Tvåårstävlande

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Mannagrynet
  • Startdatum Startdatum
Sv: Tvåårstävlande

Högre upp i tråden läste jag att Nilema påstod att hästarna i norr var "senare". Det vill jag inte hålla med om. Clear Sign är väl ett färskt exempel som motsäger detta. Nurmos har (har haft i alla fall) väl (likt Samlema) också de flesta unghästarna i Rovaniemi tills de är 2,5 år? Jag tror det finns flera orsaker till att norra norrland inte har samma framgångar, men det beror inte på klimat eller geografi enligt min mening.

Clear Sign är en häst som utmärker sig utöver dom flesta, syntes redan i fjol när den deltog i 2-åringsserien i Piteå

Vad jag menar med "senare" är att 2-åringstävlandet inte kanske haft lika stort fäste här uppe som söderut, det har inte funnits 2-årslopp i samma utsräckning som neröver landet (reserverar mig själv, då jag inte läst en prop på 2 år!)

juvelen
Kolla på Umåker nu 5 Oktober, 5 hästar till start och den som kommer sist får 7.000 kr även om den skulle gå 1.40, bara den inte blir diskad! Distanserad blir den ju aldrig.
3 av hästar tränar Salmela men han har ju att ta av:
69 hästar i träning (har han minskat ner?)
20 st 2-åringar men bara 5 har startat och då i Norrlands 2-åringselit

cämela har nog bättre koll på norrlandsbanorna än vad jag har

Hmm...förstod att frågan skulle komma. Får försöka skriva ett kortfattat svar och riskera att jag framstår som en besserwiesser som själv inte har några unghästframgångar. Kommer att prata i generella termer.

1) Material - jag hävdar att norrlandstränarna (amatörer och proffs) inte har motsvarande härstamningsmässiga potential i sina unghästar som övriga Sverige. Det har dessutom inte alls lika många unghästar per kull som många andra tränare. Det är få tränare som har en tydlig unghästprofil på verksamheten. De som har det, har ändå för få hästar per kull för att ha en rimlig chans att lyckas.
Jämför med exempelvis Åke Svanstedt som jag tycker är en av de allra bästa i landet. Han ligger på ca 40 unghästar/kull. Kollade hans träningslista i mars och jämförde igen i augusti. Fortfarande ca 40 hästar, men ungefär 15-20 av dessa hade bytts ut. Totalt har han haft minst 60 hästar födda 2004 i sitt stall, men ändå ingen finalist i kriteriet. Han hade i alla fall I Wish i Oaks. Har Solänget/Umåker/Skellefteå tillsammans 60 st 3-åringar i proffsträning? Inte alls säkert, utan att veta. Säkert är i alla fall att Svanstedt haft betydligt bättre stammade 3-åringar än nämnda banor. (OBS! Svanstedt är bara ett exempel.)

2) Elitsatsning - det krävs en elitsatsning för att lyckas. Det gäller att härda hästarna i tuffa årgångslopp. Då måste man ut och resa för att skaffa hårdhet. Det är få som orkar göra det, även om man har en bra häst. Orkar man, så är man istället rädd att knäcka sin lovande häst. Vill man satsa så går det, men det är förenat med risker.

Hmm...det blev två punkter till att börja med. Jag är dock övertygad om att det går att få fram en kulltopp även i norra norrland, men det krävs att man satsar hårt och målmedvetet. Jag tror att unghästserierna på Vitsand och nu även Umåker kommer att generera många riktigt bra hästar även i fortsättningen.

Vad beror det på enligt dig då? Snedfördelade resurser?

Jag har en teori...:angel:
Tills för bara ett par år sedan var det väldigt magert med unghästlopp här uppe. Det kördes några enstaka 2-åringslopp och de "vanliga" STC-loppen för treåringar. Så mycket mer var det knappast.
Travbanorna i norr har gemensamt gjort en unghästsatsning nu de sista åren och det körs minst ett unghästlopp (3 och 4 år) nästan varje tävlingsdag numera. Även 2-åringarna får sin beskärda del under hösten.
Dennna satsning märks också ute i stallarna då det köpts in massor med unghästar av tränarna.
Personligen är jag lite kluven till denna unghästhysteri. Visst det är jättebra att de har startmöjlgheter men som nån skrev längre upp i tråden, någon form av krav på prestation måste ju finnas för att det skall utdelas pengar. Sedan att det oftast anmäls endast 5-6 st till dessa lopp som oftast har dubbla prispengar i jämförelse med "vanliga" lopp gör ju också att fler kanske tar ut sin häst som inte är redo.
Jag är inte emot 2-års tävlande men det ska vara med de hästar som är mogna för det.
Denna satsning kommer säkert att bidra till att fler hästar från övre Norrland dyker upp i större sammanhang om några år.

