Tvåspråkiga barn med föräldrarna på olika håll

A

aero

Skriver anonymt eftersom mina nära och kära inte fått reda på att jag väntar smått än :angel:
Jag bor i sverige och han som ska bli pappa bor i ett annat land (han är alltså född där, inte svensk). För tillfället fungerar det bäst att han bor där och jag här, då vi har hela våra liv i respektive land. Tanken är att han ska avveckla sitt företag och flytta hit om några år. Det hade vi alltså planerat redan innan graviditeten.

Frågan är då, hur får vi barnet tvåspråkigt? GÅR det ens när inte båda föräldrarna är med i vardagen? Jag har försökt leta på nätet men hittar bara om familjer där båda föräldrarna bor under samma tak och kan prata med barnet lika mycket.
Det går väl att lära barnet pappans språk senare, men vi vill förstås helst att barnet ska kunna prata med pappa redan innan och förstå vad han säger. De kommer att träffas så ofta det går, minst 6 ggr/år tills han kommer hit. Men det räcker ju inte.

Så har ni något tips? Boktips, länktips, dokumentärtips eller rent av eget tips?

Sv: Tvåspråkiga barn med föräldrarna på olika håll

Har själv rätt stor erfarenhet av två/flerspråkiga barn, men bara i det fallet där barnet använder språken i vardagen. Måste inte nödvändigtvis vara föräldrarna som talar språket med barnet, kan även vara via förksolan barnet lär sig ett andra/tredje språk. De möjligheterna är väl dock rätt så begränsade i Sverige antar jag?

Har däremot en kompis som var så gott som flytande engelskatalande redan i lågstadieåldern tack vare att hon hemma endast fick titta på engelsktalande barnprogram/filmer, engelsa talades inte i hennes vardagsmiljö. Det är väl den vägen jag antar att det är lättast att gå om språket inte kan talas i barnets vardagliga miljö. Det tar dock säkerligen betydligt längre tid än om språket talas i barnet vardagsmiljö och frågan är om man vill att barnet ska sitta så mycket framför TVn. Men antar att det i alla fall ger en grogrund.
Vilket är det andra språket?

Senast ändrad:

Det andra språket är engelska. Tur ändå att det inte är något ovanligare, som portugisiska eller swahili eller så.

Filmer alltså. Nu är jag långt ifrån barnexpert (än...), men små barn ska väl inte se på tv? Eller är det kanske inte så allvarligt som jag fått för mig? Någon engelskspråkig förskola finns inte här i närheten tyvärr, annars var det en bra idé också.

Kom på ett annat bra sätt när barnet är lite större.
Försök hitta familjer som pratar engelska hemma som har barn i ungefär samma ålder, helst då barn som inte talar svenska också.
Hur lätt det är beror ju dock helt på var du bor.
Engelska är ju ändå det mest tacksamma av alla språk.

Sedan angående min vän som bara tittade på engelsktalande barnprogram, hon blev ju inte flytande engelsktalande på det sättet, för att tala ett språk flytande måste man ju får öva att prata det, så det kom ju först när hon fick använding av språket även på det sättet, däremot lärde hon sig ju förstå mer eller mindre allt av det talade språket på det sättet.

Angåend små barn och TV gör ju folk så olika, känner de som överhuvudtaget inte låter sina barn titta på TV och de som sätter sin 1 åring framför TV, vad som är rätt/fel får man väl diskutera. Alla har olika åsikter.

Senast ändrad:

Jag har en kusin vars mamma är svensk och pappa finsk. När han var liten talade de både svenska och finska med honom vilket ledde till att han stannade upp i talutvecklingen och blev i stort sett tyst... :crazy:
Det måste vara förvirrande för ett barn att talas till på flera språk. :crazy: Ni får nog välja ett som modersmål och så får h*n lära sig det andra senare när första språket "sitter".
Det går väl att lära barnet pappans språk senare, men vi vill förstås helst att barnet ska kunna prata med pappa redan innan och förstå vad han säger.
Om pappan ska flytta hit måste han ju ändå lära sig svenska, varför lägga ansvaret på barnet att lära sig två språk direkt. :confused:

Senast ändrad:

Det där var typ det dummaste jag hört, att det måste vara förvirrade och hämmande för barn att talas till på flera språk.
Det finns jättemånga barn i världen som är flerspråikiga och klarar sig utmärkt i skolan. Hur tror du de klarar sig?
Barn har jättelätt för att lära sig språk och separera språk.
Jag känner ett tiotal barn som är två eller trespråkiga och alla behärskar språken utifrån vad man kan förvänta sig beroende på hur mycket språken talas och när de kom i bilden. I alla fall har de två språk från hemmet och ibland även ett tredje från förskolan/skolan. I fler fall har de två språk med sig från bäbisåldern.
Första familjen jag arbetade från hade en liten kille som var knappt två år när jag lämnade, han sa alltid "hej då" till mig och mamman och "bye bye" till pappan (som bara talade engelska) så dumma är barn inte...
Varför just det barnet stannade upp i utvecklingen vet jag inte, men enligt min erfarenhet är det verkligen snarare ett undantag än en regel.

Om pappan ska flytta hit måste han ju ändå lära sig svenska, varför lägga ansvaret på barnet att lära sig två språk direkt. :confused:

Som engelsktalande behöver man inte lära sig svenska för att kunna leva i Sverige.
Sedan är det ju en stor fördel att barn och förälder kan kommunicera redan från början.
Plus att det går mycket mycket lättare för barn att lära sig ett nytt språk än för vuxna.

Och jag tycker du ser på saken på helt fel sätt. Att lära sig ett andra språk är inte ett ansvar, något som är betungande, det är ju en möjlighet. Hur många önskar inte att de fått ett språk "gratis"? Det är ju en jättestor fördel senare i livet.
Dock hade jag personligen valt ett annat andra språk än engelska till mina (framtida) barn om jag fått välja fritt, eftersom att alla svenskar ändå lär sig mer eller mindre bra engelska sen.

Jag har en son som kommer bli tvåspråkig. Jag ser det som en stor fördel för honom att få ett språk gratis utan att behöva plugga grammatik och liknande. Förr sa de att det skulle vara förvirrande för små barn att ha flera språk hemma, men det var då det... Barn är som sagt var inte dumma!

I det här fallet är det ju engelska som var aktuellt, tänk vilken fördel barnet kommer att ha i skolan. Sen ska ju pappan såklart lära sig svenska ändå om han ska bo här. Men oftast finns det ju flera släktingar kvar i det andra landet och barnet ska ju kunna prata med dem också.

Jag har en kusin vars mamma är svensk och pappa finsk. När han var liten talade de både svenska och finska med honom vilket ledde till att han stannade upp i talutvecklingen och blev i stort sett tyst... :crazy:
Det måste vara förvirrande för ett barn att talas till på flera språk. :crazy: Ni får nog välja ett som modersmål och så får h*n lära sig det andra senare när första språket "sitter".

Där har du helt fel, ett barn stannar inte upp i utvecklingen för att det lär sig två språk. Tvärtom går det väldigt bra och det är en enorm gåva att få två modersmål. Det gäller bara för föräldrarna att vara konsekventa. En engelsk pappa ska absolut INTE prata svenska med sitt barn. Lika lite som en svensk mamma ska prata engelska med barnet.

Ett barn kan utan problem lära sig både två och tre språk samtidigt. Visst, det kan ta lite längre tid och i början kanske de blandar ihop språken lite men det går över fort.

En förälder ska alltid tala sitt modersmål med sitt barn. Ibland får man kanske tumma lite på den regeln, till exempel om andra personer är närvarande och deltar i samtalet, men grundregeln är att man ska tala sitt modersmål.

TS, du har ju tur att det är engelska som är det andra språket eftersom ditt barn kommer att höra det hela tiden. Så länge ni bor i olika länder får ni nog helt enkelt göra det bästa av situationen – träffas så ofta det går, se till att pappan umgås så mycket som möjligt med barnet när han kan, pratar med barnet, läser böcker etc. Åk över till pappan och tillbringa tid där så att engelskan finns överallt och inte bara då pappan pratar. När ni är i olika länder får ni väl umgås via Skype... Ett något större barn kan ju se filmer på engelska och det finns ljudböcker etc.

Om du vill att barnet verkligen ska bli tvåspråkigt med två helt jämställda språk, då är det bästa om ni kan bo en tid i pappans land också. En kollega till mig gick grundskolan i både Sverige och England, gymnasiet i Sverige och sedan universitet i England. Han kan idag inte säga att det ena språket är starkare än det andra, bägge är hans modersmål. För mig känns han svensk, men mina engelska kollegor tycker att han är engelsk.

Det enda jag på rak arm kommer på är att välja engelskspråkigt dagis och liknande.
I alla fall här finns både engelska och franska dagis runt hörnet.
Har ni engelsktalande i omgivningen nyttja det maximalt.
Annars lär barn fort!

Där har du helt fel, ett barn stannar inte upp i utvecklingen för att det lär sig två språk. Tvärtom går det väldigt bra och det är en enorm gåva att få två modersmål.

Ja, det här barnet gjorde det iaf, så de fick sluta prata finska med honom (de bodde i Sverige) men han har ju lärt sig finska senare.

Och jag tycker du ser på saken på helt fel sätt. Att lära sig ett andra språk är inte ett ansvar, något som är betungande, det är ju en möjlighet.

Jag ser inte alls på saken på fel sätt. Jag tycker fortfarande att det är fel att lägga ansvaret för kommunikationen på ett litet barn som håller på att lära sig prata...om det nu är en möjlighet och inte alls betungande så kan väl den vuxne lära sig barnets förstaspråk, till att börja med :confused:

Det hör nog till undantagen, jag vet inget barn som haft problem med tva sprak.
Vissa kanske tar lite längre tid pa sig att börja prata och blandar spraken ibörjan. Min dotter kommer lära sig bada tyska och svenska och där har jag hört att manga gärna väljer svenska med tysk ordföljd i början.
Min pappas granne har tva sma barn som har italienska och svenska som sprak. Växlar utan problem mellan spraken beroende pa vem som pratar.

Läste även ngn rapport en gang om en studie som visade att flersprakiga barn hade högre IQ, men vet inte rikitgt om jag tror pa det.

Min farmor och mormor är jätteoroliga för hur det ska ga för dottern att lära sig tva sprak, hoppas dom lugnar sig snart.

Till TS
Jag har inga fler tips än dom som getts här. Film (kanske främst när barnet är lite större), lyssna pa musik pa engelska, kanske kan du försöka hitta ngn som har engelska som modersmal som kan vara barnvakt ibland och/eller läsa sagor.
Det blir nog svart att fa barnet att prata bra engelska sa länge han/hon inte hör det dagligen men kan du bygga en liten grund sa kommer spraket säkert mer sen när han/hon träffar sin pappa dagligen.

Kan inte du växla mellan språken och prata engelska ibland? Samt sjunga engelska sånger, läsa engelska böcker osv.

Jag och min pojkvän har gjort en benhård deal på hur vi ska göra om vi får barn. Jag kommer att tala svenska, han kommer tala sitt modersmål och när vi är tillsammans så pratar vi engelska (då det är det språk jag och min kille kommunicerar på och båda behärskar som modersmål).

*kl och lite ot*
Jag har en kollega vars dotter talar fyra språk. Hon är fyra år! Det finns inget häftigare att se denna donna skifta språk beroende på vem hon pratar med och vilken situation hon är i! Och hon är grymt medveten över vilket språk hon ska och inte ska prata.. Och utnyttjar det till max när hon vill prata hemlisar! ;)

Mina barn (snart 2.5 ar) ar tvasprakiga (engelska + svenska). Vi bor i England, pappan ar engelsk, de gar pa engelskt dagis, alla kompisar ar engelska osv osv. Det hanger alltsa pa mig att ge dem svenskan. TV ar ett jattebra hjalpmedel! TV ar INTE bra om man anvander den som barnvakt, men om man valjer ut program med omsorg som passar aldersgruppen och tittar tillsammans med barnet, sa ar det faktiskt ett stod i sprakutvecklingen.
Mina barn far titta pa utvalda svenska dvd:er, lyssna pa svensk musik/ramsor etc, lasa svenska bocker, fira svenska traditioner, prata mycket med slakten i Sverige via Skype och telefon, aka till Sverige sa ofta som mojligt.

Redan forstar de precis allt man sager till dem pa bagge spraken, och har precis borjat skilja pa de olika spraken beroende pa vem de pratar med. Valdigt fascinerande! Men engelskan ar saklart dominerande eftersom vi bor har.

Ar det England eller USA? Om det ar England och barnet ar litet kan jag tipsa om massor av utmarkta barntv och bocker :)

Du har sa fel :crazy:

Mina barn har inga som helst problem att vaxa upp som tvasprakiga och jag har aldrig heller hort talas om nagon som har det? Har flera kompisar vars barn vaxer upp med 3 sprak - inga problem alls.
Spraket kan ta lite langre att komma igang, men vi pratar om ett par manader inte flera ar.

En engelsk pappa ska absolut INTE prata svenska med sitt barn. Lika lite som en svensk mamma ska prata engelska med barnet.

Fast det dar kan vara valdigt svart att uppratthalla. Jag som bara har engelska vanner dar jag bor, engelsk man osv osv, maste ibland prata engelska med mina barn for att t.ex. andra barn ocksa skall forsta vad jag sager. Eller andra vuxna. Eller for att helt enkelt underlatta en konversation dar flera ar involverade.

Nar det bara ar jag och barnen, sa ar det bara svenska som galler. Men annars blir det en del engelska ocksa. De verkar forsta vad som galler anda - jag har t.ex. aldrig hort dem forsoka prata svenska med sin pappa (annat an enstaka ord).

Daremot ar jag benhard med att pappan inte far forsoka sig pa att prata svenska med dem, eller min mamma prata engelska. Darfor att deras respektive sprakkunskaper ar sa daliga att barnen lar sig fel och har svart att forsta sa det blir missforstand.

Senast ändrad:

Jag har läst på ordentligt om tvåspråkighet och anser också att din kusin var ett undantag. Tvåspråkighet gör inte att man slutar prata.

Ts du har fått jättebra tips redan. Det är säkert svårt när pappan inte är där var dag, men det finns ju skype och telefoner.

Jag ser inte alls på saken på fel sätt. Jag tycker fortfarande att det är fel att lägga ansvaret för kommunikationen på ett litet barn som håller på att lära sig prata...om det nu är en möjlighet och inte alls betungande så kan väl den vuxne lära sig barnets förstaspråk, till att börja med :confused:

Så du tycker att det är bättre att pappan pratar på dålig svenska till barnet? Det om något skulle väl kunna hämma barnets språkutveckling.
Förstår inte varför du är så anti tvåspråkighet, det är som sagt ett stor förmån att få den möjligheten. Uppenbarligen har du varken så stor kunskap eller erfarnhet av ämnet, så läs igenom tråden, som du ser är du de enda med avvikande åsikt. Det kanske betyder något?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 840
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 878
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 524
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar