Två månaders ledighet, vad ska jag göra?

vindvissla

Trådstartare
Jag läser en kurs på distans nu som jag behöver för att komma in på min utbildning till våren. För att kunna komplettera betygen måste min distanskurs avslutas i början av november. Jag är sedan ledig fram till jag börjar universitetet, om jag kommer in såklart.

Vad är bäst att göra under denna tiden? Jag har föräldradagar jag kan ta men sparar hellre på dem. Hur funkar det om man anmäler sig till arbetsförmedlingen? Påverkas sgin av det? Jag har nog fått två veckors vikariat i min pappas affär och har även sagt till honom att jag kan hoppa in om någon blir sjuk. Hur funkar det då med förskolan, om jag helt plötsligt börjar kl 7? Har jag rätt att komma instolpande med två barn bara sådär utan förvarning?
Någon som har någon erfarenhet av detta? Finns det fler alternativ? Jag antar att jag inte får ha barnen mer än 15 timmar i veckan om jag inte pluggar? Barnen älskar att vara på förskola och fritids och går gärna varje dag.

Det är väl bara att prata med personalen på förskolan om ändrade tider? Klart man måste flagga lite i förväg men annars är det väl inga konstigheter. Förskolan är ju till för er. Kan du inte anmäla dig till någon kurs nov-jan om nu barnen gärna vill vara på förskola/fritids så får de ju vara där fler timmar. Då slipper du ju ta föräldradagar också.

Alltså, jag har ett minne av att du inte bor i Sverige? Måste ha blandat ihop det.

Det måste absolut gå att få barnomsorg från kl 7 om du behöver det och förvarnar i någorlunda tid.

Jag fattar inte sedan riktigt hur du tänker. Är det för att behålla full barnomsorg som du vill plugga dessa månader? Eller handlar det om hur du ska försörja dig? För antingen måste du väl ta av dina föräldradagar eller leva på lån/bidrag som student? Eller stämpla? Om det bara gäller hur du ska försörja dig så är det kanske inte bästa strategin att ta studielån (?) för att gå kurser du egentligen inte behöver.

Mino vi flyttade till sverige för två år sen så helt ute och reser är du inte. :)

Ja försörjningsbiten är ju den viktigaste såklart. Jag ska plugga i tre år till så två månader mer eller mindre med studielån spelar ingen jättestor roll. Hur funkar det om man anmäler sig arbetslös, kommer de tycka att jag ska söka en massa jobb trots att jag ska börja plugga i januari? För det känns helt ointressant. Då tar jag hellre av mina dagar.

Jag trodde kansle någon annan varit i liknande sits med begränsad tid att fördriva.

Prata med förskolan om att du har timvik, jag har mina barn på 15 timmars vecka om jag inte får jobb, hittills har det dock blivit mer än heltid och även med kort varsel då jag flera gånger ringt samma dag och ändrat tider. Förra förskolan, innan vi flyttade utomlands, tjurade lite men är ju liksom tvungna att reda ut situationen, den vi har nu har ganska många timvik arbetande föräldrar så de är vana.

Liknande trådar

Småbarn Jag fick mitt första barn i november -18 och har varit mammaledig sedan dess. Jag och min man har hittills varit hemma hela denna tid...
2
Svar
23
· Visningar
4 589
Senast: ako
·
Småbarn Nån annan som har samma "problem"? Är inte det enda, sonen på snart 14 månader är väldigt sen i mycket, pratar inte, pekar inte, har...
2
Svar
28
· Visningar
8 663
Senast: Sonic76
·
Småbarn Jag har ju separerat från pappan till mitt barn sedan en tid tillbaka, och det börjar väl sjunka in att den relationen kommer alltid...
Svar
5
· Visningar
1 810
Senast: vallhund
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
26 311
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar