Tvååring lämnades ensam i varm bil - igen!

skuggi

Trådstartare
Hittade ingen annan tråd om det här.

Men man slutar ju inte att förvånas :banghead:
Vem idag vet INTE hur varmt det blir i bilen? Eller fattar folk inte att det även gäller barn, och inte bara hundar?
Vidare undrar jag om det verkligen, oavsett temperatur, är lämpligt att lämna en tvååring i en bil en längre stund. Vad händer om ungen vaknar och börjar leka med cigarettändaren tex? Eller lyckas ha ur växeln/handbromsen?

Skulle vara intressant att veta om man även här faktiskt glömde bort sin lilla avkomma, eller om de lämnade ungen med avsikt, eftersom han sov?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17209803.ab
 
Sv: Tvååring lämnades ensam i varm bil - igen!

I det här fallet tror jag det är brist på intelligens.
 
Sv: Tvååring lämnades ensam i varm bil - igen!

Jag hoppas innerligt att de inte får tillbaka barnet, jävla nötter! :mad:
 
Sv: Tvååring lämnades ensam i varm bil - igen!

Tillbaka? Jag tror inte de blev av med barnet alls. Däremot är händelsen anmäld till socialtjänsten som väl kan tänkas besluta om ev omhändertagande.
Men jag tror (tyvärr) att det krävs mer för att man ska ta ett barn från dess föräldrar.
 
Sv: Tvååring lämnades ensam i varm bil - igen!

Även om barnet inte tas ifrån föräldrarna kan man hoppas att dom får sej en rejäl tankeställare och inser att detta inte är okej.
 
Sv: Tvååring lämnades ensam i varm bil - igen!

Ja, men samtidigt tänker jag att om de inte redan fattat det, typ när en unge DOG i bilen för bara ett par månader sedan... då undrar man om de ens är kapabla att få sig en tankeställare..
 
Sv: Tvååring lämnades ensam i varm bil - igen!

Hittade ingen annan tråd om det här.

Men man slutar ju inte att förvånas :banghead:
Vem idag vet INTE hur varmt det blir i bilen? Eller fattar folk inte att det även gäller barn, och inte bara hundar?
Vidare undrar jag om det verkligen, oavsett temperatur, är lämpligt att lämna en tvååring i en bil en längre stund. Vad händer om ungen vaknar och börjar leka med cigarettändaren tex? Eller lyckas ha ur växeln/handbromsen?

Skulle vara intressant att veta om man även här faktiskt glömde bort sin lilla avkomma, eller om de lämnade ungen med avsikt, eftersom han sov?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17209803.ab
Ja varför skaffar man sig barn egentligen, är det för bidraget typ :meh:
 
Sv: Tvååring lämnades ensam i varm bil - igen!

Igår var det en som passade en annans hund och lämnade den i bilen. Den dog naturligtvis efter att ha legat där i timmar. Tror att deras relation har blivit en aning kylig efter detta.
 
Sv: Tvååring lämnades ensam i varm bil - igen!

Jag förstår inte det heller - alls! Vi har väl ALLA någon gång öppnat en bildörr när bilen stått i solen en stund. Det går ju knappt att ta på instrumentbrädan om solen har stekt riktigt rejält och det är STEKHETT i hela bilen. Hur kan man missa att ta med det i beräkningen när man funderar på om man kan lämna något (barn eller hund) i en bil i sommarvärmen :crazy:???
 
Sv: Tvååring lämnades ensam i varm bil - igen!

Jag förstår inte det heller - alls! Vi har väl ALLA någon gång öppnat en bildörr när bilen stått i solen en stund. Det går ju knappt att ta på instrumentbrädan om solen har stekt riktigt rejält och det är STEKHETT i hela bilen. Hur kan man missa att ta med det i beräkningen när man funderar på om man kan lämna något (barn eller hund) i en bil i sommarvärmen :crazy:???

Ja, jag tänker tom på om jag har annat i bilen som kan ta skada av värmen. Typ godis/choklad, elektronik osv.

Jag kan bara inte föreställa mig en människa i sverige idag som INTE sett alla varningar om hur varm bilen blir i solen... ändå händer det om och om igen. Man förlorar lite tron på mänskligheten...
 
Sv: Tvååring lämnades ensam i varm bil - igen!

Shit... jag hade blivit tokig tror jag... *ryser*
 
Sv: Tvååring lämnades ensam i varm bil - igen!

Tror dessa manniskor aldrig skulle tanka pa att lamna fryssaker i bilen. Men nar det kommer till levande saker slar det bara slint i skallen pa nagot vis.
 
Sv: Tvååring lämnades ensam i varm bil - igen!

Det bästa som kan hända är väl att socialtjänsten blir inkopplad och har tät kontakt med familjen och hjälper den att komma på rätt väg. Tror inte nödvändigtvis att det bästa är att barnet separeras från föräldrarna, även om det så klart är jättesvårt att veta i enskilda fall. De här föräldrarna verkar ju behöva ett rejält uppvaknande och det är säkert bra att de får ögonen på sig.

Egentligen är jag mer förvånad över det här fallet än över det hemska fallet i våras där barnet dog. Jag säger som övriga, hur kan man missa alla varningar kring temperaturen i bilen?

Och ja, lämna sovande tvååring i bilen är rätt märkligt oavsett. Antingen får väl den ena föräldern stanna i bilen eller så tar man barnet med sig.
 
Sv: Tvååring lämnades ensam i varm bil - igen!

Jag är världens mest tankspridda människa. Lämnar nyckeln i dörren på bilen utanför Ica. Glömmer var jag parkerat den. Glömmer fylla på vatten till hästarna en kväll som jag normalt sett inte fyller på (vi har delat upp dagarna. Och ta det lugnt, jag har en failsafe, en granne på 80+ som kravlar sig under staketet och fyller på om det någon gång skulle saknas eller bara vara lite vatten kvar, så de fick vatten och jag dåligt samvete). Glömmer av ganska viktiga möten trots påminnelse från kalendern samma dag. Glömmer köpa de varor som jag åkte flera mil för att köpa och kommer hem med annat bra-och-ha istället.

JAG kan förstå att man skulle kunna glömma ett barn sovande i baksätet på bilen om man är urstressad och inte brukar ha barnet med sig. JAG känner inte att jag kan döma någon som helt värdelös och helt opassande som förälder till sitt barn för att det råkar hända en enda gång när jag inte ens vet omständigheterna kring personen vid tillfället. Om det var andra gången som det hände eller om föräldern helt enkelt gjorde ett medvetet val att lämna barnet (förstår jag inte ens att man kan göra oberoende av väder) så finns risken att jag stämmer in i lynchmobben. Det är oförlåtligt att lämna sitt barn kan jag hålla med om, och jag är säker på att föräldern själv håller med om det och lider alla helvetes kval för det som hände. Att föräldern ska ha hjälp av psykolog, både för att lära sig hantera de faktorer som faktiskt gjorde att barnet blev glömt och att hantera det faktum att det blev det är självklart. Där framkommer det säkert om föräldern är olämplig.

Jag har svårt att se att man skulle bli av med barnet efter en sådan här händelse om det inte finns andra anledningar också. Barn blir lämnade ensamma ett par minuter vid poolen, påbackade av den egna bilen, ramlar ur traktorer eller blir påkörda när de kör på trafikerade vägar med tillåtelse också. Bevisligen också tecken på värdelös riskbedömning av föräldern med en fruktansvärd olycka som resultat, men det skapar inte ett lika stort rabalder med forumtrådar med lynchstämning.

För att ingen "jag skulle minsann aldrig någonsin kunna göra ett riktigt dåligt beslut oberoende vad som händer omkring mig och det finns heller inte en chans att jag skulle glömma av att göra något dödsviktigt som jag inte brukar göra, inte har planerat och som det inte finns någon indikation på att jag måste utföra (ta ut barnet) mer än att jag utförde en annan sak tre timmar tidigare (ta in barnet)"-människa ska flyga i taget så kan jag upplysa om att jag redan insett att jag är en olämplig förälder och inte kommer yngla av mig.
 
Sv: Tvååring lämnades ensam i varm bil - igen!

Många föräldrar är så sjukt oansvariga, borde inte få ha varken barn eller djur...

Är man så stressad att man inte kan ta hand om barnet så är man inte lämplig som förälder, oavsett vad orsaken är.
 
Sv: Tvååring lämnades ensam i varm bil - igen!

I det här fallet har båda föräldrarna lämnat barnet i bilen. Inte en tankspridd med ändring i rutinerna.
 
Sv: Tvååring lämnades ensam i varm bil - igen!

I det här fallet har båda föräldrarna lämnat barnet i bilen. Inte en tankspridd med ändring i rutinerna.

Verkligen? Det enda jag läste om förövaren var "Den som lämnade kvar pojken i den parkerade bilen har nu anmälts för framkallande av fara.". Det lät som en person tyckte jag.
 
Sv: Tvååring lämnades ensam i varm bil - igen!

Och även om det stämmer att det är båda föräldrarna så anser jag fortfarande att den här tråden är osmaklig. Vem av er vet vad som utspelade sig innan och under det inträffade? Det låter orimligt att man medvetet skulle lämna sitt tvååriga barn obevakat i flera timmar oberoende av var. Så orimligt att jag inte ens tror att det är sant att de gjorde det medvetet. Alltså tänker jag inte döma någon. Oförlåtligt, men jag kan förstå att det faktiskt kan hända något dylikt utan att dessa personer nödvändigtvis valde att lämna barnet.

Barnet brukar vara på dagis när föräldrarna åker gemensam bil till jobbet vid samma tid i vanliga fall. Föräldrarna är före och under lämnandet upptagna med ett envist otrohetsgräl. *pop* Barnet är bortglömt. Inte medvetet lämnat. Helt oförlåtligt. Men jag förstår att den kan hända ett helt vanligt föräldrapar. Ett sånt par som annars sköter allt vid alla andra tillfällen lika bra och lika dåligt som alla andra.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Förhållandet med barnets pappa är så gott som över. Han är inte en lätt man att leva med och jag är så arg på mig själv som skaffade...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
28 378
Senast: Keb71
·
Hästmänniskan Det blev jag igår i stallet när en lös hingst kom springande in på stallplanen, vilt vrålande! Om några kommer ihåg så nämnde jag i...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 907
Senast: kopparberg
·
Övr. Barn Hur kan man vara så omdömeslös att man lämnar ett barn ensam i bilen i 40 min i gassande solsken...
2
Svar
27
· Visningar
2 177
Senast: Brandgul
·
C
Avel Hej Jag skulle behöva råd över att lämna mitt femmånaders föl ensam i boxen utan mamma. Det går bra när mamma står på gången men...
Svar
19
· Visningar
3 265
Senast: Katinkas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp