Tvåårsstarter - igen...

Sv: Tvåårsstarter - igen...

Herregud säger jag bara :O

det är ju nästan skrattretande! Stackars hästar..

Human hästhållning :grin:

Senast ändrad:

*kl*

Jag skiter fullständigt i om det är någon större tränare eller Nisse Hult i skogen som gör det, min åsikt är fortfarande att man i de fallen enbart ser till det ekonomiska och inte till hästhållningen.

Trillade över den här hästen eftersom den startar på de banor jag åtminstone har en chans att känna igen hästar på och därför kollar startlistorna. Och enda anledningen till att jag tittade på den var att den skulle ha startat på min banan men var struken några veckor tidigare.

Hade jag bott i norr hade jag kanske sett nån av "era" bedrövliga exempel i stället.

*kl*

Jag skiter fullständigt i om det är någon större tränare eller Nisse Hult i skogen som gör det, min åsikt är fortfarande att man i de fallen enbart ser till det ekonomiska och inte till hästhållningen.

Trillade över den här hästen eftersom den startar på de banor jag åtminstone har en chans att känna igen hästar på och därför kollar startlistorna. Och enda anledningen till att jag tittade på den var att den skulle ha startat på min banan men var struken några veckor tidigare.

Hade jag bott i norr hade jag kanske sett nån av "era" bedrövliga exempel i stället.

:bow: kan inte annat än hålla med här.
Jag själv skulle inte ha samvete att starta min unghäst så tätt, iom att jag kände mig som en skurk när jag startade min tant 2 ggr på 10 dagar.

Och om det sen är som det har sagts om denna häst, liten o inte orkar 2 varv så känns det ännu mer absurt!

KL
Om den nu suger luft som sägs så är avel heller inget alternativ, min märr som sög mkt luft fick en varig livmoderinfektion, som tur var kunde hon bli dräktig senare i livet, men det är mot alla odds

Okej säg det till Ludde, Stig H, Robert Bergh Svanen och alla andra som tar en häst och kastar en annan utan någon annan ...

Jag tycker nog att du väljer lite fel namn i det här sammanhanget.
Stig H hör verkligen inte till den skaran. Han är klok nog att inse att hästar behöver vila och även att 2-åringar inte bör starta över huvud taget eftersom de är så pas "sköra" i kroppen.
Inte heller Svanen startar 2-åringar vad jag vet.
Och det var ju ändå 2-åringar denna tråd handlar om.

KL
Om den nu suger luft som sägs så är avel heller inget alternativ, min märr som sög mkt luft fick en varig livmoderinfektion, som tur var kunde hon bli dräktig senare i livet, men det är mot alla odds

Samma med min gamla märr, även om ingen testat att betäcka henne. Men hon har kollats för sina problem och det är mycket tveksamt om hon skulle ta sig alls. (Som tur är för övrigt)

Jag tycker nog att du väljer lite fel namn i det här sammanhanget.
Stig H hör verkligen inte till den skaran. Han är klok nog att inse att hästar behöver vila och även att 2-åringar inte bör starta över huvud taget eftersom de är så pas "sköra" i kroppen.
Inte heller Svanen startar 2-åringar vad jag vet.
Och det var ju ändå 2-åringar denna tråd handlar om.

Ja det handlar om 2åringar men även äldre hästar fram för allt i de stora stallarna har man en "slit och släng" mentalitet duger inte hästen så byts den ut mot en annan. Detta händer hos Stig H minst lika mycket som hos någon av de andra jag nämnde.
2åringar fick vi se i ett annat inlägg hur en av de jag nämnde gjort.

Stig H är i alla fall emot allt vad tvåårsstarter heter. Svanstedt har samma åsikt.

Jag tycker att Svanstedt är flitigt startande i tvååringsloppen? Hört talas om Mystical Ann tex? Han startar ju även tex Pine Alone i ett tvååringslopp på Åby på torsdag.

Så jag kan inte se att "Svanstedt är emot allt vad tvåårsstarter heter"....

Senast ändrad av en moderator:

Ja det handlar om 2åringar men även äldre hästar fram för allt i de stora stallarna har man en "slit och släng" mentalitet duger inte hästen så byts den ut mot en annan. Detta händer hos Stig H minst lika mycket som hos någon av de andra jag nämnde.
2åringar fick vi se i ett annat inlägg hur en av de jag nämnde gjort.

Men i de stora stallarna är det väl ändå inte tränarna som då har "slit och släng mentalitet". Det är ju ägarna som bestämmer vilka hästar som ska stanna och vilka som ska gå. I stora stall är det ganska dyrt att ha häst i träning och då krävs det ju (tyvärr) att hästen måste prestera om det ska gå ihop. Annars gör ju sig hästen bättre hos någon mindre amatör kanske.

Stig H är väl ändå den man som verkligen står för sunda värderingar inom travet. :crazy:

Fast du kan väl inte säga att Åke Svanstedt är känd för att vara någon unghästtränare? Av de tvååringar han har på listan idag är det väl bara en som ens är kvalad? Har han startat någon till dagens datum?

Eh, nä jag tycker inte det låter dumt. Däremot låter du ganska spydig. Jag konstaterade bara vad Åke själv sa i samband med att Mystical Ann startade som tvååring. Han sa då att det var ett undantagsfall eftersom han egentligen är emot tvåårsstartande. Elfösare och stallkörning har inget med det här att göra.

Senast ändrad:

Men i de stora stallarna är det väl ändå inte tränarna som då har "slit och släng mentalitet". Det är ju ägarna som bestämmer vilka hästar som ska stanna och vilka som ska gå.

Då kan jag säga ett totalt nej till detta. Åke "kastar" ut alla hästar som han inte anser duger likaså med Stig H. Det händer även att de förlorar bra hästar då de tar bort sämre hästar från samma ägare.

I stora stall är det ganska dyrt att ha häst i träning och då krävs det ju (tyvärr) att hästen måste prestera om det ska gå ihop. Annars gör ju sig hästen bättre hos någon mindre amatör kanske.

Ja det är väldigt dyrt att ha häst i stortränar stall. Därför är det inte ekonomiskt försvarbart för de större tränarna att ha dåliga hästar i stallet. Därav anser jag att de alla stortränare har en slit och släng mentalitet. Min fråga till alla här då varför tycker ni att det är så hemskt när en amatör gör likadant?

Stig H är väl ändå den man som verkligen står för sunda värderingar inom travet. :crazy:

Jo men jag var mycket förvånad när jag hörde att söndagar är ledig dag i hans stall. Det gav mig en känsla av oseriös hästverksamhet. Trotts detta har Stig H en stor respekt hos mig men jag vart som sagt mycket förvånad när jag hörde detta.

Fast du kan väl inte säga att Åke Svanstedt är känd för att vara någon unghästtränare? Av de tvååringar han har på listan idag är det väl bara en som ens är kvalad? Har han startat någon till dagens datum?

Personligen tycker jag att svanen är en värdelös unghäst tränare men en konstnär då det kommer till de lite äldre!!!
Sen att han kanske håller tillbaka mycket av sin unghästkunskap pga hans åsikter om 2års starter vet jag inte. Häst människa ut i fingerspetsarna är han iaf.

Jo men jag var mycket förvånad när jag hörde att söndagar är ledig dag i hans stall. Det gav mig en känsla av oseriös hästverksamhet. Trotts detta har Stig H en stor respekt hos mig men jag vart som sagt mycket förvånad när jag hörde detta.

Rätta mig om jag har fel, men menar du att Stig H har en oseriös hästverksamhet?

Rätta mig om jag har fel, men menar du att Stig H har en oseriös hästverksamhet?

Nej men det ger enligt mig ett oseriöst intryck. Stefan Hultman gör inte såhär till exempel. Min åsikt inte någon annans och som jag skrev har jag stor respekt för Stig H men inte på denna punkten.

Jag svarade Popfingers påstående att han iskulle vara för tvåårsstarter. Svanstedt som tränare har jag ingen kommentar till i den här tråden.

Förövrigt anser jag att det andra inte handlar så mycket om slit och släng i den bemärkelsen. Visst handlar det om en industri i mångt och mycket men inte sjutton missköter de stora tränarna sina hästar? Alla som har det som yrke vill förstås ha in de bästa hästarna - en förutsättning för att överleva - och då kan i alla fall jag förstå att man skickar iväg en häst som inte har förutsättningarna eller passar in... Har du tillgång till fem boxar och får in en miljonhäst så skickar du troligen iväg den sämsta, eller hur, förutsatt att du vill leva på det eller åtminstone få något till övers? Även om endel tränare kan starta sina hästar hårt i perioder, tycker jag inte att det kan jämföras med ämnet som avhandlas i tråden. Jag ser sällan tränare av den kalibern du nämner som tar ut hästar som inte klarar sin uppgift.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Trav ev ska damen betäckas i vår, beroende på hur hon utvecklas under vintern. Hon ska gå några provlopp nu, är hon bra så kvalas hon och...
2
Svar
22
· Visningar
2 579
Senast: jassica
·
Trav Tiden går och jag måste boka hingst nu i början av veckan för att inte missa nästa brunst. Velar otroligt mycket mellan olika hingstar...
Svar
3
· Visningar
1 269
Senast: Masse
·
Avel Trodde jag skulle slippa detta i år eftersom tanken var att få en fin och frisk fölis i april. Nu ville sig ju ödet annorlunda och mitt...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 936
Senast: Valencia
·
E
Trav * oj det blev visst nästen en roman, förlåt * Vår familj har sedan jag var liten pysslat med uppfödning och tävling av travhästar i...
2
Svar
20
· Visningar
1 803
Senast: Trygg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2