Tvätta fjäderkuddar?

Leoni

Trådstartare
Är det någon här som tvättat gamla fjäderkuddar på ett lyckat sätt?
Jag har hos min mormor hittat en hel del verkligt gamla fjäderkuddar som jag helst inte vill slänga men känns för sunkiga för att använda som de är nu.
Det är alltså inget dun i dem utan hela fjädrar. Kuddarna är ganska stora och välfyllda, ca 60x 40 cm

Tål dom maskintvätt? Tål en normal hushållstvättmaskin fjädertvätt? ( känns som det kommer att bli grymt tungt) Går det att få dem torra igen?
Några råd på vägen?

Dukuddar har jag tvättat många gånger. När de börjar tappa spänsten slänger jag dem i tvättmaskinen. Och sedan torktumlade tillsammans med en liten barnsko i plastpåse (effektivare än tennisbollar tycker jag)

Fjädrar har jag ingen erfarenhet av men de borde väl funka på samma sätt?

Fjädrar har jag ingen erfarenhet av men de borde väl funka på samma sätt?
Det går bra även med fjäderkuddar, men förmodligen kommer det att krypa ut en del fjädrar. Tennisbollar har jag använt vid torktumling. Samma där, det kryper ut fjädrar. Du behöver alltså torka ur både tvättmaskinen och tumlaren efteråt.

Nackdelen med fjäderkuddar är att de är så sticksiga att använda.

Det går bra även med fjäderkuddar, men förmodligen kommer det att krypa ut en del fjädrar. Tennisbollar har jag använt vid torktumling. Samma där, det kryper ut fjädrar. Du behöver alltså torka ur både tvättmaskinen och tumlaren efteråt.

Nackdelen med fjäderkuddar är att de är så sticksiga att använda.

Om det är bra tyg så kryper inga fjädrar, synd bara att det är så svårt att hitta bra tyg numera om man har en kudde som behöver lagas. :(
(Läs: sönderkrafsad av bäddande hund. :mad:)

Om det är bra tyg så kryper inga fjädrar, synd bara att det är så svårt att hitta bra tyg numera om man har en kudde som behöver lagas. :(
(Läs: sönderkrafsad av bäddande hund. :mad:)
Min farmors kuddar var slitna av att ha använts och tvättats (och som jag tvättade igen). Det var bra tyg från början; hemvävt, tjockt och starkt. Synd, men det finns väl en livslängd även på det. Om jag hade kvar kuddarna skulle jag ändå satsa på hemvävt igen.

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 189
Senast: Gunnar
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 417
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 919
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
40 230
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar