tvätta bebiskläder

S

Soffipropp

Kan jag använda det tvätt å sköljmedlet vi har hemma till våra kläder eller måste jag köpa parfymfritt å sånt till bebiskläderna jag vill tvätta upp? Kom på att jag inte har en aning om sånt :o

Sv: tvätta bebiskläder

Vi har alltid använt sådant som vi själva har haft. Barnet ligger ju ändå på oss. Likadant med helt nya kläder. I början tvättade vi dem men bara innan han kom.

Nu har vi bara parfymfritt till oss alla, men när mina små var bebisar såg jag till att ha så lite parfym mot deras hud som möjligt. Inget sköljmedel alltså, och bara neutralt tvättmedel.

Nya kläder tvättar jag alltid innan de används, även till oss själva.

Jag tvättade med det vi hade hemma innan bebis kom! Men sen när han väl kom så såg jag ju vad det för en liten sötis som skulle använda kläderna! Å jag ville inte utsätta honom för en massa onödig parfym. Så nu kör vi med parfymfritt tvätt och sköljmedel till oss alla! Både jag och sambon använder även parfymfri dúschtvål!

Dessutom vill jag kunna snosa bebislukt och inte parfymlukt!

Du kan använda det ni brukar använda, behöver inte köpa eget för bebisen. Ni behöver ju inte överdosera!!

Jag håller med Jerseyko, använd det ni brukar men i så liten mängd som möjligt. Om bebisen är känslig lär det synas och då är det ju bara att byta då.

på bvc här hemma rekomenderar de att man ska tvätta alla kläder som barnet har kontakt med första året med ett tvätt och sköljmedel som är rekomenderat av astma och allergiförbundet.

Jag tvättar med parfymfritt tvättmedel till oss alla. Vi använder för det mesta inget sköljmedel.

Jag tycker faktiskt att man ska ta det här med parfymer och sådant på allvar. Det finns en anledning till att allergier ökat sen man började parfymera allting... Men man gör ju såklart som man vill!
//Julia

Jag har helt slutat använda sköljmedel, både av miljöskäl och för att det är onödigt att ha en massa kemikalier kvar i kläderna efter tvätt, dessutom så behövs det inte på rena bomullsplagg. (jag använder Grummes "tvätt & skölj" som innehåller mjukgörande bomullsfröolja, ger mjuk tvätt utan att lämna något kvar i kläderna)

Nästan alla nya kläder innehåller massor med kemikalier - antimögelmedel och diverse annat. Det är för att få bort dessa kemikalier, som inte är bra för oss, som man bör tvätta nya kläder innan de används. Det sägs att det tar upp till 10 tvättar innan allt är borta och man kan lägga på minnet att om man tvättar de nya kläderna ihop med gamla så smittar de av sig så att kemikalierna hamnar även i de gamla kläderna. (gäller både barn- o vuxenkläder)
Man kan komma undan kemikalierna genom att välja Öko-tex-märkta kläder och textilier. Det garanterar att plaggen är fria från ämnen som är skadliga för hud o hälsa.
oe100_21.jpg

Men vart kan man hitta såna kläder? För inte finns dom på de vanliga kedjorna, inte.

Vi kör så naturligt och miljövänligt som möjligt och använder inte sköljmedel. Sköljer alltid upp dotterns nya kläder =)

Eller så gör man som jag försöker göra i stor utsträckning som möjligt, handlar begnat :laugh:

Här används bara sköljmedel till stickade tröjor (de blir ju bedrövligt sticikga annars), annars är det fritt från sånt otyg. Vi har valt bort det, precis som du av miljöskäl och av personliga skäl.

Jag använder sensitive tvättmedel och även sensitive sköljmedel. Fast sköljmedlet använder jag Softlans och det är lite doft i det (för de andra som inte luktar något alls tycker jag är så tråkiga). Det blir att jag tvättar hela familjens kläder med detta eftersom jag alltid tvättar allas kläder tillsammans.

Bebiskläder och även 3-åriga sonens kläder tvättas innan användning (fast inte vinterjackor, termovantar och sånt).

jag säljer ju själv öko-texkläder via hemförsäljning och vet att flera av våra konkurrenter också har ökotexmärkta kläder numera. Tyvärr kan jag inte tipsa om några andra ställen då jag sällan går på stan och shoppar längre...
Sen finns det nog mer än man är medveten om, jag är t.ex jätteglad för att ha hittat ökotex-påslakan på jysk.

KL.
Jag använder samma gamla vanliga tvättmedel som förut.
Det är ett billigare märke som bara är milt parfymerat.
Istället för sköljmedel kan man ta en skvätt ättika i sköljmedelsfacket.
Det gör kläderna lite mjukare och tar bort bakterier och ev lukter.

Jag köper har slutat använda vanish och tabort och liknande fläckborttagningsmedel också.
De innehåller myyyycket kemikalier och jag tycker att det funkar bättre att använda galltvål och yes.

kl

Vi har tvättstuga och där ingår tvätt/sköljmedel men vi väljer att stänga av sköljmedlet för det luktar apa! :D
vi stoppar istället i en sån boll med liten mängd eget sköljmedel, det är ju med från start så det blir ordentligt ursköljt.

Vi tvättar allt nytt både till oss och dottern innan användning.

Jag har ganska känslig hud själv och det är bara Vias tvättmedel jag inte reagerar med utslag pa (tur att det märket finns i österrike ocksa) sa det används till allas kläder. Sjöljmedel har jag inte hittat ngt jag klarar och har därför aldrig använt (det gjorde aldrig mamma heller).

Alla dotterns kläder tvättas innan hon anväder dom.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
1 190
Senast: Zacci
·
Kläder & Bli fin Har ni några bra tips på ögonfransfärg att använda själv hemma? Alltså inte en vanlig mascara, utan permanent hårfärgningsfärg som...
Svar
6
· Visningar
354
Senast: cili
·
R
Kläder & Bli fin Jag vill inte "sno" tråden om hur mycket kläder man ska köpa på ett år så därför så gör jag en egen tråd om dethär! Men jag undrar lite...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 266
Senast: Badger
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 170
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar