tvätta bebiskläderna??

Bollen

Trådstartare
Ska man tvätta nya bebiskläder innan de används?? Speciellt till nyfödda??

Hur har ni gjort??

Bollen :bump:
 
Sv: tvätta bebiskläderna??

Jag var noga med det först och tvättade allting, det finns ju en hel del trista kemikalier i kläderna.
Nu blir det tyvärr lite si och så med tvättandet innan användning. :crazy:
 
Sv: tvätta bebiskläderna??

Här har vi alltid tvättat allt som ska användas till Von Dregel en gång när det är nytt, innan han får använda det. Det är så mycket skit i det mesta så man skulle väl behöva tvätta det tre-fyra gånger, men det känns miljömässigt idiotiskt....
 
Sv: tvätta bebiskläderna??

Jag tvättar alla nya kläder innan användning, även våra.
Till små bebisar finns det ytterligare en anledning att tvätta nya kläder, förutom kemikalierna. Nya kläder krymper gärna en del, och om vi har nya kläder som är ngn storlek för stor, vill jag gärna klara av krympandet innan kläderna används för första gången. Annars kanske man väntar med att använda plagget tills det är lagom stort, och efter första tvätten är det för litet...
 
Sv: tvätta bebiskläderna??

Jag har inte tvättat några kläder till Jason innan användning.
Har hört att det ska vara massa kemikalier och skit i men han har aldrig reagerat på nått. Skulle han ha gjort det så hade jag självklart tvättat.
 
Sv: tvätta bebiskläderna??

Som jag har förstått det, så är det inte säkert att besvären kommer direkt.
Är det inte dessutom så att något flamskyddsmedel i kläderna är cancerframkallande? Är jag dock inte säker på.
 
Sv: tvätta bebiskläderna??

Jag tvättar ALLT nytt. Gardiner, strumpor, bebiskläder, allt.Jag vill ju inte riskera att få allergi.
 
Sv: tvätta bebiskläderna??

AH, detta är mitt specialområde! :D

JA, du bör tvätta de flesta nyköpta kläder till bäbis före användning. De innehåller oftast* massor med kemikalier och det tar upp till 10 tvättar innan de är borta helt. Kom också ihåg att tvätta dem separat, annars sprider du bara kemikalierna till de övriga plaggen i tvättmaskinen! :idea:

* - OM man väljer att köpa Öko-Tex-certifierade barnkläder (Ökotex klass 1) behöver de inte tvättas före användning ens till bäbisar, eftersom märkningen garanterar att de inte innehåller några skadliga halter av ämnen som kan påverka hud och hälsa negativt. klass 1 innebär att det dessutom är salivsäkert, dvs även tål att tuggas på utan att det släpper ifrån sig färg eller kemikalier.
 
Sv: tvätta bebiskläderna??

Som jag har förstått det, så är det inte säkert att besvären kommer direkt.
Är det inte dessutom så att något flamskyddsmedel i kläderna är cancerframkallande? Är jag dock inte säker på.

När ska dom komma då? Jason är ett år nu och inga reaktioner ännu på nått.:confused:

"allt" är cancerframkallande nu för tiden. Nya rön varje dag känns det som...:smirk:
 
Sv: tvätta bebiskläderna??

Intressant det där med märkningen, det visste jag inte. Var hittar man såna kläder då?
 
Sv: tvätta bebiskläderna??

AH, detta är mitt specialområde! :D

JA, du bör tvätta de flesta nyköpta kläder till bäbis före användning. De innehåller oftast* massor med kemikalier och det tar upp till 10 tvättar innan de är borta helt. Kom också ihåg att tvätta dem separat, annars sprider du bara kemikalierna till de övriga plaggen i tvättmaskinen! :idea:

QUOTE]


Bra info! Det visste jag inte. (Sedan att man kanske skulle kunna räkna ut det själv, är en annan fråga. :o)
 
Sv: tvätta bebiskläderna??

När ska dom komma då? Jason är ett år nu och inga reaktioner ännu på nått.:confused:
Ingen aning!
"allt" är cancerframkallande nu för tiden. Nya rön varje dag känns det som...:smirk:

Håller jag med om. Å andra sidan kan man knappast förneka att vi omger oss och våra barn med en faslig massa kemikalier, och att det är bra att försöka minska på exponeringen.
 
Sv: tvätta bebiskläderna??

Intressant det där med märkningen, det visste jag inte. Var hittar man såna kläder då?
Ett av företagen som säljer kläder via homeparties har ÖkoTex-certifierat sin kollektion.
I övrigt vet jag faktiskt inte, men fråga efter det i butikerna...
 
Sv: tvätta bebiskläderna??

Ja, jag tycker att man ska tvätta dem i parfymfritt tvättmedel och inte använda sköjmedel.

Vi tvättar (eller sköjer i varmt vatten) alltid alla kläder före användning, även till oss vuxna.
 
Sv: tvätta bebiskläderna??

Som sagt säljer en del av homeparties företagen kläder märkta med öko-tex, de är ganska så lätta att hitta på nätet och läsa! Sen har ialla fall Kapp-Ahl haft en hel del med Öko-tex till små barn. Jag tror även att H&M och Lindex har haft en del ibland, det gäller att fråga!

Sen finns det även en del "design" kläder för barn som är ökotexade.

Jag tvättar alltid kläder innan någon av oss använder, både jag och barnen är känsliga så för att slippa röda prickar och annat så tvättar jag allt innan det används!
 
Sv: tvätta bebiskläderna??

Då är det avgjort!!!

Dagen kommer att tillbringas i tvättstugan med tvätt, tvätt och åter tvätt med tanke på hur mycket kläder min mamma köpt åt oss...... :rofl:

Tack allihopa, ni är suveräna!!! :bow:
 
Sv: tvätta bebiskläderna??

Jag tvättar alla bebiskläder innan användning, kör dem på mini-programmet på min tvättmaskin, snabbt, effektivt och energisnålt. :)

Tänk även på att ha tvättmedel som är allergivänligt (jag väljer bara de som rekomenderas av astma-/allergiförbundet) och oftast är sköljmedel onödigt (iaf för mig som tumlar alla kläder);)
 
Sv: tvätta bebiskläderna??

kl

Jag har tvättat allt i parfymfritt tvättmedel innan användning.
 
Sv: tvätta bebiskläderna??

Vi har alltid tvättat dom nån gång innan användning. Fast vi är inte så noga med kläderna till oss vuxna...
 

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver tvätta fårskinnspadden som jag har på tömkörningsgjorden. Har hittills fungerat bra med att torka och borsta rent men nu går...
Svar
17
· Visningar
692
Senast: Görel
·
Hemmet Hur tvättar man det på bästa sätt för att få det ordentligt rent? Överdrag till soffdynorna kan tas av och tvättas i maskinen, men...
Svar
6
· Visningar
333
Senast: Pilot
·
Hemmet Jag ska flytta till hus där det inte finns torktumlare. Det är tveksamt om det ens får plats en (huset är litet). Jag har tvättmaskin i...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
2 124
Senast: hollypolly
·
Hemmet Vi har en stor benvit ullmatta (fråga mig inte varför den har hängt med sen innan ungar..) som nu fått en del fläckar. Jag testade...
Svar
10
· Visningar
484

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hästfolkets lilla ordbok
  • Shettistråden del II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp