Tvååring lämnades ensam i varm bil - igen!

Sv: Tvååring lämnades ensam i varm bil - igen!

Är man så stressad att man inte kan ta hand om barnet så är man inte lämplig som förälder, oavsett vad orsaken är.

Är inte 100 % på att man kan vara så kategorisk. Stress kan leda till helmärkliga beteenden, och bäst är väl om en förälder som är så "stressad" (eller vad det nu handlar om) att den gör saker som är farliga för barnet, få hjälp med att hantera stressen. Man kan vara en utmärkt förälder som av olika skäl gör väldigt konstiga saker under en period. Då är förmodligen inte det bästa för barnet att skiljas från föräldern.

Jag minns en episod från när mina barn var små. Dottern var spädis, sonen tvååring och jag var väldigt trött. Plötsligt en natt vaknade jag till i soffan på övervåningen där jag satt och matade spädisen med något ur en nappflaska. Hade inget minne av hur jag kommit dit eller att jag tagit fram en nappflaska och stoppat något i den. Var det urpumpad mjölk, babysemp eller kanske dagsgammalt diskvatten? Och hur sjutton hade jag, uppenbarligen i sömnen, lyckats ta mig med bebis till övervåningen?

Nu hände ju ingenting farligt. Jag tömde nappflaskan och ordnade väl bättre nattrutiner, eller något. Men jag minns den där händelsen med en rysning, för känslan var så läskig. Jag hade hand om det mest värdefulla som finns, mitt barn, och jag var liksom inte vid mina sinnens fulla bruk.

Det kan vara rätt kämpigt för föräldrar att be om hjälp, för sina små barn är liksom något som man ska klara av. Men man hoppas ju att de flesta ändå sväljer stoltheten och ordnar hjälp innan det går så långt som i de här hemska bilhändelserna.
 
Sv: Tvååring lämnades ensam i varm bil - igen!

Verkligen? Det enda jag läste om förövaren var "Den som lämnade kvar pojken i den parkerade bilen har nu anmälts för framkallande av fara.". Det lät som en person tyckte jag.

Hm, nej. På DN står det uttryckligen:

"Föräldrarna, som var inne på köpcentrat och handlade, har båda anmälts för framkallande av fara för annan."
 
Sv: Tvååring lämnades ensam i varm bil - igen!

Och även om det stämmer att det är båda föräldrarna så anser jag fortfarande att den här tråden är osmaklig. Vem av er vet vad som utspelade sig innan och under det inträffade? Det låter orimligt att man medvetet skulle lämna sitt tvååriga barn obevakat i flera timmar oberoende av var. Så orimligt att jag inte ens tror att det är sant att de gjorde det medvetet. Alltså tänker jag inte döma någon. Oförlåtligt, men jag kan förstå att det faktiskt kan hända något dylikt utan att dessa personer nödvändigtvis valde att lämna barnet.

Barnet brukar vara på dagis när föräldrarna åker gemensam bil till jobbet vid samma tid i vanliga fall. Föräldrarna är före och under lämnandet upptagna med ett envist otrohetsgräl. *pop* Barnet är bortglömt. Inte medvetet lämnat. Helt oförlåtligt. Men jag förstår att den kan hända ett helt vanligt föräldrapar. Ett sånt par som annars sköter allt vid alla andra tillfällen lika bra och lika dåligt som alla andra.

Tyvärr inte alls så ovanligt som du tror att även en tvååring lämnas obevakad längre stunder.

Hade även en bekant som tyckte att hon tagit sitt mamma ansvar när hon låst ytterdörren om sin 4-åring när hon åkte ut för att kvällsfodra i stallet, med resa och det som skulle göras tog drygt två timmar för henne, men det var jobbigt att ta dottern med sig...
Hur mycket kan inte hända en vaken oövervakad 4-åring under dessa timmar inlåst själv...

/Camilla
 
Sv: Tvååring lämnades ensam i varm bil - igen!

Jag vet. Jobbar alldeles i närheten och såvitt jag vet så lämnades barnet medvetet i bilen och det var ett jäkla tjafs från föräldrarnas sida när de väl kom tillbaka till bilen.
 
Sv: Tvååring lämnades ensam i varm bil - igen!

Det låter orimligt att man medvetet skulle lämna sitt tvååriga barn obevakat i flera timmar oberoende av var. Så orimligt att jag inte ens tror att det är sant att de gjorde det medvetet.

Hur naiv är du? Det finns ju massor av barn som lämnas flera timmar både i hemmet och i bilar. Det finns föräldrar som misshandlar, våldtar, dödar sina barn. Så nej, det är inte det minsta orimligt att tro att barnet kan ha lämnats medvetet.

Ingen aning om hur det är i detta fall, men det är inte direkt förvånande om föräldrarna medvetet lämnade barnet.
 
Sv: Tvååring lämnades ensam i varm bil - igen!

Många föräldrar är så sjukt oansvariga, borde inte få ha varken barn eller djur...

Är man så stressad att man inte kan ta hand om barnet så är man inte lämplig som förälder, oavsett vad orsaken är.

Håller med, det är ingen mänsklig rättighet att skaffa barn bara för att man vill. Snarare en väldig skyldighet att se till man kan ta hand om ungen. Sen är det klart att man kan bli sjuk eller tillfälligt förvirrad och göra konstigheter men ibland undrar man hur folk tänker.

Såg för ett par dagar sen en olåst bil med nyckeln i som stod på tomgång på en parkering utanför ett köpcentrum i en "otrevlig" stadsdel. Ingen förare i bilen (eller potentiell förare i närheten utanför) men ett ensamt sovande barn i en bilbarnstol i baksätet. Hur vågar man lämna bilen så? Visst att det inte blir för varmt för barnet om luftkonditioneringen är på men det är ju en öppen inbjudan för en biltjuv att åka iväg med både bilen och barnet. :S

Uppenbarligen var det någon annan som reagerat också för dom ropade i högtalarna att människan med regnr X borde ut och titta till sin bil.
 
Senast ändrad:
Sv: Tvååring lämnades ensam i varm bil - igen!

Det låter orimligt att man medvetet skulle lämna sitt tvååriga barn obevakat i flera timmar oberoende av var.

Du skulle bli förvånad över att veta hur många som lämnar sina tvååriga barn obevakade på alla möjliga ställen i flera timmar.
Det är mer förvånande att det inte händer flera olyckor än att de som händer händer.

Bilen medan man handlar eller gör ett ärende är en oerhört vanlig plats.
 
Sv: Tvååring lämnades ensam i varm bil - igen!

Du skulle bli förvånad över att veta hur många som lämnar sina tvååriga barn obevakade på alla möjliga ställen i flera timmar.
Det är mer förvånande att det inte händer flera olyckor än att de som händer händer.

Bilen medan man handlar eller gör ett ärende är en oerhört vanlig plats.

+flera

Jag blir helt häpen. Jag kan aldrig tro att jag skulle våga lämna en såpass rörlig unge som en tvååring ensam typ någonstans. Får man göra så?
De kan ju (precis som djur) hitta på precis vad som helst om de får lite tid på sig...
 
Sv: Tvååring lämnades ensam i varm bil - igen!

KL

För några dagar sedan åkte jag till butiken min sambo jobbar, lite nischad butik. Utanför står en svart bil i solen, alla rutor stängda med en flicka i 5-årsåldern i!!!:rage:
Jag går in och efterlyser föräldern, som svarar "det är ingen fara" O_o:eek::rage::nailbiting:
Jag sa; -Jo, det är en fara!
Han gick då ut och öppnade fönstrena...

Att det kan vara så svårt att tänka lite :cautious:
 
Sv: Tvååring lämnades ensam i varm bil - igen!

Jag kan bara hålla med, det är osmakligt att fördöma någon utan att vet vad som hänt. Det kan vara allt ifrån att lämna barnet med avsikt att det sak dör till att barnet lämnades medan den vuxne gick för att att posta ett brev och blev kidnappad/fick ett slaganfall eller liknade.

Vi vet inte men folk förutsätter att det är frågan av olämpliga föräldar och att barnet får det bättre utan dem, även om barnet kanske har 2 och den ena dessutom är helt oskyldig i sammanhanget.
 
Sv: Tvååring lämnades ensam i varm bil - igen!

Vad är det för fel på folk? Hur kan man bara göra såhär, vare sej det rör ett barn eller ett djur. Vad tänker folk med? Inte alls förmodligen..:meh:

Mvh Domino_s
 
Sv: Tvååring lämnades ensam i varm bil - igen!

Alltifrån att man inte har vett i skallen att se till att ta hand om sina skyddslingar via olyckshändelser (att man lämnar barnet någon minut och får slaganfall) till att man med berått mod lämnar dem att dö. För det mest är det förmodligen fråga om glömska, distraktion, okunskap eller obetänksamhet där man är mer eller mindre ansvarig.
 
Sv: Tvååring lämnades ensam i varm bil - igen!

Det är bortom mitt förstånd hur man ens kan glömma sitt barn i bilen. Speciellt när det är så här varmt, då om något känns det som om man borde tänka till lite extra.
 
Sv: Tvååring lämnades ensam i varm bil - igen!

Det samma gäller många av de som glömt, de fattar inte heller och håller säkert fullkomligt med dig. Googla lite så hittar du förmodligen en del material på området. Det skärmande är att även ansvarsfulla och noggranna föräldrar har lyckats glömma, folk som kunde skrivit många av fördömandena här i tråden.
 
Sv: Tvååring lämnades ensam i varm bil - igen!

Är man immun mot tankspriddhet, distraktion mm bara för att man handlar och är två?

Jag ursäktar inte personerna, men att vara två är knappast någon garanti för att allt bli ihågkommet, ibland är det tvärt om, man tror den andra fixar.
 
Senast ändrad:
Sv: Tvååring lämnades ensam i varm bil - igen!

Ja, det måste väl ändå vara en näst intill omöjlig händelse? Att förälder, förälder och 2-åring skulle åka till en affär och BÅDA föräldrar skulle glömma att de hade 2-åringen med sig i bilen?
 
Sv: Tvååring lämnades ensam i varm bil - igen!

Det är väl snarare lättare, de kan distrahera varandra, ensam så finns inte den risken.

Jag säger inte hur det är, men som det är nu vet vi inte om det var en eller två personer eller ens om det var en förälder. Vi vet heller inte om det var avsiktligt eller inte. Jag föredrar att inte döma folk utan att ha någon koll alls.
 
Sv: Tvååring lämnades ensam i varm bil - igen!

*kl*
Angående att glömma barn så var det en f d kollega som glömde sina barn på Mc Donalds och åkte hem....

En MYCKET disträ människa som även glömde en hel del annat. Inte avsiktligt, eller för att denna var en dålig människa på något sätt...
Nu var nog iofs det större barn, men MD ligger trots allt 7 mil bort....
 

Liknande trådar

Övr. Barn Förhållandet med barnets pappa är så gott som över. Han är inte en lätt man att leva med och jag är så arg på mig själv som skaffade...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
28 378
Senast: Keb71
·
Hästmänniskan Det blev jag igår i stallet när en lös hingst kom springande in på stallplanen, vilt vrålande! Om några kommer ihåg så nämnde jag i...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 909
Senast: kopparberg
·
Övr. Barn Hur kan man vara så omdömeslös att man lämnar ett barn ensam i bilen i 40 min i gassande solsken...
2
Svar
27
· Visningar
2 177
Senast: Brandgul
·
C
Avel Hej Jag skulle behöva råd över att lämna mitt femmånaders föl ensam i boxen utan mamma. Det går bra när mamma står på gången men...
Svar
19
· Visningar
3 265
Senast: Katinkas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Bästa film

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp