Sadel i bakåtlut

Sv: Sadel i bakåtlut

Du får jättegärna förklara hur man kan padda upp en sadel i bak utan att den ligger illa i fram.
Är sadeln inte rätt för hästen finns ingenting som kan balansera upp den, precis som du skriver. Däremot kan det vara så att en sadel med cc-paneler (extra tunna bossor) på en häst som inte är överbyggd, balanseras av en padd baktill, OM bommen är rätt för hästen = dvs om det är uteslutande bossorna bak som skulle behövt vara någon centimeter djupare för att hamna i balans.

Att padda upp är aldrig optimalt, men ibland kan det fungera rätt bra ändå.

Måste bara säga att det finns mängder av sätt att palla upp sin sadel på. Givetvis så är det bäst med en speciellt utprovad sadel men man brukar kunna få rätt bra resultat av olika paddlar. Prova dig fram men holl kol och känns på din ponnys rygg ifa den börjar ömma. Har själv tränat för både Sylve och Lotta björe med min häst som jag haft kil pad på utan att någon ifrågasatt det. Lycka till! http://www.horze.se/Horze-gelpad,-bak/17632,sv_SE,pd.html här är den jag använt och rekommenderar.

Vad är vittsen med att padda upp en sadel och krångla med det när det finns så mycket sadlar att välja på?

I mina ögon är det så att sadeln ligger för långt fram, vilket ger bakåtlutande sadel. Om detta beror på att sadeln är för smal eller inte kan jag inte avgöra utifrån de visade bilderna. Men däremot hade jag valt att dra bak sadeln några centimeter till och sen hade jag vänt på sadelgjorden så att svängen sitter åt andra hållet. (alltså byta höger mot vänster sida)
Om sadeln fortfarande lutar bakåt så är det nog läge att göra en ny kontroll av sadelns passform.

Finns så mycket lågpris sadlar idag som är betydligt bättre än en opassande sadel.. Lär ju bli betydligt dyrare ifall hästen skulle få ryggproblem..

Finns så mycket lågpris sadlar idag som är betydligt bättre än en opassande sadel.. Lär ju bli betydligt dyrare ifall hästen skulle få ryggproblem..
Nja, det finns inget som säger att en lågprissadel ligger bättre...

Vet inte vad du tänker på som lågprissadel? Men jag vet flertalet sadlar man kan hitta begagnat för under 5000 som är betydligt bättre än en illasittande kvalitetssadel.

I mina ögon är det så att sadeln ligger för långt fram, vilket ger bakåtlutande sadel. Om detta beror på att sadeln är för smal eller inte kan jag inte avgöra utifrån de visade bilderna. Men däremot hade jag valt att dra bak sadeln några centimeter till och sen hade jag vänt på sadelgjorden så att svängen sitter åt andra hållet. (alltså byta höger mot vänster sida)
Om sadeln fortfarande lutar bakåt så är det nog läge att göra en ny kontroll av sadelns passform.

Du tror inte att sadeln hamnar för långt bak då? Jag skulle då häller ha tryck på bogbladen än njurarna alla dagar i veckan.

Vet inte vad du tänker på som lågprissadel? Men jag vet flertalet sadlar man kan hitta begagnat för under 5000 som är betydligt bättre än en illasittande kvalitetssadel.

Man måste ju veta vilken sadel som kan passa, oavsett prislapp, och att hitta den sadeln kan kosta en hel del + all tid.

Du tror inte att sadeln hamnar för långt bak då? Jag skulle då häller ha tryck på bogbladen än njurarna alla dagar i veckan.
Det tror jag inte att den gör
Och jag skulle långt hellre ha en centimeter för lång sadel än att den ligger på bogarna. Det är ju dessutom ett problem för TS att sadeln ligger i bakvikt, vilket den gör för att den ligger för långt fram ...

Det tror jag inte att den gör
Och jag skulle långt hellre ha en centimeter för lång sadel än att den ligger på bogarna. Det är ju dessutom ett problem för TS att sadeln ligger i bakvikt, vilket den gör för att den ligger för långt fram ...

Håller med, betydligt svårare att få en sadel att ligga stilla en bit bakom bogbladen än att be sadelmakaren stoppa bossorna lösare baktill för att minska risk för tryck.

Liknande trådar

Utrustning Någon som vet hur mycket man egentligen kan fylla ut en för vid sadel med en mattespadd med alla ilägg i? En storlek eller mer? Är det...
Svar
8
· Visningar
1 582
Senast: Oknytt
·
Ridning Jag har en islandhäst som är 16 år. Har en Hrimnir Master sadel 17" idag som ligger jättebra på min häst men är tveksam om den passar...
Svar
4
· Visningar
1 271
Senast: Tossa90
·
Utrustning Jag letar efter en sadel till min unghäst, det är ett fullblod f. mars 2015 (exgaloppör utan karriär) som inte hunnit bygga några...
Svar
6
· Visningar
1 840
Senast: Debsie
·
Utrustning Jag vill ha en dressyrsadel till foderhästen och funderar över vad som kan fungera, hon har en enkel rygg som tur är och normal bomvidd...
Svar
13
· Visningar
2 167
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka