Tvåårsstarter - igen...

Sv: Tvåårsstarter - igen...

Men frågan är ju om det är sport värd namnet i så fall eller om man bara ger sig ut och "gränner" med hästar som inte är riktigt mogna?

Man ska kanske sänka kvaltiden? Jag kan inte förstå varför tvååringar som ska starta ska få kvala på 1.28...
JAA... Fattar inte heller varför sånna tider? Precis som du säger så 1.23 är lagom och självklart ska även 2 åringar bli distansierade. Och bort bort bort bort bort bort bort bort bort med premieloppen!!!!!! Lägg de pengarna på startande hästar.
gulan

*kl*

Nu är hästen anmäld igen. Åby nästa torsdag (dvs sex dagar mellan de sista starterna). :eek:

Så på 14 dagar hinner den alltså med FYRA starter.

Jag förstår inte hur hon tänker. Jag startar med minst en veckas mellanrum och efter 2 starter vilar hästen beroende på häst iofs men en 2 åring skull jag nog starta med minst 2 veckors mellanrum.
De klämmer väl ur så mkt pengar som möjligt i år för nästa år blir det nog svårt. Herregud ..

jag satt och spanade in anmälningslistorna och då insåg jag att man om man har en kvalad tvååring kan bete sig precis vettlöst om man vill... :eek:

Hur tänker man med detta upplägg? Jag blir faktiskt riktigt irriterad när jag ser det.

http://www.travsport.se/shestinfo?kommando=hestResultat&hestId=632597

Hur sjutton tänker man när man lyckas med 6 starter på 33 dagar med en tvååring??? Lättförtjänta pengar? :mad:

man tänker inte alls, el oxå tänker man bara på å tjäna pengar :mad:

Fast å andra sidan så behöver de inte vara så bra i 2 årsloppen för att tjäna pengar och de kan heller inte bli distanserade. Men det är ju inte det som är poängen utan att de startar så ofta det är vansinnigt

Fast å andra sidan så behöver de inte vara så bra i 2 årsloppen för att tjäna pengar och de kan heller inte bli distanserade. Men det är ju inte det som är poängen utan att de startar så ofta det är vansinnigt

Hade du sagt lika dant om hästen varit 3 eller 4?

Jag tycker det är lite fel att man säger att man startar en stackars liten 2åring tätt. Det är en tävlings häst!!
Och eftersom inget är fel på hästen och den inte är distanserad eller hopplös sist varje gång så tycker jag inte det är något problem att starta en häst ofta vare sig hästen är 2 eller 5.

ja så kan man ju tänka men jag tror inte denna häst kommer hävda sig i treårssammanhang.
Jag startar inte ens äldre hästar så ofta, det kan hända att de startar varje vecka om det är att de inte klarar träning så bra så startar de och bara skrittas emellan men då är det fråga om äldre hästar.
Om vi bortser från att hästen är 2 så är det ff vansinnigt

Jag är inte på ngt sätt emot 2 årsstarter ,är hästen mogen ska den starta, det tror jag bara är bra istället för att nöta i träning. Jag tycker att de startar väldigt för mkt bara. Oavsett ålder på häst.
det är ju helle inga tider denna häst har gått.

ja så kan man ju tänka men jag tror inte denna häst kommer hävda sig i treårssammanhang.

Det kanske inte tränaren vill:confused:
Tränaren kanske bara vill ha hästen som 2åring och sedan sälja den vidare. Det är inget som är fel med det tycker jag jag tycker det skall vara mera pengar för de bästa 2åringarna så att det kan vara ekonomiskt försvarbart att enbart tävla en häst som 2åring.

Jag startar inte ens äldre hästar så ofta, det kan hända att de startar varje vecka om det är att de inte klarar träning så bra så startar de och bara skrittas emellan men då är det fråga om äldre hästar.

Det får stå för dig. Jag föredrar max 6-10 dagar på en äldre häst. Och sedan en lite längre vila.

Om vi bortser från att hästen är 2 så är det ff vansinnigt

Det tycker icke jag :p

Jo om hästen haft stam för vidare avel men mormor har inte gett nåt och mamma var ingen lysande stjärna. det som finns är att mormor är syster med Volita Du Ling. Så det är knappast nån ide o sälja sen heller.

