la dem i en gammal ryktpåse och la dem i maskin ändå:D

*lånar*

hur gör ni med täcken som e 411 pissfläckar på då?

funkar grönsåpa bättre än typ vanligt tvättmedel?

jag tvättar allt i grovtvätten (bor i lgh)...
sist så såg det ut som att halva hästen låg i torkskåpet :angel:
å mina fleecebandage är nu mera brunhåriga :crazy:

Jag lägger dom bara i tvättstället i tvättstugan med riktigt varmt vatten och grumme grönsåpa(tror jag att jag använde..) och sen vred jag ur smutsen som när man tvättar kläder för hand och sen sköljde jag bara av dom och hängde dom på tork. resultat=RENT!;)

Man sparar massvis på maskinerna om man bara bemödar sig med att borsta bort så mycket päls man kan innan tvätten. Jag "skrapar" mina med en noppig gummihandske (som e till att tvätta hästen med eg.) så får jag faktiskt bort nästan allt! Blev förvånad själv första gången jag använde gummihandsken hur bra det blev!
Själva pissfläckarna gör ju inte så mycket i maskinen tycker jag, mest problem med pälsen.

Jag slänger också allt smått i örngott för att skona trumman. Har sån flyt så vi har en antik gammal matt-tvätt i källaren som e super till de största vinertäckena. Man får själv byta vatten några gånger, men bra blir det och plats finns det!

Messy skrev:
*lånar*

hur gör ni med täcken som e 411 pissfläckar på då?

funkar grönsåpa bättre än typ vanligt tvättmedel?

jag tvättar allt i grovtvätten (bor i lgh)...
sist så såg det ut som att halva hästen låg i torkskåpet :angel:
å mina fleecebandage är nu mera brunhåriga :crazy:

ungefär samma saker som man gör med smutsiga skimmlar brukar gå

- Gnid in med träkol och borsta sedan bort kolen, fläckarna brukar försvinna på samma gång

- Pudra in fläckarna med babypulver, borsta bort

- Gnid in lite potatismjöl blandat med vatten i pälsen och borsta bort när det torkat

och sedan funkar grönsåpa super bra!

tips när man ska köra schabrak i tvättmaskinen:
använd ryktsten på insidan av schabraket, får bort det mesta av håret! borsta sen av med rotborste så lossnar det mesta av "smutsen" från ryktstenen, sen kan man köra dom i maskin!

FeatherCloud skrev:
tips när man ska köra schabrak i tvättmaskinen:
använd ryktsten på insidan av schabraket, får bort det mesta av håret! borsta sen av med rotborste så lossnar det mesta av "smutsen" från ryktstenen, sen kan man köra dom i maskin!

bra ide! ^^

Liknande trådar

Hemmet Jag har alltid bara tvättat allt i 40 grader. Nu börjar jag inse att allt kanske inte blir riktigt rent och behöver lite tips och trix... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
2 305
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 073
Senast: tara
·
Kläder & Bli fin Har ni några bra tips på ögonfransfärg att använda själv hemma? Alltså inte en vanlig mascara, utan permanent hårfärgningsfärg som...
Svar
6
· Visningar
609
Senast: cili
·
Kropp & Själ Jag gifter mig på onsdag och igår upptäckte jag början till munsår:eek: Har haft det en gång tidigare på exakt samma ställe, mitt på...
Svar
15
· Visningar
1 078
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka