Tvärstannar när han ska bajsa

Sv: Tvärstannar när han ska bajsa

MercedesBenz skrev:
Han kanske måste stanna för att bajsa...
Min isis måste stanna för att höja ryggen och bajsa...
Han har alltid gjort så..

Mycket möjligt. Får nog acceptera det:) Som någon annan sa...det bli ju inte många minuter i ett pass och kanske jag får säga till min tränare att han får stanna och att h*n får slute tjata om det :crazy:

Tack:)
mvh Jacky

Ja, han kanske är som sin matte? :)
Stannar och bajsar utan önskan om att få stryk av ett spö för sitt helt naturliga uppförande?

Min pålla stannar inte när jag tränar, rider på plan, travar, galopperar osv..
Men om jag skrittar i skogen eller efter vägen tex. då är han mycket duktig ;) å kliver ut så långt han kan i väggrenen och sen bajsar han! :p
Inte som andra pållen som går i mitten av vägen och antingen sprider ut det eller så hamnar det över hela vägen!
tycker min pålle är snäll, haha! man kan ju undvika skiten (ursch å fy, HÄSTAR?!) fast så många människor finns det itne här omkring.. men ändå! :angel:

Rikkan skrev:
Stannar och bajsar utan önskan om att få stryk av ett spö för sitt helt naturliga uppförande?

Jag är mycket sparsamt med spö användandet :) änvänder den nästintill aldrig. Som jag sa till någon annan...fick ju "rådet" att rappa till när han tvärstannar....men det vill jag INTE göra just för som du säger...det är ju ett naturligt uppförande. Så inte behöver han vara rädd att matte kommer att rappa honom för att han är bajsenödig inte! Rappar öht aldrig! :) Var bara nyficken på hur andra hade löst "problemet" med sina pållar.

mvh Jacky

Senast ändrad av en moderator:

Enda gången det är problem är väl när man går i tätort och hästen skiter precis mitt framför grinden till en villa. För oss dödliga alltså som inte tävlar. Annars har jag svårt att förstå problemet.

Känner många som inte kan få sina hästar att gå och skita samtidigt, men för mina tycks det ju aldrig vara ett problem, så det är nog hur man vänjer dem? Inget svar på din fråga kanske, men jag har iaf insett att det är något man måste "lära" hästen under inridningen att när matte (eller någon annan) sitter på då är det inte läge att stanna för att skita. Första gången blir då oftast unghästen helt förbryllad och det är ju också helt naturligt, men eftersom jag kräver fortsatt rörelse redan från början, (med lätta skänkelhjälper då, för den oinridna hästen är en lätt skänkel en KRAFTIG hjälp), så blir det så i alla lägen sen. Utan tjafs.

Eftersom jag aldrig rider med spö så har jag aldrig använt mig av det för att få hästar att gå fram. Konstigt nog har jag ändå inte haft några problem med just den saken... :angel: Prova att vägra rida lektion med spö du så får du se hur ridläraren börjar leta hakor i underlaget... :devil:

/JES

:idea: Kom ju förresten på vad du kan göra! Om hästen inte svarar på drivande hjälper så kan du använda vändande hjälper istället när den just ska bajsa. Ge tygel/sits/skänkelhjälper motsvarande en bakdelsvändning. Ett steg åt sidan eller framåt duger bra i början. Belöna med att ge långa tyglar och slappna av helt i sadeln och låt hästen skita klart. Några gånger senare kan du begära TVÅ steg. Framåt eller åt sidan spelar mindre roll, huvudsaken är att hästen inte står helt still och att den får belöning när den inte gör det!

Lycka till!
/JES

Min häst stannar bara för att bajsa när jag skrittar fram eller i skogen. När hon är uppvärmd i dressyren fortsätter hon med det hon håller på med samtidigt som hon skiter. Hon hade lärt sig detta innan jag köpte henne så det är inte min förtjänst.
Jag skulle inte använda spö för att få en häst att gå och skita, däremot försöka mana på den med skänklar och röst.

Tack! Det var ett bra tips:) Ska försöka med det....får se om det fungerar på min påle:)

mvh Jacky

Korven skrev:
Enda gången det är problem är väl när man går i tätort och hästen skiter precis mitt framför grinden till en villa.

Då talar man om för villaägaren hur bra hästskit är som gödning för rosorna! :idea:

Antingen blir han glad och går och hämtar en skyffel - eller så blir han sur för att han riskerar att få hästskit på bildäcken när han ska köra till stormarknaden för att köpa konstgödsel till rosorna.....

Jag har varit med om båda varianterna! :D

Immer

Intressant att läsa alla svar. :smirk:

Mitt sto stannar alltid när hon ska lägga en hög. Dock bajsar hon sällan när man rider - enda gångerna hon gör det är när det kommer in en "ny" häst i ridhuset, dvs en häst som hon ännu inte har träffat.
Förra hösten när ridhuset var nytt bajsade hon varje gång i en hel vecka - det hade aldrig hänt under ridning under de nästan tre år jag hade ägt henne. Så jag kom fram till slutsatsen att hon på något sätt markerar revir.

Immer

:rofl: :rofl:

Det ska jag komma ihåg :)

mvh Jacky

Liknande trådar

Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 836
Senast: Exotizc
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Innan folk drar slutsatsen att det är jag som gör fel och inte min häst vill jag informera om följande. Jag köpte denna häst för 2 år...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
13 655
Senast: Jeronimo
·
Hästvård Ja, rubriken säger det mesta ;) Jag är djupt oroad över min ena pålle som inte känns hundra fräsch :( Bakgrund: Hästen är ett...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 080
Senast: Jate Volim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar