Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hoppar in i diskussionen...
På starthästar brukar jag förenklat uppskatta värdet på enligt följande formel.
Intjänat senaste 12 månaderna och intjänat senaste 6 månaderna x2.
Då får man ett skaplig hum om värdet.
(I ditt fall 50.000 kr senaste 12 månaderna och 43.000 kr de senaste 6 månaderna x2=86.000 kr. Mellan 50.000-86.000 kr skulle min formel säga.)
Sedan får man korrigera priset utifrån, ålder, status, startpoäng och andrahandsvärde m.m. Det klart att en 5-åring är mer värd än en 11-åring med samma resultat. Precis som att man får dra av om hästen är skadad. Andrahandsvärdet är väl främst om det är ett sto som skulle kunna tänkas användas till avel senare. Då räknas härstamning och unghästprestationer in i beräkningen också.
Kom ihåg att detta bara är en schablon. Påpekar också som någon annan redan gjort att ett pris är en färskvara.
Tar mig friheten!Av ren nyfikenhet, Hur skulle du räkna på en 3åring som inte sprungit in några pengar då, utan bara gått p-lopp?
Av ren nyfikenhet, Hur skulle du räkna på en 3åring som inte sprungit in några pengar då, utan bara gått p-lopp?
Hur värdesätter ni stam? När räknas t.ex. Pappan som bra, hur mycket han sprungit in, hur avkommorna blivit? mamman?
Vad är det som gör att ni fastnar vid en viss individ?
Hur stor vikt lägger ni på personkemi mellan häst och kusk/tränare?