Problemet ligger ju just i hästens ålder, en 2-åring är ju inte färdigväxt vilket gör att hård träning och tävling sliter extremt mycket. Vid 3 års ålder är hästens skelett mer "färdigt" och hästen har även hunnit bygga på sig viktiga muskler för att minimera riskerna med våra hårda lopp. Med kunskap om hästars fysiologi kommer man automatiskt att se hur hårt det sliter på ej färdigväxta djur. Anledningen till att man bör tänka till är alltså för att det kostar oftast mer än det smakar, följdskadorna på 2-åringar blir stora, både mentalt och fysiskt, då kroppen oftast helt enkelt inte är redo för det.
Om alla tänkte som denna tränare så skulle vi nog ha väldigt tråkig travsport här, då väldigt få hästar skulle klara sig upp till 3-4 årssäsongen.
Det finns ju en anledning till att 2-årsstarter är omdiskuterat :)

Jag har normalt 14 dar emellan starterna, men det beror på häst årstid, träningsförhållanden och möjligheter att starta. Så det är inte låst till nåt.
JAg skulle kanske starta en äldre häst ofta men inte en 2 åring.
Om denna häst nu skulle få 14 dars lättare träning så kanske den tom vinner?
Och oj vad lättare det blev o sälja den då.

Det får stå för dig. Jag föredrar max 6-10 dagar på en äldre häst. Och sedan en lite längre vila.

Den här har ju långvila när den har 6 dagar mellan starterna...

I övrigt kom Piper Garden med ett mycket klokt inlägg:bow:

Evigheter sen förresten!!! :love::love:

Kl.
Jag känner ägaren till nämnda tvååring. Tyckte hon var hård och frågade om varför.
Hästen kommer troligen inte att starta mer än som tvååring. Den är för det första 147 cm hög och har inte vuxit sen i jan enl ägaren. För det andra har den som sin mor jätteproblem med att den drar luft "bakvägen". Hästen har svårt att springa två varv då detta problem blir för jobbigt. Ett och ett halvt fungerar nåtsånär tydligen.
Som någon sa så är stammen inte precis lysande. Hästen har varit till salu flera ggr men inte blivit såld. Hästen tränas endast långsamt eller går i horsewalk mellan starterna. Är än så länge hel och frisk och pigg och glad.
Detta är vad jag vet och nu vet ni lite mer oxå.

Är den sydd då? Min märr sög luft, hon syddes så att det var ett hål på 1dm ca och sög ff luft men det var bättre.
Att den inte vuxit kanske beror på träningen.
Vad ska hon göra med hästen sedan då?
Ge hästen en vilopaus kanske den växer? Hästar slutar inte växa som tvååringar och mamman var liten redan när hon föddes därför såldes hon av uppfödaren

Hästen kanske behöver få gå o skrota lite i vinter så växer hon. Suga luft går att åtgärda med rätt vet.

Hästen är sydd. Det är en öppning på ca 2 cm. 4 olika veterinärer har tittat på hästen. bla skara djursjukhus och dom säger att hästen är "felkonstruerad" och det går inte att göra något. Mamman är 152 cm hög. Jag bor nästan granne och vi tränar ihop ganska mkt. Hon kör aldrig fort hemma. Inte ens intervaller. Jag tycker inte hästen var hårt tränad tidigare. Jobbades 4-5 dagar i veckan varav ett till två ggr i horsewalk. Det jag tyckte var mkt var det täta tävlandet.

Liknande trådar

Trav ev ska damen betäckas i vår, beroende på hur hon utvecklas under vintern. Hon ska gå några provlopp nu, är hon bra så kvalas hon och...
2
Svar
22
· Visningar
2 579
Senast: jassica
·
Trav Tiden går och jag måste boka hingst nu i början av veckan för att inte missa nästa brunst. Velar otroligt mycket mellan olika hingstar...
Svar
3
· Visningar
1 269
Senast: Masse
·
Avel Trodde jag skulle slippa detta i år eftersom tanken var att få en fin och frisk fölis i april. Nu ville sig ju ödet annorlunda och mitt...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 936
Senast: Valencia
·
E
Trav * oj det blev visst nästen en roman, förlåt * Vår familj har sedan jag var liten pysslat med uppfödning och tävling av travhästar i...
2
Svar
20
· Visningar
1 803
Senast: Trygg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2