Två sadel paddar?

B

buddy86

Hästen som jag rider blir väldigt stressad ibland och då spänner hon sina muskler och då få rhon ont i ryggen. jag rider med en vanlig vit luddig sadel padd. men ibland har jag en gele padd, men den kan jag bara använda i bland för jag lånar den bara av en annann. men min fråga är om jag kan använda två stycken sadel paddar för att minska att hon får så ont. hon får ont där bak, inte längs med ryggraden men på sidorna av ryggraden, typ vart man sitter över hästen med skinkorna fast lite längre bak.
jag vet att jag egentligen borde köpa en egen gelepadd men jag pratade med en tjej som sa att två paddar går like bra, att det jämnar ut trycket lika mycket.
vad tycker ni? ska jag ha två paddar eller skulle det bli värre då?
tack på förhand

Är sadeln väl tillpassad? Tycker det låter lite konstigt om hästen får så ont trots en väl tillpassad sadel.

Nja, jag tycker det är bättre att försöka lösa grundproblemet snarare än döva symptomen. Om sadeln passar behöver nog ridningen anpassas så hästen inte bli så stressad att den får ont av det.

Om man behöver TVÅ sadelpaddar skall man defintivt ställa sig frågan om sadeln passar överhuvudtaget. Jag skulle ifrågasätta min sadel redan om den första är nödvändig. Men rent teoretiskt kan du väl ha så mycket lull-lull du vill, även om det inte löser dina problem

Om hästen får ont långt bak så brukar det bero på att sadeln har för smal bomvidd, då tippar sadeln bakåt och all ryttarens tyngd hamnar längst bak i sadeln. Stoppar man en padd under en sadel som redan passar så gör man "bomvidden" för smal. Jmf ett par raggsockor i ett par lagoma skor...

Ta bort ALLA paddar, och kör lite markarbete så hon för vila ryggen lite, så ska du se att det blir bättre. Och kolla UPP sadeln hos en skicklig sadelmakare!

Det är bara om sadeln är för vid du kan ha två paddar under, sadeln blir ju trängre när du paddar upp och då trycker den ännu mer. Förmodligen passar inte sadeln ordentligt. Jag var själv tvungen att inse att min sadel inte låg bra på min häst så att hon fick ont i ryggen och skaffade sig en massa olater när jag red. Nu rider jag barbacka i väntan på att få råd med en ny sadel. Hon är mycket mer avslappnad nu!

Du har fått bra råd här men jag får känslan av att det här inte är din egna häst, har jag fel? Isf försök prata med ägarna om vikten av en rätt tillpassad sadel, är det din häst får du helt enkelt ta och ringa en auktoriserad sadelutprovare/sadelmakare och kolla upp sadeln innan den gör att hästen får mer ont.

Dock kan du aldrig ta bort ryggsmärta orsakad av sadeln med dubbla paddar, en padd kan omöjligen jämna ut trycket till flera ställen än sadelns bossor redan trycker på, de kommer tvärtemot lyfta sadeln och fylla ut i luftrummet vid ryggraden och göra sadeln smalare för hästen och kanske ge ont tryck på fler ställen :(

Gelpadd är ingen lösning heller :( Kolla upp sadeln!
Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 880
Senast: __sofia__
·
Utrustning Har en Crown 16" allround sadel som ligger på b-ponny med rätt normal rygg tror jag. Sadel ligger tyvärr rätt mycket i bakåtlut och...
2
Svar
33
· Visningar
6 391
Senast: caballus
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 653
Senast: Karminnie
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 986
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar