Tvåårstävlande

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Mannagrynet
  • Startdatum Startdatum
Sv: Tvåårstävlande

-knappen-

Vi har ju i Piteå kört en 2-åringsserie i några år, (umeå har börjat köra en oxå nu)

Börjat i april kring 1.55 för att i mitten av aug gå 1.30 1640m
Tanken med denna var att under samlade former lära hästana umgås med andra, vara på banan och ha nån att träna med.

Startintervall ca 14-21 dagar
Idealtid och över 10p
under idealtid 0p
närmast idealtid 10p
De 10 med flest poäng gick till final med mkt fina priser (Vagn, bet.rätter mm)

En av fjolårets deltagare startar i kriteriefinalen :) Clear Sign

Man kan ju undra när dom ska inse att vi inte har underlag för 2´årings tävlanden...

Det där lät ju som en kanonsatsning på tvååringarna! Det skulle de ha längre söderut också, som här på Solvalla t ex (men det lär ju aldrig hända).

Jag tycker att det hela är ett stort skämt!
Ett lopp blev en häst 7:a på 29,1g och får då 5.000 för besväret.

Man kanske skulle skaffa en tvååring och få till kval, spela roll om den är usel man får fina pengar om den kommer sist.:( (skulle aldrig)

Kolla på Umåker nu 5 Oktober, 5 hästar till start och den som kommer sist får 7.000 kr även om den skulle gå 1.40, bara den inte blir diskad! Distanserad blir den ju aldrig.

fick strukna hästar priser nu sist? Inte varit så förr men nu var det ju lite special iår

Jepp!
Jag tycker att det hade varit bättre att lotta ut dom priserna till övriga tävlande.

Var "internt" mellan mig & juvelen om den 2-åringsserie vi kör i Piteå

(Håller med men han var vass i aktuell nämda tråd och din försvann med)

Är det lock & pock dom håller på med?
Bara du inte blir distanserad så får du fina pengar........
Vad händer med dessa 2-åringar när dom kommer ut som 3-åringar och kanske har 20 000 på kontot som dom inte är mogna för.

Verkar som vi i norr är "senare" med våra hästar (undantaget Salmela)

Så är det kanske, att hästarna i norr är senare? Vad beror det på?

Jo, jag inser att det måste gått hett till, annars blir man ju inte banned. Jag tycker bara att det är tråkigt att det inte kunde räcka med någon form av varning och en stor förlust.

Helt klart var det norrlandshæstarna jag pratade om... Dom brukar jag ju hålla så stor koll på, och framførallt inte ge ett slag under bæltet så fort jag får chansen... :angel::D
hmm, han får væl hålla sig i skinnet!

Har du några mer detaljer med regler och så?
Skulle vilja ta upp det med sportchefen på min bana.

Läs mer om hästägareföreningen på Umåker och deras upplägg av unghästserien,
http://www.umakershastagare.se

Ett koncept som är taget från Vitsand. Några regeländringar är gjorda, men konceptet som sådant hyllar vi Piteborna för. :bow:

Räknar med att fler banor kommer att ta efter detta. Hört att det är på gång även på Solänget till nästa år.

Lines: Jag tror det är bättre att kontakta hästägareföreningen, men det är inte fel att kontakta sportchefen också.

Högre upp i tråden läste jag att Nilema påstod att hästarna i norr var "senare". Det vill jag inte hålla med om. Clear Sign är väl ett färskt exempel som motsäger detta. Nurmos har (har haft i alla fall) väl (likt Samlema) också de flesta unghästarna i Rovaniemi tills de är 2,5 år? Jag tror det finns flera orsaker till att norra norrland inte har samma framgångar, men det beror inte på klimat eller geografi enligt min mening.

Högre upp i tråden läste jag att Nilema påstod att hästarna i norr var "senare". Det vill jag inte hålla med om. Clear Sign är väl ett färskt exempel som motsäger detta. Nurmos har (har haft i alla fall) väl (likt Samlema) också de flesta unghästarna i Rovaniemi tills de är 2,5 år? Jag tror det finns flera orsaker till att norra norrland inte har samma framgångar, men det beror inte på klimat eller geografi enligt min mening.

Vad beror det på enligt dig då? Snedfördelade resurser?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 800
Senast: Gunnar
·
Trav Måste bara skriva av mig lite då jag inte har någon att bolla tankar och ideer med. Har en 2 årig kallblodtravare som jag har fött upp...
Svar
4
· Visningar
2 666
Senast: anhe
·
Avel Jag ska försöka hålla det här så kort som möjligt. Jag bestlutade mig för att ta föl på mitt sto då hon inte riktigt passade i de...
Svar
14
· Visningar
3 438
Trav Jag sitter och funderar på vad det är egentligen som sätter priset på en travare. Senaste prestationer? Stam? Prispengar? Rekord? Antal...
2
Svar
26
· Visningar
4 701
Senast: Giantchill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar