Tvååring lämnades ensam i varm bil - igen!

Sv: Tvååring lämnades ensam i varm bil - igen!

Det kan också såklart vara att vi kör bil mycket oftare. Att bilen faktiskt används av den som lämnar barnet på dagis inte (ojoj så det låter, men kunde det inte vara så) pappa kör till jobbet och mamma cyklar och lämnar barnen. Det är ju svårare att glömma barnen på cykeln (den ramlar om de sitter i säte, sitter de på pakethållaren lär de inte somnat...), glömmer man dem på bussen hittas de väl av chauffören.

Om mamma sedan cyklar och handlar med barnet, lagar middagen och pappa kommer hem finns ganska få möjligheter att glömma barnet i just en bil. På söndagen när man nöjesåker till stan sitter barnet i mammas knä i framsätet. Man stannar utanför stan inte vid ett shoppingcenter. Att dumpa sovande barnet fritt på sätet och gå på stan i några timmar kanske inte kändes lika enkelt. Känns kanske inte så säkert att det inte sitter fastbundet utan kan härja fritt i bilen om det vaknar.

Några tankar bara.

(Vilket helt enkelt verkar hamna så att vi kanske ska skylla på välfärd och säkerhet (bilägande, jämställdhet och bilbarnstolar))

(Men mina släktingar lämnade lugnt en drös ungar i bilen när de handlade -80 tal, å andra sidan utan låsta dörrar och med ett par 7-11 åringar i bilen med fyraåringen. (Ja en drös, eftersom de lyckades få in 5-7 barn på en kortistur.)
 
Sv: Tvååring lämnades ensam i varm bil - igen!

*kl*

Jag har inte barn. Men väl en liten hund som är med mig jämt. Om jag inte ser henne eller har henne runt mig hugger det alltid till i mig och jag har koll på henne. Känner så här på semestrar, i stallet, hemma, när jag jobbar osv osv. Jag antar att det är nån form av "modersinstinkt" som gör att man vill ha koll på sitt barn. Känns som att den instinkten liksom förfallit på vägen hos dom här människorna som faktiskt medvetet utsätter sitt barn för fara efter som de uppenbarligen medvetet lämnar sitt barn i bilen för att "de ska bara".

Att försvara såna här händelser är ju som att försvara folk som råkar köra över nån med bilen för att de "glömt" kolla på vägen el liknande. Det finns ALLTID föklaringar till varför enskild händelse öht hänt-men bara för att det finns en förklaring betyder inte att det är okej.
 
Sv: Tvååring lämnades ensam i varm bil - igen!

*kl*
Idag lämnade jag dottern sovande i bilen. Jag drog ner rutorna fullt, sprang (på riktigt :D) in i mina föräldrars hus, hojtade hej till pappa, tog min väska som jag var där för att hämta och sprang tillbaka igen. Var borta totalt kanske 1½ minut, såg bilen hela tiden och hade en ångestklump i magen hela tiden. Men för att hämta en väska väcker inte ens jag dottern. Tyvärr var mobilens batteri dött så jag kunde inte ringa pappa och be honom gå ut med väskan, och jag kunde inte strunta i den eftersom den innehöll mina hemnycklar. Men att lämna bilen med barnet mer än så och att göra det "för nöjes skull", nej, det gör man inte. Man glömmer inte heller sitt barn, det medvetandet finns inbyggt i en från den stund barnet tar sitt första andetag. Inga ursäkter finns enligt mig!
 
Sv: Tvååring lämnades ensam i varm bil - igen!

Men tror du verkligen det blivit vanligare? Det kanske bara inte skrevs om det förut. Iofs kanske bilarnas luftkonditionering påverkar. Föräldrarna är bara i bilen när den är sval nuförtiden, "förr" var ju bilar som kokta ugnar även när man körde. Kanske lättare att förstå instinktivt då.

(Det är ju ngt liknande med att köra i låga minusgrader. Ha vinterkläderna I bilen inte i bagaget. Den blir urkyld illa kvickt, men det är ännu värre om du måste gå ut och öppna alla dörrar också, bättre sätta på sig kläderna varm.)

(Men att man lämnar ett barn i bilen när man handlar är ju väldigt lättbegripligt, går dubbelt så snabbt, det gör vi ofta. En förälder handlar, en stannar i bilen med barnet o öppna dörrar...)

Jag vet inte om det har blivit vanligare. Jag har ju ingen statistik men jag kan inte minnas att jag varken har hört eller läst om att barn lämnas ensamma i varma bilar förut. Däremot har jag ju läst om hundar som lämnas och jag tycker att det borde skrivits om barn om de har lämnats också.
Airkondition kan säkert vara en orsak. Det är ju en relativt ny grej i var mans bil.

Självklart går det snabbare att handla ensam men det är ju en ocean emellan att lämna barnen ensamma eller att en förälder stannar. Det är iallafall för mig inte ens samma sak.
 
Sv: Tvååring lämnades ensam i varm bil - igen!

*kl*

Jag har inte barn. Men väl en liten hund som är med mig jämt. Om jag inte ser henne eller har henne runt mig hugger det alltid till i mig och jag har koll på henne. Känner så här på semestrar, i stallet, hemma, när jag jobbar osv osv. Jag antar att det är nån form av "modersinstinkt" som gör att man vill ha koll på sitt barn. Känns som att den instinkten liksom förfallit på vägen hos dom här människorna som faktiskt medvetet utsätter sitt barn för fara efter som de uppenbarligen medvetet lämnar sitt barn i bilen för att "de ska bara".

Att försvara såna här händelser är ju som att försvara folk som råkar köra över nån med bilen för att de "glömt" kolla på vägen el liknande. Det finns ALLTID föklaringar till varför enskild händelse öht hänt-men bara för att det finns en förklaring betyder inte att det är okej.

:bow::bow::bow:
Man kan glömma sånt som bara är lite viktigt, typ nycklar, posta ett brev. eller betala räkningar. Men man glömmer inte sitt barn!

*Jenny*
 
Sv: Tvååring lämnades ensam i varm bil - igen!

Tänk så bra om man kunde välja vad man glömmer.

:bow::bow:

KL
Jag tyckte artikeln i WP var väldigt intressant, speciellt den delen som handlade om påföljd för föräldern efter att ett barn har dött i bil. De domare som ansåg sig själva ofelbara ansåg att föräldern begått ett brott o skulle straffas, de med en mer ödmjuk inställning ansåg att den felande föräldern straffade sig själv tillräckligt, resten av livet.
 
Sv: Tvååring lämnades ensam i varm bil - igen!

:bow::bow:

KL
Jag tyckte artikeln i WP var väldigt intressant, speciellt den delen som handlade om påföljd för föräldern efter att ett barn har dött i bil. De domare som ansåg sig själva ofelbara ansåg att föräldern begått ett brott o skulle straffas, de med en mer ödmjuk inställning ansåg att den felande föräldern straffade sig själv tillräckligt, resten av livet.

De lär dessutom inte endast straffa sig själva. Antagligen lär man för alltid va "hen som dödade sitt barn" och att äktenskap/förhållande tar slut pågrund av en sådan händelse är nog inte helt ovanligt. Personerna i artikeln (WP) behöver inget straff tror jag. Dom behöver en psykolog resten av livet :crazy:
 
Sv: Tvååring lämnades ensam i varm bil - igen!

KL

Vad trevlig mormodern som lämnade sitt barn i bilen verkar :crazy::

"Hur länge lämnade du flickan i bilen?
- Tio minuter, en kvart. Hon hade precis somnat och sov som en stock. Då vet jag att hon sover en halvtimme - timme och hon tycker om att vara i bilen, är hon ensam har hon min Iphone med appar att leka med. Polisen inbillade sig att hon var medvetslös men hon sov djupt helt enkelt.
Vi har pratat med ett vittne som uppskattar att det var minst en halvtimme?
- Aldrig, det stämmer över huvud taget inte. Det var en besserwisser som skulle lägga sig i.
Polisen säger att det var väldigt varmt i bilen och att flickan var helt röd och svettig.
- Det är också dumheter. Detta var klockan fem på eftermiddagen och jag hade öppnat båda rutorna en springa så det var korsdrag. Det var inte särskilt varmt och små barn blir nästan alltid blir varma o svettiga när dom sover djupt oberoende av var de befinner sig, säger hon."

Hon ska nu stämma polisen för att de "hoppade på hennes bil" helt i onödan...:crazy:

http://www.aftonbladet.se/incoming/article17253932.ab
 
Sv: Tvååring lämnades ensam i varm bil - igen!

:eek::arghh::banghead::rage: Vilket jävla spånhuvud! Hade det varit min mamma hade hon aldrig fått barnvakta igen. Tack och lov så har min mor några hjärnceller innanför pannbenet så det där skulle aldrig ske.
 
Sv: Tvååring lämnades ensam i varm bil - igen!

Fy vilken nonchalant häxa! Väck ungen, stanna tills ungen vaknat, skit i att handla men lämna för 17 inte ett barn i bilen när det är varmt!
All heder till polisen som gjorde allt rätt!
 
Sv: Tvååring lämnades ensam i varm bil - igen!

KL

Vad trevlig mormodern som lämnade sitt barn i bilen verkar :crazy::

"Hur länge lämnade du flickan i bilen?
- Tio minuter, en kvart. Hon hade precis somnat och sov som en stock. Då vet jag att hon sover en halvtimme - timme och hon tycker om att vara i bilen, är hon ensam har hon min Iphone med appar att leka med. Polisen inbillade sig att hon var medvetslös men hon sov djupt helt enkelt.
Vi har pratat med ett vittne som uppskattar att det var minst en halvtimme?
- Aldrig, det stämmer över huvud taget inte. Det var en besserwisser som skulle lägga sig i.
Polisen säger att det var väldigt varmt i bilen och att flickan var helt röd och svettig.
- Det är också dumheter. Detta var klockan fem på eftermiddagen och jag hade öppnat båda rutorna en springa så det var korsdrag. Det var inte särskilt varmt och små barn blir nästan alltid blir varma o svettiga när dom sover djupt oberoende av var de befinner sig, säger hon."

Hon ska nu stämma polisen för att de "hoppade på hennes bil" helt i onödan...:crazy:

http://www.aftonbladet.se/incoming/article17253932.ab

Hon verkar inte ha alla hästar i stallet. Hon fattar inte alls faran med att lämna ett barn i en varm bil.

Hon verkar inte heler fatta att hon bara får en väldig massa minuspoäng genom att uttalamsig som hon gör i Aftonbladet.

Kvinnan verkar sakna verklighetsförankring helt enkelt. Vilken värl lever hon i? Hoppas hon aldig mer får passa barnet.
 
Sv: Tvååring lämnades ensam i varm bil - igen!

Jag kan bara hålla med, nej hon bör hålla sig långt från barn och djur om det som skrivs är hennes ord. Antingen förstod hon inte eller så förnekade hon det och det även för sig själv. Förhoppningsvis "vaknar" hon upp en dag.
 
Sv: Tvååring lämnades ensam i varm bil - igen!

Det enda korsdraget där var väl mellan hennes öron, eller kanske det är en biverkan av all Botox?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Förhållandet med barnets pappa är så gott som över. Han är inte en lätt man att leva med och jag är så arg på mig själv som skaffade...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
28 378
Senast: Keb71
·
Hästmänniskan Det blev jag igår i stallet när en lös hingst kom springande in på stallplanen, vilt vrålande! Om några kommer ihåg så nämnde jag i...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 907
Senast: kopparberg
·
Övr. Barn Hur kan man vara så omdömeslös att man lämnar ett barn ensam i bilen i 40 min i gassande solsken...
2
Svar
27
· Visningar
2 177
Senast: Brandgul
·
C
Avel Hej Jag skulle behöva råd över att lämna mitt femmånaders föl ensam i boxen utan mamma. Det går bra när mamma står på gången men...
Svar
19
· Visningar
3 265
Senast: Katinkas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp