Tvååring lämnades ensam i varm bil - igen!

Sv: Tvååring lämnades ensam i varm bil - igen!

Vadå distrahera varandra? VAR menar du att 2-åringen skulle vara då, om inte med sina föräldrar? Man knatar väl inte in tillsammans i ett köpcentrum och helt plötsligt glömmer att man har ett barn? Ett så litet barn måste man ju antingen sätta i en kundvagn eller hålla i handen. Det kan man väl inte två personer helt missa:crazy:?

Och DN rapporterar: "Föräldrarna, som var inne på köpcentrat och handlade, har båda anmälts för framkallande av fara för annan." Men det är kanske helt fel...

Så jag tycker nog helt tvärtom. Är man två personer (båda föräldrarna) skulle risken vara väldigt mycket mindre att man glömmer ett barn (speciellt ett väldigt litet barn) i bilen.
 
Senast ändrad:
Sv: Tvååring lämnades ensam i varm bil - igen!

:bow: :bow: :bow:Tack for ett par nyanserade poster Moiran. Jag ocksa har lite svart for alla "bror duktig" som aldrig gor fel.

/hastflicka som for forsta gangen veterligen blaste ett rott ljus for nagra dagar sedan och nastan tog med sig en cyklist:nailbiting:/
 
Sv: Tvååring lämnades ensam i varm bil - igen!

Från ett barn som har blivit glömt (dock inte i en varm bil utan på en parkeringsplats); är man tankspridd som förälder (och ungen tillräckligt stor) ge dem en mobiltelefon! Nu fanns inte det när jag var barn men jag önskade nog ett sätt att kunna ringa mamma på..
 
Sv: Tvååring lämnades ensam i varm bil - igen!

Vadå distrahera varandra? VAR menar du att 2-åringen skulle vara då, om inte med sina föräldrar? Man knatar väl inte in tillsammans i ett köpcentrum och helt plötsligt glömmer att man har ett barn? Ett så litet barn måste man ju antingen sätta i en kundvagn eller hålla i handen. Det kan man väl inte två personer helt missa:crazy:?

Och DN rapporterar: "Föräldrarna, som var inne på köpcentrat och handlade, har båda anmälts för framkallande av fara för annan." Men det är kanske helt fel...

Så jag tycker nog helt tvärtom. Är man två personer (båda föräldrarna) skulle risken vara väldigt mycket mindre att man glömmer ett barn (speciellt ett väldigt litet barn) i bilen.
Jaja om du tycker folk förtjänar att bli dömda ohörda av en mob så fortsätt i samma stil personligen väntar jag åtminstone tills jag vet vad som hänt.

Jag antar att du är perfekt och aldrig kan distraheras, vara obetänksam eller göra något allvarlig fel utan att mena det.
 
Senast ändrad:
Sv: Tvååring lämnades ensam i varm bil - igen!

Hur naiv är du? Det finns ju massor av barn som lämnas flera timmar både i hemmet och i bilar. Det finns föräldrar som misshandlar, våldtar, dödar sina barn. Så nej, det är inte det minsta orimligt att tro att barnet kan ha lämnats medvetet.

Ingen aning om hur det är i detta fall, men det är inte direkt förvånande om föräldrarna medvetet lämnade barnet.

Jag är gärna hur naiv som helst istället för att alltid förutsätta att det är det värsta som inträffat. Jag vet att föräldrar, liksom andra anhöriga eller oanknutna, såra, döda och ännu värre än döda barn helt medvetet. Jag är också fullt medveten om att de allra flesta, ganska nära "alla", gör inte det. Därför tycker jag inte att det är självklart att anta att det orimliga som sanning innan jag har en aning om att det är så.

Kanske lever jag i en skyddad verklighet, men om det verkligen är så så kommer jag fortsätta leva i min lilla bubbla där de allra flesta menar väl även om alla har dåliga dagar, det blir fel eller intellektet tar slut ibland. Jag trivs bättre här.

Fråga mig om jag tycker det vore förkastligt att lämna en unge obevakad på valfritt ställe i en kvart så lovar jag att jag kan svara precis hur PK som helst. Be mig att sätta mig till doms över personer som ingår som delaktiga en aftonbladetsanning och jag kommer sätta mig på tvären.
 
Senast ändrad:
Sv: Tvååring lämnades ensam i varm bil - igen!

Sånt här tycker jag är fruktansvärt. Det finns ingen ursäkt. Man kan glömma viktiga möten, stänga av spisen, tappa bort nycklar mm, det händer mig också. Men jag skulle ALDRIG glömma eller lämna barnen, hur stressad och tankspridd jag än var. Sedan barnen föddes har min hjärna liksom omprogrammerats och verkar automatiskt ha stenkoll på barnen, vad som än händer.
För över 10 år sen hittade jag en 8 månader gammal pojke instängd i en bil utanför ett sjukhus. Det var i slutet av juli, nästan 30 grader i skuggan, smällhett ute. Barnet var medtaget och hade nog suttit där en stund. Jag slog in rutan och plockade ut barnet direkt. Sedan ringde jag polisen som var på plats inom minuter. Barnet piggnade till snabbt när han fick vatten och sitta i skuggan med mig. Polisen väntade kvar med mig tills mamman dök upp cirka en timme senare och polisen tog diskussionen med mamman. Hon kunde inte alls fatta att hon gjort något fel, var mest förbannad för att bilrutan var sönder och fattade inte att hennes barn troligen inte levt om inte någon plockat ut det. Hon fick faktiskt inte med sig barnet därifrån, polisen ordnade så att socialtjänsten kom. Vet inte hur det gick sedan dock.
 
Sv: Tvååring lämnades ensam i varm bil - igen!

Sånt här tycker jag är fruktansvärt. Det finns ingen ursäkt. Man kan glömma viktiga möten, stänga av spisen, tappa bort nycklar mm, det händer mig också. Men jag skulle ALDRIG glömma eller lämna barnen, hur stressad och tankspridd jag än var.

Det första håller jag absolut med om. Fruktansvärt och ingen ursäkt för handlingen finns. Men det kan finnas förklaringar.

Men även om du är en perfekt moder i alla situationer så finns det andra som inte är det men som ändå är goda föräldrar. Man måste inte vara perfekt för att göra sitt jobb som förälder riktigt bra. Trots att man är mönsterförälder enligt åtminstone nån av alla barnuppfostransböcker så kan det hända olyckor som man faktiskt skulle kunnat förebygga om man bara gjort en korrekt riskbedömning.

Det räcker att man tittar bort två minuter (för att böja sig ned i tidningshögen för att hitta en tidning med ett bra kolarecept som du läst) så har tvååringen klättrat upp på en stol för att provsmaka den skållheta knäcken. Det räcker att springa in i sovrummet för att hämta den där glömda mobilen för att besvara ett viktigt samtal som man väntar för att fyraåringen ska hinna klättra upp på en köksbänk genom att öppna lådor (med barnlås) och använda dem som trappa och mot all förmodan lyckas åla sig tillräckligt långt upp för att nå kökskniven som man tyckte att man lade temporärt tillräckligt bra i en gryta längst in mot väggen i ett bänkhörn - sovrummet låg ju ändå vägg i vägg med köket. Eller bara att stå tillräckligt långt från spisen för att hinna göra något när femåringens stora leksaksbil krockar med grythandtaget som man glömt vrida in mot bänken.

Ovan händelser har hänt i min omgivning, och jag vågar påstå att båda dessa föräldrar är mycket goda föräldrar. Inga barn dog, en skadade sig lindrigt och en ganska svårt, men med lite otur hade de kunnat förlora livet också.

Att lämna barn utan uppsyn några minuter är idiotiskt men mänskligt. Lämnar man barn långa perioder medvetet utan uppsyn saknar man totalt riskbedömning och saknar sannolikt även intelligens. Lämnar man barn man har under sitt ansvar utan uppsyn längre perioder på grund av missförstånd, olycka (egen eller annans där man ingriper) eller för att man gör ett ärligt misstag har man fortfarande gjort något oförlåtligt, men det går (för mig) att förstå att sådant kan ske den bästa och att man behöver inte vara en dålig förälder för att man totalt tappat greppet vid ett enskilt tillfälle.

Jag har varit i situationer där jag stressat mig blank i huvudet. I de fallen hade sannolikheten att jag skulle glömma ett barn någonstans fortfarande varit extremt liten. Men att säga att det aldrig skulle kunna hända mig kan jag inte inbilla mig. Det kan hända att jag gör en missbedömning eller tappar fokus en tillräckligt kort stund för att något fatalt skulle kunna hända. Det skulle kunna hända att jag kör över en cyklist när jag svänger höger fast jag alltid är jättenoga med att se mig för. Jag skulle kunna glömma att ta ned de temporära grindarna vi använder vid hagförflyttning över vägen och som kan skapa en riktigt otäck motorcykelolycka om det börjar skymma innan någon hittar dem och ta ned dem. Jag skulle kunna putta till min tunga resväska av misstag så den välter ned i rulltrappan så den tar med sig en gammal dam hela rulltrappan ned. Jag känner inte att det är sannolikare att jag råkar ha ihjäl en tant i rulltrappan än att jag glömmer ett barn i en bil. Men kan hända, det kan det.
 
Senast ändrad:
Sv: Tvååring lämnades ensam i varm bil - igen!

Lämnar man barn långa perioder medvetet utan uppsyn saknar man totalt riskbedömning och saknar sannolikt även intelligens.
Och ändå så gör många föräldrar just så och anser att det är fullt i sin ordning.

Det är inte okej!
 
Sv: Tvååring lämnades ensam i varm bil - igen!

kl
En intressant artikel om ämnet.

Jag har inte hängt med i det aktuella fallet, men däremot läst en del om fenomenet tidigare. Oavsett skäl är det alltid en tragedi när ett barn skadas eller dör.

