Sv: Tvåårsstarter - igen...
Men om tränare inte vill ha hästen att tävla vidare då?
Vad är felet då?
Måste man ha hästarna i massa säsonger???
Men en fråga då varför tjatas det så mycket i lilla Sverige om detta?
Varför inte se på världens bästa travland USA?
Se på mitt nick till exempel tävlades mycket som 2åring och till den äldre eliten.
Jag tycker snarare att det är att ta agnarna från vetet, de bästa klarar det de sämsta faller bort.
Ekonomiskt är det idag inte försvarbart att starta 2åringar för proffs det finns på tok för lite pengar i 2åringarna. Och även för den delen för lite krav på dessa. Som jag sagt tidigare sänk kval tiderna ha samma regler för distansering som för äldre hästar. Sätt också på alla hästar startförbud i 2 veckor om hästen distanserats.
Problemet ligger ju just i hästens ålder, en 2-åring är ju inte färdigväxt vilket gör att hård träning och tävling sliter extremt mycket. Vid 3 års ålder är hästens skelett mer "färdigt" och hästen har även hunnit bygga på sig viktiga muskler för att minimera riskerna med våra hårda lopp. Med kunskap om hästars fysiologi kommer man automatiskt att se hur hårt det sliter på ej färdigväxta djur. Anledningen till att man bör tänka till är alltså för att det kostar oftast mer än det smakar, följdskadorna på 2-åringar blir stora, både mentalt och fysiskt, då kroppen oftast helt enkelt inte är redo för det.
Men om tränare inte vill ha hästen att tävla vidare då?
Vad är felet då?
Måste man ha hästarna i massa säsonger???
Om alla tänkte som denna tränare så skulle vi nog ha väldigt tråkig travsport här, då väldigt få hästar skulle klara sig upp till 3-4 årssäsongen.
Det finns ju en anledning till att 2-årsstarter är omdiskuterat
Men en fråga då varför tjatas det så mycket i lilla Sverige om detta?
Varför inte se på världens bästa travland USA?
Se på mitt nick till exempel tävlades mycket som 2åring och till den äldre eliten.
Jag tycker snarare att det är att ta agnarna från vetet, de bästa klarar det de sämsta faller bort.
Ekonomiskt är det idag inte försvarbart att starta 2åringar för proffs det finns på tok för lite pengar i 2åringarna. Och även för den delen för lite krav på dessa. Som jag sagt tidigare sänk kval tiderna ha samma regler för distansering som för äldre hästar. Sätt också på alla hästar startförbud i 2 veckor om hästen distanserats.