Tvåårsstarter - igen...

Sv: Tvåårsstarter - igen...

Problemet ligger ju just i hästens ålder, en 2-åring är ju inte färdigväxt vilket gör att hård träning och tävling sliter extremt mycket. Vid 3 års ålder är hästens skelett mer "färdigt" och hästen har även hunnit bygga på sig viktiga muskler för att minimera riskerna med våra hårda lopp. Med kunskap om hästars fysiologi kommer man automatiskt att se hur hårt det sliter på ej färdigväxta djur. Anledningen till att man bör tänka till är alltså för att det kostar oftast mer än det smakar, följdskadorna på 2-åringar blir stora, både mentalt och fysiskt, då kroppen oftast helt enkelt inte är redo för det.

Men om tränare inte vill ha hästen att tävla vidare då?
Vad är felet då?
Måste man ha hästarna i massa säsonger???

Om alla tänkte som denna tränare så skulle vi nog ha väldigt tråkig travsport här, då väldigt få hästar skulle klara sig upp till 3-4 årssäsongen.
Det finns ju en anledning till att 2-årsstarter är omdiskuterat :)

Men en fråga då varför tjatas det så mycket i lilla Sverige om detta?
Varför inte se på världens bästa travland USA?
Se på mitt nick till exempel tävlades mycket som 2åring och till den äldre eliten.
Jag tycker snarare att det är att ta agnarna från vetet, de bästa klarar det de sämsta faller bort.

Ekonomiskt är det idag inte försvarbart att starta 2åringar för proffs det finns på tok för lite pengar i 2åringarna. Och även för den delen för lite krav på dessa. Som jag sagt tidigare sänk kval tiderna ha samma regler för distansering som för äldre hästar. Sätt också på alla hästar startförbud i 2 veckor om hästen distanserats.

Men om tränare inte vill ha hästen att tävla vidare då?
Vad är felet då?
Måste man ha hästarna i massa säsonger???

I mitt tycke är ett sådan tänkande rent förkastligt och i det närmaste oförsvarbart ur djurskyddssynpunkt. "Min häst kommer aldrig hålla för trav senare, så jag kör skiten ur den så länge det håller, lätta pengar" Jag anser att det är våran :devil: skyldighet att se det bästa för hästen, vilket även gör att vi måste bli ärligare och erkänna att en del skit inte hör hemma på banorna. I mina ögon sitter man på en elefant på tunn is om man börjar sikta kortsiktigt och ha målsättningar att bara ha hästarna i en tävlingssäsong.

Men en fråga då varför tjatas det så mycket i lilla Sverige om detta?
Varför inte se på världens bästa travland USA?
Se på mitt nick till exempel tävlades mycket som 2åring och till den äldre eliten.
Jag tycker snarare att det är att ta agnarna från vetet, de bästa klarar det de sämsta faller bort.

För att vi har högre moral? USA ligger långt från oss, och jag kan inte anse att vi ska följa dom i fotspåren utan att se oss om. Allting är inte svart-vitt och ska man kunna gå om ledaren kan man inte härma dom utan måste göra nåt annorlunda. Jag vet inte om jag kan anse att priset är värt det, med fruktansvärt korta och hårda karriärer för de flesta hästarna, fula drivningar och slappare dopningsregler. Om det är vad vi måste offra för att slå USA, ja då trivs iaf jag med att vi är en bit efter... :cool:

Ekonomiskt är det idag inte försvarbart att starta 2åringar för proffs det finns på tok för lite pengar i 2åringarna. Och även för den delen för lite krav på dessa. Som jag sagt tidigare sänk kval tiderna ha samma regler för distansering som för äldre hästar. Sätt också på alla hästar startförbud i 2 veckor om hästen distanserats.

Tror att många tränare har fler anledningar än så för att inte starta sina 2-åringar. Oavsett vilka talanger dom är SÅ ÄR KROPPEN OFTAST INTE KLAR FÖR PÅFRESTNINGARNA.
Annars håller jag med om dina förslag på ändringar, även om det inte skulle bli så många kvar i loppen :angel:

Ska de sälja henne som ridhäst sen då?
Iaf konstigt resonemang även om man nu inte ska tävla vidare.
Men alla gör som de vill med sina hästar.

Kl.
Jag känner ägaren till nämnda tvååring. Tyckte hon var hård och frågade om varför.
Hästen kommer troligen inte att starta mer än som tvååring. Den är för det första 147 cm hög och har inte vuxit sen i jan enl ägaren. För det andra har den som sin mor jätteproblem med att den drar luft "bakvägen". Hästen har svårt att springa två varv då detta problem blir för jobbigt. Ett och ett halvt fungerar nåtsånär tydligen.
Som någon sa så är stammen inte precis lysande. Hästen har varit till salu flera ggr men inte blivit såld. Hästen tränas endast långsamt eller går i horsewalk mellan starterna. Är än så länge hel och frisk och pigg och glad.
Detta är vad jag vet och nu vet ni lite mer oxå.

Mycket intressant att man redan nu vet att pålle inte kommer att växa. :angel:

Jag köpte en riten räka på 148 cm på hösten som tvååring och hon blev 152 cm. Då hade hon gått på bete och vuxit hela sommaren som tvååring.

Ett annat exempel med tvåårsstartande som jag köpte i januari som treåring. 150,5 cm har jag för mig. 5 starter. Nu som 6-åring är han 157,5... Upplägget på honom var snarlikt med provstarter/starter under sommaren/hösten. Men inte lika tätt.

Jag skulle aldrrig säga att en tvååring vuxit färdigt. När den får lite lugn och ro och tillräckligt med mat brakar det bara till.

Treåringen jag börjat med nu har vuxit 1 cm på en månad sen hon kom hit.

Förresten - jag såg att omnämnd hästs mamma kvalade när fölis var 10 månader gammal. Det får mig att undra ännu mer över hästens start. Tveksamt om den är färdigvuxen.

Mycket konstigt resonemang över huvud taget, den träningsfilosofin är jag GLAD att jag inte har då det inte är god hästhållning.

Mycket intressant att man redan nu vet att pålle inte kommer att växa. :angel:

Jag köpte en riten räka på 148 cm på hösten som tvååring och hon blev 152 cm. Då hade hon gått på bete och vuxit hela sommaren som tvååring.

Ett annat exempel med tvåårsstartande som jag köpte i januari som treåring. 150,5 cm har jag för mig. 5 starter. Nu som 6-åring är han 157,5... Upplägget på honom var snarlikt med provstarter/starter under sommaren/hösten. Men inte lika tätt.

Jag skulle aldrrig säga att en tvååring vuxit färdigt. När den får lite lugn och ro och tillräckligt med mat brakar det bara till.

Kan dela med mig jag med, Supergill-valacken jag hade växte 8 cm på vintern som 5-6 åring. Han hade då fått ta det lugnt efter diverse "upprustningar". Han blev då äntligen vuxen häst i kroppen o huvudet såg inte lika stort ut.. La även på sig en rejäl massa.

Så nej, jag hajjar inte heller hur man kan säga att 2 åringen vuxit klart?

tja jag vet inte. Det är inte min häst. Jag vet bara vad ägaren säger och vad jag har sett då vi tränar ihop en hel del. Tror inte hon kommer starta den mer när det blir fler hästar i loppen utan bara nu när alla får pengar. Men jag ska prata lite mer med henne.

Angående växa. Jag har själv en 4 åring som inte har vuxit något alls sedan han var 2 år. Född i juni. Ostartad ännu så han är nog inte för hårt tränad. Tror det kan variera mkt. Har haft en annan som aldrig kom till start. Han var 147 cm våren som åring. Sålde honom då. Hälsade på honom sommaren som 3 åring. Han var då 150cm och vad jag vet så blev han aldrig större.

Ang bra start i livet på tvååringen så var den nog inte den bästa. Hon blev sparkad av mamman som föl och stoet ville inte ha fölet. Det fick inte alltid dia utan fick mjölkersättning oxå. Den hade även stora problem med fötterna. Detta kan säkert ha påverkat hur den har vuxit. Vi mätte våra unghästar samtidigt förra hösten och då var nämnda häst 144 cm min var då 148 och är nu 155.

Man behöver inte vara elak för att ha åsikter som inte rimmar med god hästhållning. :(

Har det någon ting överhuvud taget med god hästhållning att göra?
Förklara det är du snäll...

Hur man tar hand om hästen har ju inget överhuvud taget med om man startar ofta eller inte att göra.
Så länge hästen gör det bra och är fresh och fin så är det väl inget problem?

Jag fattar ärlig talat inte hur du kan försvara att den lilla kraken startar som den gör...

Och jag fattar inte varför det är så hemskt att inte vilja starta på när hästen är fresh och fin och gör bra ifrån sig?

Om ägaren kanske vill betäcka nästa år istället för att starta vad är det för fel med det?

Fattar inte varför ni ska hoppa på mig bara för att jag inte vill ha hästar i 10 år. :confused::confused:

Av samma anledning som jag inte gillar matchningen av ryska gymnastikflickor...

Tänker man rent fysiologiskt så säger det sig självt att vi här i vårt nordiska klimat INTE har samma förutsättningar som man har i landet du beundrar så pass.

För övrigt har de visst lite generösare medicineringsregler också...

Att belasta en ung växande kropp så pass hårt är helt enkelt inte god hästhållning enligt my opinion.
Och ingenting jag läst hittills får mig att ändra mig. :idea:

God hästhållning är i mina ögon att se till hästens bästa- både just nu och längre fram i livet. För allting du gör måste du ofelbart ta konsekvenserna, det är faktiskt LIV som vi leker med, förtjänar dom då inte respekten att få utvecklas till att bli sitt allra bästa jag? Även om hästen är fräsh just nu, MÅSTE man tänka långsiktigt på vilka konsekvenserna blir med dessa starter. Fakta ÄR att en 2-årings skelett inte är färdigutvecklat, vilket gör att risken för livslånga skador är betydligt högre än för äldre hästar.
Jag ser inget fel i att DU inte vill ha hästarna i 10 år, men jag ser fel i att du med ditt tänkande begränsar hästens användbarhet till en bråkdel av sitt liv.

Fattar inte varför ni ska hoppa på mig bara för att jag inte vill ha hästar i 10 år. :confused::confused:

Vänligt nyfiken på dina resultat som tränare/hästägare i o m att du tex. ratar en sådan som Skogans Joker.......

God hästhållning är i mina ögon att se till hästens bästa- både just nu och längre fram i livet. För allting du gör måste du ofelbart ta konsekvenserna, det är faktiskt LIV som vi leker med, förtjänar dom då inte respekten att få utvecklas till att bli sitt allra bästa jag?

Okej säg det till Ludde, Stig H, Robert Bergh Svanen och alla andra som tar en häst och kastar en annan utan någon annan anledning än att hästen inte duger. Där tränas bara hästen för att tjäna så mycket pengar som möjligt på så kort tid som möjligt för att sedan bytas ut mot en ny.
Varför är det fel när jag säger det men inte då det sker varje dag året runt i våra stallar.

Även om hästen är fräsh just nu, MÅSTE man tänka långsiktigt på vilka konsekvenserna blir med dessa starter. Fakta ÄR att en 2-årings skelett inte är färdigutvecklat, vilket gör att risken för livslånga skador är betydligt högre än för äldre hästar.

Det har jag aldrig förnekat heller men jag anser det inte en prioritet att tävla hästen i många år snarare att man slutar när hästen själv inte kan/vill. Vill man tävla sin häst som 2åring så "offrar" man i regel en lång karriär. Dock finns det hästar som tex Civil action och Revenue som tävlades på topp som 2åring och upp i den yppersta eliten.

Jag ser inget fel i att DU inte vill ha hästarna i 10 år, men jag ser fel i att du med ditt tänkande begränsar hästens användbarhet till en bråkdel av sitt liv.

Om det är en valack ja men då finns det ju möjligheten till ridhäst är det ett sto finns det möjlighet till avelssto. Bara för att den inte tävlas genom hela livet så är den ju användbar, eller?:grin:

Vänligt nyfiken på dina resultat som tränare/hästägare i o m att du tex. ratar en sådan som Skogans Joker.......

Då jag inte ägt många av de hästar jag tränat har jag inte heller stått som tränare på dom jag har dessutom i stora drag enbart kört in unghästar och tränat upp 1-2åringar. Mina egna hästar har inte rosat marknaden men så har dom inte kostat mer än 10-20 tusen heller. För övrigt lär jag nog inte hålla på specielt länge med travhästar i Sverige med allt skit som händer och sker här. Blir kanske en shire hingst härnäst:love:

fast jag kan garantera att dom inte har den slit o släng mentaliteten som du har...inte kör dom skiten ur tvååringar...vis mig på nån av dessa tränare som startar en tvååring så tätt..eller att starta NÅN häst så tätt...enbart för att tjäna snabba pengar o sen bort o väck....nej du...

Det gäller inte enbart 2åringar men fler hästar går in och ut ur träning hos KL på halmstad än det gör i de flesta mindre tränares stall. Och vem fan har sagt att det är "min" slit och släng mentalitet va?
Jag har inte sagt att jag startar mina hästar så men jag tycker synd om tränaren till hästen som blir uthängd här på det sättet, som om hon vore en djurplågare av värsta sort.
Tycker du ska sluta att hoppa på mig nu:mad:.
Jag gör allt jag kan för att hästarna i Sverige skall få det bättre och får skit för det med. :cry:
Sen att bli på hoppad av någon man ansåg vara en vän är ju rätt så konstigt tycker jag.

*KL*

Men nu får ni väl ge er. Hästen har gjort typ 6 starter på 45 dagar...
Bara för att det är en amatör så ska det gnällas hit och dit, dålig hästhållning bla bla bla.
har just suttit och kollat hur proffsarna startar sina tvååringar och det är ju mycket märkligt att ingen i sånna fall reagerar över det:confused:

6 starter på 45 dagar hade varit semester för vissa kusar....Undra hur Bergharn tänkte ifjol då han anmälde ut denna 2 åring som fick göra 3 starter på 7 dagar
http://www.travsport.se/shestinfo?kommando=hestResultat&hestId=621375 Han borde ha blivit av med licensen eller nåt då med tanke på dålig hästhållning:grin::angel:

OBS! Detta är inte den enda länken jag kan bidraga med vad gällande täta 2 åring starter:grin:

Liknande trådar

Trav ev ska damen betäckas i vår, beroende på hur hon utvecklas under vintern. Hon ska gå några provlopp nu, är hon bra så kvalas hon och...
2
Svar
22
· Visningar
2 579
Senast: jassica
·
Trav Tiden går och jag måste boka hingst nu i början av veckan för att inte missa nästa brunst. Velar otroligt mycket mellan olika hingstar...
Svar
3
· Visningar
1 269
Senast: Masse
·
Avel Trodde jag skulle slippa detta i år eftersom tanken var att få en fin och frisk fölis i april. Nu ville sig ju ödet annorlunda och mitt...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 936
Senast: Valencia
·
E
Trav * oj det blev visst nästen en roman, förlåt * Vår familj har sedan jag var liten pysslat med uppfödning och tävling av travhästar i...
2
Svar
20
· Visningar
1 803
Senast: Trygg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2