Vad jag menar med "senare" är att 2-åringstävlandet inte kanske haft lika stort fäste här uppe som söderut, det har inte funnits 2-årslopp i samma utsräckning som neröver landet (reserverar mig själv, då jag inte läst en prop på 2 år!)

Ok, men jag hörde i helgen ett påstående att Norrlandshästarna skulle vara senare rent genetiskt. Bland det värsta jag hört! I dagens läge är det ingen match att betäcka sitt sto med vilken hingst som helst i världen oberoende vart man har sitt sto. Tror inte att stomaterialet är så genetiskt "sena" heller.

Upplever att uppfödarna i norrland i mindre utsträckning har sina unghästar i lösdrifter med större grupper av jämnåriga hästar. Jag tror att de hästar som går i stora lösdriftsgrupper utvecklas mera, OM de får tillräckligt med foder vill säga.

Håller med oki.

Visst ska det vara krav på prestation för att få ta del av prispengarna! Det är väl bara STC som tänker annorlunda i den frågan?

Jo visst är det så att STC har gett ut mer medel för unghästarna. Nu är jag inte den som följer med mest i vad som händer inom travsportens utredningar och framtidsprojekt men jag tror det är så. Viss del av banornas pengar är bestämt att de ska gå till just unghästlopp.
Sedan att vi ännu inte kommit så långt här uppe att loppen blir fulla, ja det får vi väl kanske blunda lite för... Utan lopp så satsar ju ingen heller.

Till och med jag själv med mitt lilla stall gjorde ju en "unghästsatsning" för några år sedan.
En ettåring inhandlades 2004 och året efter hela TVÅ stycken...och nu ett föl i år
Fast inte har jag blivit speciellt rik på det. Unghästar är kanske inte min grej....:crazy:

Randy Eyecandy blev femma ikväll på nytt rekord minsann (24,5)! 7500 friska kronor in på kontot för hästens ägare. :D

*kl*
2-åriga märren Snow White sprang nytt världsrekord, 1.10.1 i Amerika nyligen, okörd..:eek::bow:

*kl*
2-åriga märren Snow White sprang nytt världsrekord, 1.10.1 i Amerika nyligen, okörd..:eek::bow:

Är detta verkligen vettigt? :eek:

Ja, jag är motståndare till 2-årsstartande. Herregud, hästarna är ju inte färdigvuxna och lär väl således inte hålla så värst länge. :confused:

Jag är glad att jag bor i Sverige, att jag tränar min 2-åring själv, att han får den tid han behöver. Det blir inte ens premie för honom. :angel:

Nej, det är väl det som är grejen.:crazy: De stora pengarna finns i årgångsloppen så efter 3-årsäsongen går hon väl till avel. Men att kunna springa så fort som 2-åring är helt fenomenalt.

Vemav din och Snow White kommer ha mest på kontot när karriären är över?:angel:

Om pengar på kontot vore enda anledningen till att få fram en häst som tjänar pengar som två- tre- (och kanske fyraåring) och som är slut som tävlingshäst sedan så skulle nog de flesta av oss syssla med någonting annat än hästar egentligen.

Personligen vill jag ha en hållbar häst som jag kan ha glädje av under hela hästens aktiva tävlingsperiod. Jag har lite svårt för mentaliteten slit och släng som florerar bland alldeles för många inom travet.

Jag håller på med trav av kärlek till hästen - inte pengarna!

Stjäl en knapp

Måste bara slänga in att min lilltjej ska kvala imorgon (fredag):bump::banana::bump: Gick premie för mindre än en månad sen och är redan klar för kval (dock blir det absolut ingen start i år!!)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 800
Senast: Gunnar
·
Trav Måste bara skriva av mig lite då jag inte har någon att bolla tankar och ideer med. Har en 2 årig kallblodtravare som jag har fött upp...
Svar
4
· Visningar
2 666
Senast: anhe
·
Avel Jag ska försöka hålla det här så kort som möjligt. Jag bestlutade mig för att ta föl på mitt sto då hon inte riktigt passade i de...
Svar
14
· Visningar
3 438
Trav Jag sitter och funderar på vad det är egentligen som sätter priset på en travare. Senaste prestationer? Stam? Prispengar? Rekord? Antal...
2
Svar
26
· Visningar
4 701
Senast: Giantchill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar