två valpar?

madeleinewall

Trådstartare
Det är så att jag nu har en saluki kille på 3.5 månader, Och har blivit erbjuden att få en Italiensk vinthund av min upp födare en valp då.
Och det är en kull jag verkligen vill ha ur med den var inte planerad, Men det är Min älsklings tik som har parats med min älsklings hane och dom har lämnat fina av kommer förr, Så då undra min uppfördare om jag vilja ta en svart hane.Och om jag inte tar ur den kulle nu komma jag inte kunna få nå mer från det kombinationen för det är tikens sista kull.

Och isf när jag får hem den isf komma min valp vara snart 6 månadernästan, Jag vet att jag skulle klara av 2stycken och har verkligen tid för det nu med.

Men hur bra är det att skaffa två valpar till sammans? eller ja medans den ena är 8veckor och den andra nästan 6månader?

Sv: två valpar?

Jag skulle aldrig skaffa mig 2 valpar ur samma kull. Vet inte heller hur jag hade ställt mig till detta köp.
Visst din 6 månadersvalp är troligtvis rumsren vilken är lite lättare. Kanske börjat bli lite trottsig, men inte fullt ut.

Jag skulel ställa mig frågan om jag klarar av 2 stcken när dom är runt 1 och ½ år när dom är som värst. Jag skulle inte ah orken till det. Och jag vet att så mycket tid har jag inte att lägga ner på grund träning samtidigt.
Men mycket hänger ju på hur mogen din första valp är också.

Jag skulle aldrig ha två valpar samtidigt. De jag stött på som skaffat valpar samtidigt har det inte varit någon koll på. Hundarna har varit olydiga och stirriga. kanske bara jag som råkat stöta på de dåliga exemplaren.

Vinthundar kan ju vara rätt dryga som unghundar samtidigt som dom verkar arta sig ganska bra även utan minutiös uppfostran. Hade jag velat ha två och det var drömkullen hade jag tagit IGen också, den kan du ju stoppa ner i handväskan om du måste uppfostra salukin;)

Jag har för tilfället 3 valpar; 7 månader, 6 månader och 4 månader och det är inga problem + att jag kommer att ha 2 valpar kvar ur de sista kullarna som är födda nu ( en ur vardera kull)

Är ju mycket beroende på vad man har för kunskap, tid, energi och ork.

I mitt fall fungerar det bra, eftersom vi har de rätta förutsättningarna + att hela min familj är hundintresserade och ställer upp på det hela.

Jag är dessutom helt säker på att de bukefalister som träffat mina valpar och hundar kan hålla med i att de är alla lugna, stabila, coola, trevliga, sociala och behändig att ha att göra med ;) :cool:

Vinthundar kan ju vara rätt dryga som unghundar samtidigt som dom verkar arta sig ganska bra även utan minutiös uppfostran. Hade jag velat ha två och det var drömkullen hade jag tagit IGen också, den kan du ju stoppa ner i handväskan om du måste uppfostra salukin;)

haha ja exakt:P den f¨år väl sitta där kolla på den då:P

Jag skulle aldrig skaffa mig 2 valpar ur samma kull. Vet inte heller hur jag hade ställt mig till detta köp.
Visst din 6 månadersvalp är troligtvis rumsren vilken är lite lättare. Kanske börjat bli lite trottsig, men inte fullt ut.

Jag skulel ställa mig frågan om jag klarar av 2 stcken när dom är runt 1 och ½ år när dom är som värst. Jag skulle inte ah orken till det. Och jag vet att så mycket tid har jag inte att lägga ner på grund träning samtidigt.
Men mycket hänger ju på hur mogen din första valp är också.

Men jag har haft det tidigare så det är inte problemt att jag inte ska klara det, för killen min hjälper ju själv klart till med:) sen IG bruka inte vara svår fostrade

Jag har för tilfället 3 valpar; 7 månader, 6 månader och 4 månader och det är inga problem + att jag kommer att ha 2 valpar kvar ur de sista kullarna som är födda nu ( en ur vardera kull)

Är ju mycket beroende på vad man har för kunskap, tid, energi och ork.

I mitt fall fungerar det bra, eftersom vi har de rätta förutsättningarna + att hela min familj är hundintresserade och ställer upp på det hela.

Jag är dessutom helt säker på att de bukefalister som träffat mina valpar och hundar kan hålla med i att de är alla lugna, stabila, coola, trevliga, sociala och behändig att ha att göra med ;) :cool:

Ja jag har ju väldigt mycket hjälp av killen min som tycker det är roligt plus att familjen ställer upp om det är så:)

Jag har ju haft 2 tidigare som det skiljer bara 6månader mellan och dom är då väl uppfostrade och trevliga hundar, För jag vet att det krävs mycket tid men den tiden är jag berädd att lägga ner med, Efter som jag ägnar största delarna av dagarna till bara hundarna:)

Jag skulle inte gjort det, mest för att de vinthundsvalpar jag mött (oavsett vinthundsras) varit.. jobbiga, milt sagt.
Du vet redan att jag aldrig skulle drömma om att ha en till valp samtidigt som Wahidah, fast å andra sidan verkar Jamal vara lugnare än mitt monster...

Jo han är ju lungn, Sen tro jag det har mycket med att göra att han har nån att leka med hela tiden han är vaken , så då blir han trött så han sover:) så han hinner aldrig hitta på bus själv för han har fult upp med att jävla med dom andra hundarna:P

Så ja jag står här och velar om jag ska ha valpen eller inte

För salukins del så kan det ju bli pestigt, det är ju ändå lite hund men eftersom salukin är äldst kan du ju lägga mer krut på honom. För ska man vara krass, hur jobbig kan en IG bli igentligen, visst dom är duracellkaniner första åren men det beror ju knappast på uppfostran och det är ju veka snälla hundar som knappast blir monster. Risken är väl möjligen att dom härjar upp varandra så IGen springer mer än nödvändigt innan den är klar i kroppen men det går ju att begränsa.

Jag tror inte det är någon fara. Det finns flera uppfödare som har valpar i olika åldrar och ändå hinner med dom.

Om du känner att du har tid med 2 valpar så tycker jag absolut att du ska passa på, spceiellt med tanke på att det är tikens sista kull ;)

Jag har haft två valpar samtidigt,men vi var två som var lika intresserade,så det gick bra!
För varje valp måste ju även få lite egen tid,dom kan inte alltid hänga ihop!

Hade nog inte fixat det om jag varit helt själv..Då hade nog både jag och hundarna varit "idioter"..

Jag har haft två valpar samtidigt,men vi var två som var lika intresserade,så det gick bra!
För varje valp måste ju även få lite egen tid,dom kan inte alltid hänga ihop!

Hade nog inte fixat det om jag varit helt själv..Då hade nog både jag och hundarna varit "idioter"..

Hehe:P Ja men jag får mycket hjälp av både killen och sedan familjen om det vore så:)

Och dom bruka nån gång i veckan få lite ensam tid då man är ute tränar dom och så, sen har dom även ett rum dä'r dom får sova och inte leka i och det har dom lärt sig så dit går dom när dom vill vara i fred och inte leka:)

För salukins del så kan det ju bli pestigt, det är ju ändå lite hund men eftersom salukin är äldst kan du ju lägga mer krut på honom. För ska man vara krass, hur jobbig kan en IG bli igentligen, visst dom är duracellkaniner första åren men det beror ju knappast på uppfostran och det är ju veka snälla hundar som knappast blir monster. Risken är väl möjligen att dom härjar upp varandra så IGen springer mer än nödvändigt innan den är klar i kroppen men det går ju att begränsa.

Hehe ja men jag har en papillon hemma som är som en duracell kanin men väldigt lydig som tur är, Så jag tro nog mer mina hundar skulle uppskatta om dom skulle få hem en IG för det är favoriterna att leka med när man är hos uppfödaren:P Sen om det absolut inte skulle gå så har hon sakt att hon skulle ta tillbaka honom och ha han själv, Men jag tro nog inte det skulle bli nå problem om jag väljer att ta honom:)

Om det är en drömparning för dej ta då emot valpen. Har själv 4 GS på 4 och 3 år samt 7 och 6 månader. Och jag både arbetar 75% har eget företag, och det funkar bra. Man får helt enkelt prioritera ;)

Jo det är ju just en drömparning här då, och det är sista kullen med för tiken, och det är ju henne jag vilja ha mest i från, sen var det så att det är min dröm hae som är pappa så bättre kan det ju inte bli:D

Liknande trådar

Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 561
Senast: Fibusen
·
Övr. Hund Jag har varit i valpletartaget i ungefär 9 månader med ett avbrott pga att vi köpte hus och flyttade under senvåren. Jag har under...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 104
Senast: Gnist
·
Övr. Hund Jag har börjat fundera på om det är bra läge att skaffa hund nummer två nu till hösten, då jag har en termin kvar på min utbildning och...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 944
Övr. Hund Är just nu helt förstörd och förkrossad! Allt gick så otroligt fort och känns fortfarande så sjukt overkligt, men igår var jag tvungen...
2
Svar
20
· Visningar
3 292
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka