Två olika förskoleklasser på en termin?

Sol

Trådstartare
Min snart 6-åring börjar förskoleklass i höst. Tanken var att han skulle börja på en skola nära oss och inskolningen börjar 20/8. Kruxet nu är att vi har fått tag i en större lägenhet i grannkommunen och flyttlasset går första helgen i oktober. Det blir då ny skola för E.

Nu funderar vi på hur vi ska göra (vi kommer självklart fråga E också).

1. Vi kör på som vanligt, inskolning här och så får han börja i den nya skolan efter lite drygt en månad.
2. Han får börja i grannkommunen på en gång. Det tar ungefär 35 minuter dit med buss, inga byten, så det är ju genomförbart.
3. Han får vara hemma fram tills flytten och börja förskoleklass i grannkommunen när vi har flyttat. Eventuellt kan vi försöka få komma till grannkommunskolan någon halvdag i veckan som en slags inskolning så att han kommer igång där på en gång när vi har flyttat.

E är ett väldigt öppet och socialt barn, men senaste året har varit turbulent med ett småsyskon och en deprimerad morsa så jag vill inte göra flytten värre än det redan blir. Han kommer ju flytta ifrån kompisar här. Det känns inte helt kul att låta honom börja förskoleklass här så att han skaffar nya kompisar som han ska flytta ifrån.

Bollplank eftersökes.

Jag skulle ha valt alternativ nummer 3. Absolut inte nummer 1, det känns bara jätteonödigt och taskigt att skola in honom där och sedan nästan direkt rycka bort honom därifrån.

Ja, jag håller med om att alternativ 1 inte alls är bra men pappan gör hellre så än håller E hemma.

Alternativ 2, helt klart. Det är en såpass kort period så det är värt det, hade jag tyckt.
Min dotter pendlade (med oss så klart) första månaden på dagis. Klart att detvar omständligt men inte oöverkomligt på något sätt

Håller med alternativ 2, så att han får vara med sina nya klasskamrater redan från början. Det är jobbigt nog att börja på sexårs.

Helt klart 2 eller 3. Görsta alternativet känns bara som att det blir väldigt uppslitande för honom.

Om han är social och vill umgås med kompisar är nog alternativ 2 att föredra. Då får han ju kompisar "på rätt ställe", och är det inte krångligare än 35 min på en buss i en månad så ser jag ingen anledning till att låta bli.

Nu har vi pratat mer om det här och maken verkar nu svänga åt 2 eller 3.:) Nu ska vi bara få tag i kommunen vars hela tekniska system verkar ha kajkat ihop.:meh:

Jag hade nog försökt göra en variant på 2an och 3an. Eftersom förskoleklass inte är obligatoriskt så kanske han kan gå 3 dagar i veckan på den nya skolan, och vara hemma resten. (Jag vet ju inte hur ni jobbar) Då kommer han in i klassen men slipper pendla varje dag. Det handlar om så kort tid, men i klassen kommer mycket hända första månaden, alla ska lära kännas varandra och finna sina kompisar.

Jag hade låtit honom börja på den nya skolan direkt. Om det handlar om en månad så är det ju sisådär 20 gånger som han ska åka buss och det känns ju överkomligt. Då kan han börja knyta an till sina nya klasskamrater med en gång istället för att komma som nykomling efter en månad.

För mig hade alt 2 varit självklart. Det kan vara svårt att komma ny när "strukturerna" satt sig, alla kompisgrupper/par har bildats. De andra är ju dessutom då väl bekanta med skolan och allt runt om. något som ditt barn måste lära sig när de andra kan det redan. Om han börjar samtidigt med de andra så har han samma villkor som de andra och kommer sannolikt bättre/snabbare in i gruppen.

En resa på en dryg halvtimme till skolan/förskolan är det många barn som har.

Alternativ 3 och att vara där till vissdel var jag med om en variant av under lekistiden. För mig (som iofs inte var jättesocial) gjorde det att jag inte tillhörde guppen och när det sen blev skola och jag var med hela tiden så var jag inte ens ny och spännande.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 825
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 377
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Jag har en son på 6 år som alltid varit blyg och tillbakadragen socialt. Han har genom hela förskoleperioden haft få men bra kompisar...
2
Svar
25
· Visningar
5 447
Senast: Sar
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 170
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter