Tvåårstävlande

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Mannagrynet
  • Startdatum Startdatum
M

Mannagrynet

Vad tycker ni om detta?

En varmblodig tvååring har gjort tre starter och aldrig gått under 32,5 i lopp. I kvalet gick den 26,1, men har alltså inte varit i närheten av den tiden i riktiga lopp. Den har varit sist två gånger, men ändå har den tjänat 16.000 kronor på dessa tre starter (6000 + 5000 + 5000 kronor). Detta för att det har varit åtta prisplaceringar i de tvåårsloppen den har startat i och den har aldrig varit diskad eller distanserad. Alltså är man garanterad 5000 kronor varje gång man startar, bara hästen inte blir diskad eller distanserad (oftast är det inte mer än 8 hästar i loppen).

I sista loppet den gjorde gick vinnaren 19,4. Den här hästen kom in på 32,6g och fick ändå 5000 kronor.

Kanske ett koncept att prova som tränare till en tvååring? :D :devil:

Är det rätt eller fel att satsa alla dessa pengar på tvååringarna? Personligen tycker jag att det känns lite konstigt att en häst som går premieloppstider i riktiga lopp ändå har tjänat ihop 16.000 kronor på tre starter och fått pengar i varje start.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tvåårstävlande

Distanseringsregeln gäller inte i lopp för 2-åriga varmblod och 3-åriga kallblod. Paragraf 68.

KListrar in mitt svar från en annan tråd om tvåårstävlande:

Jag vet inte vad jag ska tycka. Jag tycker att det är bra att det finns ett brett spektra åldersmässigt i Sverige. Och jag kan se charmen i att se gamla ärrade kämpar i snabbloppen, likväl som jag är nyfiken på vad ungdomarna kan uträtta.

Det är nog för tidigt att döma ut tvååringssatsningen efter en (halv) säsong, det krävs nog ett par år för att en effekt ska synas?

Men nedanstående är saxat från dagens travnet.se, under vinjetten "Tummen ner". Och det är definitivt inte så jag vill ha det. Den enda vinnaren i detta är ju Erik Svensson och hans hästägare som smart utnyttjar systemet till sin fördel. Köra snabbjobb eller hämta sex lakan i lopp? Svårt val....

"Tvååringsloppet. Vi på plats fick se fem hästar göra upp om 30.000 kronor i första pris där alla fem i loppet var garanterade 6.000 eller mer bara de inte blev diskvalificerade.

Erik Svensson (smart anmält) hade en tvååring med i loppet Randy Eyecandy som för dagen omöjligt kunde trava snabbare än 1.25 om han så fick draghjälp. Nu galopperade han kort efter start och fick sedan springa i ingenmansland, men att kunnna prestera 34,6g/1640 meter och sedan tjäna 6.000 kronor känns väldigt fel. Han understeg förvisso premieloppstiden med 0,4 sekunder men då sprang han 500 meter kortare än vad premieloppshästarna skall göra.

Är det så här STC vill ha sin tvååringssatning? Spelsäkerheten med att alla tjänar pengar känns bara det fel. Att sedan hästar som inte är mogna för tävlande kommer ut och snubblar runt på 30-tider känns inte bättre för en travsportfantast som jag. Jag tycker att det är bra att hästägarna får snabba svar om det är något att "hålla på" med eller ej. Att de sedan får en slant för allt de satsar känns också rätt. Men skall vi verkligen ha spel på lopp där samtliga hästar tjänar ”fina pengar” bara de tar sig runt banan? "

Jag anser att distanseringsreglerna ska gälla även i 2-åringsloppen. Tycker personligen sådant där är rent ut sagt för jävligt. :crazy:

Lägger man sen till att hästkraken startat sina tre starter 3/9, 7/9 och 17/9 så undrar man ju om det någonsin kommer att bli häst av den även om den sprungit in sina träningsavgifter under september. :crazy: Det är samma häst som Botvid klippt citatet om ser jag.

Jag blir så trött när jag ser sånt här...

Att det sen finns jättefina tvååringar som klarar det jättebra och tränare som använder huvudet när de matchar sina unghästar. Men visst är det det här folk kommer att minnas...

Ungefär som 8 omstarter i amatör- och monté-loppen. :(:cool:

Randy Eyecandy kvalade på 1.26.1. Tror därför inte att det sliter särskilt mycket på honom att gå tio sekunder långsammare en gång i veckan. De tiderna hade han ju annars knallat i jobben ändå?

Det är inte "Team Randy Eycandy", det är fel på, det är systemet.
Kretsen kring hästen är ju bara smarta som kör premielopp varje vecka isf att träna gratis.

Men det är jäkligt usel sport.

Samtidigt vet jag inte HUR mycket hästen tappat på sina galopper, den borde ha tappat mycket mark enligt ditt citat och då travar den ju fortare sen.

*kl*

Randy Eyecandy står över kvällens kriteriekval och går ut i ett lopp på E på tisdag istället. Sju hästar till start, som sämst 5 000 till den som undviker att bli diskvalificerad.

*kl*

Randy Eyecandy står över kvällens kriteriekval och går ut i ett lopp på E på tisdag istället. Sju hästar till start, som sämst 5 000 till den som undviker att bli diskvalificerad.

Lägg VÄSTERBO ORKAN på minnet

Kval: 11/9
Lopp: 20/9
Lopp: 25/9

En till som satsar på mest-lopp-med-två-åring-under-en-månad priset! :cool:

Jag är för 2 årings starter.
Premieloppen ska bort och så detta idiotiska påfund att alla som startar ska få pengar. Bort med det och se till att det finns ordentligt med pengar i potten. 50 0000 och 75 000 till vinnaren, inte hålla skithästar under armarna. Inte skitränare heller för den delen.
gulan

Lägg VÄSTERBO ORKAN på minnet

Kval: 11/9
Lopp: 20/9
Lopp: 25/9

En till som satsar på mest-lopp-med-två-åring-under-en-månad priset! :cool:

Sjätteplats för Västerbo Orkan gav 2.800 riksdaler.
Åke Lindbloms tvååringar var etta, tvåa och fyra. :bow:

typ sådana här lopp: http://www.travsport.se/sresultat?kommando=tevlingsdagVisa&tevdagId=483857&loppId=631717

Jag tycker det känns som ren desperati...
men jag vet inte.. kanske inte ska spekulera.
Hästen kanske inte kommer att tjäna så mycket mer sedan när det blir tre....
Jag tycker nog att en tvååring ska kunna gå minst 22 idagens konkurens.

Och in med distansreglerna även här.

PS: såg inte denna tråd innan jag skrev min tråd om distansering.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 800
Senast: Gunnar
·
Trav Måste bara skriva av mig lite då jag inte har någon att bolla tankar och ideer med. Har en 2 årig kallblodtravare som jag har fött upp...
Svar
4
· Visningar
2 666
Senast: anhe
·
Avel Jag ska försöka hålla det här så kort som möjligt. Jag bestlutade mig för att ta föl på mitt sto då hon inte riktigt passade i de...
Svar
14
· Visningar
3 438
Trav Jag sitter och funderar på vad det är egentligen som sätter priset på en travare. Senaste prestationer? Stam? Prispengar? Rekord? Antal...
2
Svar
26
· Visningar
4 701
Senast: Giantchill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar