S
soffiz
Hu sjutton gör man det? är det som med dunjackor att man tumlar med tennisbollar eller? Valpen hade en olycka på täcket å det måste tvättas 
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag använder aldrig tennisbollar i maskinen men jag har tvättmaskin som matad uppifrån så den ser annorlunda ut inuti. I torktumlaren brukar jag ha sex tennisbollar, och sedan kör jag täcker på lägsta läget i flera timmar. Ibland kör jag det en timme, för att sedan hänga upp det på lina i en timme, och sedan en timme till i maskinen, osv. Är livrädd för att det inte skall torka jämnt men det gör det alltid.Ska tvätta ett duntäcke imorgon. Ska man använda tennisbollar även i tvättmaskinen? Inte bara torktumlaren?
Hur lång tid kan det ta att tvätta och få täcket helt torrt i torktumlaren?
(Och Jaaa, jag är vääääl medveten om att tråden är gammal, men ämnet aktuellt!)
Ska tvätta ett duntäcke imorgon. Ska man använda tennisbollar även i tvättmaskinen? Inte bara torktumlaren?
Ska tvätta ett duntäcke imorgon. Ska man använda tennisbollar även i tvättmaskinen? Inte bara torktumlaren?
Jag hade tagit extra torrt, du vill inte att det ska börja mögla.Tack för alla tips!Nu kör jag duntäcket i tvättmaskinen, är klart om 30 min. Nästa fråga, vilket program ska jag använda för torktumlaren? Följande finns att välja mellan:
*Stryktorrt - för tvätt som ska strykas/manglas
*Lätt torrt - för tvätt som inte ska strykas eller strykas lätt
*Skåptorrt - för tvätt som inte ska strykas
*Extra torrt - för extra tjocka plagg
Vill inte att det ska börja brinnaska jag ta Skåptorrt? Har tvättstugetid till kl 17.30
Letade efter båda tvättmedlen på mitt Coop men hittade inget så det fick bli Coop Änglamarks fintvättmedel istället.Instämmer i båda råden ovan. Kom också ihåg att använda tvättmedel avsett för dun. Det som är lättast att få tag på är flytande Grumme Fintvätt (alltså inte vanliga flytande Grumme):
![]()
![]()
Jag la in båda förpackningarna, de har nyligen ändrat designen på förpackningen men den gamla finns fortfarande i butik. Den undre är den nya.
Givetvis inget sköljmedel heller.
Tack för alla tips!Nu kör jag duntäcket i tvättmaskinen, är klart om 30 min. Nästa fråga, vilket program ska jag använda för torktumlaren? Följande finns att välja mellan:
*Stryktorrt - för tvätt som ska strykas/manglas
*Lätt torrt - för tvätt som inte ska strykas eller strykas lätt
*Skåptorrt - för tvätt som inte ska strykas
*Extra torrt - för extra tjocka plagg
Vill inte att det ska börja brinnaska jag ta Skåptorrt? Har tvättstugetid till kl 17.30