Många av berättelserna på Kids and Cars rör just barn som blivit glömda i bilar. Ofta är det föräldrarna själva som skrivit om det inträffade.
 
Sv: Tvååring lämnades ensam i varm bil - igen!

Kl

Varför vevar man inte ner alla rutorna och parkerar i skugga och är borta så kort tid som möjligt? Helst inte lämna nån levande varelse i bilen alls såklart. Men finns ju situationer då man måste och är själv med denna någon -barn/hund. Barn borde man ju kunna ta med sig in?
För övrigt finns bra lappar man kan lägga i vindrutan, med gradantal. Sen kontakta bilföraren om man ser nån inne som ser ut att lida. tanken kom då många hundar lämnas till döds.
 
Sv: Tvååring lämnades ensam i varm bil - igen!

Det kan ju vara svårt att hitta en parkering i skuggan.

tanken kom då många hundar lämnas till döds.

Ja precis.
Vad är det för fel på människor som gör så medvetet och tror att det skall gå bra?
Eller binder hunden i dragkroken och kör iväg?

Det borde vara något straff på dumhet.
Slarv är inte heller okej.
 
Sv: Tvååring lämnades ensam i varm bil - igen!

Det finns otroligt mycket olämpliga föräldrar, en del är totalt olämpliga medan vissa gör olämpliga beslut rörande barnen stundtals.
Jag har en bekant som har sett barn boende på samma gård som mamman släpper ut på morgonen och inte tar in förrän på kvällen, utan just någon uppsikt. De är under 5 år och går in hos grannar hela tiden för att få uppmärksamhet/mat osv. Anmälan till socialtjänsten ligger väl inte så långt borta kanske..
Häromdagen reagerade en jobbarkompis på att det satt ett litet barn ensamt i princip på vägkanten och ingen i närheten så h*n gick fram för att fråga barnet var föräldrarna var och då hade pappan gått iväg för att lägga i parkeringsbiljett en bra bit bort. Han verkade inte heller förstå vad som kunde ha hänt när han kom tillbaka.
 
Sv: Tvååring lämnades ensam i varm bil - igen!

Jag vet föräldrar som lämnat späd/småbarn i huset ensamma i huset när de åker bort och handlar (nästan en mil med bil), eller sticker ut och rider långa skogsturer.

"Vadå, Plutte sover alltid så här dags".

Inte en tanke på att de själva kan bli försenade, eller, att huset börjar brinna. :eek:
 
Sv: Tvååring lämnades ensam i varm bil - igen!

Jag klarade inte att läsa hela artikeln i Washington Post. Helt, helt fruktansvärt. Men väldigt nyttigt att läsa. Pappan som stängde av billarmet tre gånger ... Jag vet inte om man kan uppleva något värre som förälder.
 
Sv: Tvååring lämnades ensam i varm bil - igen!

Jag håller med dig, vissa saker måste man bara klara av!
Jag reagerade också när jag läste tidningsartikeln. Nu var det ett tag sedan barnen var små men jag kan inte föreställa mig att vi lämnade barnen i bilen, oavsett om det varmt eller kallt ute. En förälder är ansvarig för sitt barn tills det kan klara sig på egen hand.
 
Sv: Tvååring lämnades ensam i varm bil - igen!

Det där är ju sju resor värre än att faktiskt glömma :mad:
 
Sv: Tvååring lämnades ensam i varm bil - igen!

Jag instämmer! Har inget ytterligare att tillägga, men vill för balansens skull visa att det finns fler som inte är så snara att döma.
 
Sv: Tvååring lämnades ensam i varm bil - igen!

Du räddade med all sannolikhet barnets liv !! :bow:

Senast här om dagen berättade någon för mej att ett föräldrapar lämnat sina barn sovandes i en lägenhet (inte deras egen) för att gå till macken och handla sent på kvällen. En promenad på kanske lite under 1 timme.
Barnen är 1 och 3 år tror jag ..
Så att fenomenet finns är inget att misstro ..

Att båda föräldrarna skulle "glömma" att deras 2 åring sitter i bilen låter i mina öron i det närmaste otroligt .. :meh:
 

Liknande trådar

Övr. Barn Förhållandet med barnets pappa är så gott som över. Han är inte en lätt man att leva med och jag är så arg på mig själv som skaffade...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
28 378
Senast: Keb71
·
Hästmänniskan Det blev jag igår i stallet när en lös hingst kom springande in på stallplanen, vilt vrålande! Om några kommer ihåg så nämnde jag i...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 907
Senast: kopparberg
·
Övr. Barn Hur kan man vara så omdömeslös att man lämnar ett barn ensam i bilen i 40 min i gassande solsken...
2
Svar
27
· Visningar
2 177
Senast: Brandgul
·
C
Avel Hej Jag skulle behöva råd över att lämna mitt femmånaders föl ensam i boxen utan mamma. Det går bra när mamma står på gången men...
Svar
19
· Visningar
3 265
Senast: Katinkas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp