Två hundar.

nyponros

Trådstartare
har sett en gammal tråd om hur länge man skall vänta innan man skaffar nästa hund.
jag har en 5-månaders cockertik, var innan henne utan vovve i tre år, och har verkligen fått smak för hunderiet igen. Målet är att ha två hundar, mkt för Lowas skull men även pga intresse hos mig såklart.

Nu undrar jag hur tidigt som är för tidigt för en till vovve?
Lowa är en trygg valp, inte jättemammig och absolut inte ängslig och nervös.
Isåfall skulle jag skaffa en vuxen omplacering hade jag tänkt mig, för att få en mer "färdig" hund och för att undvika att han två unghundar samtidigt.
Nu är inte jag jättekunnig men jag kan tänka mig att för hennes del kunde det vara en trygghet med en vuxen hund att "se upp till"?
Och naturligtvis roligare att vara två i lek, aktivitet, och att inte behöva känna sig lika ensam när jag måste lämna henne.

Jag har både tid och ork att ha två hundar, då jag inte går i skolan längre, och kommer som mest ev. arbeta halvtid, eller så småningom läsa hemifrån mestadels, med kanske ngn träff/vecka.

Dumförklara mig inte nu, låter detta helt knasigt och oseriöst?
På vilka sätt kan detta bli ett problem, med ny vuxen hund i lowas och mitt liv inom kanske ett halvår?
Kan detta bli jobbigt/negativt för henne?
isåfall blir det ju en hund av en ras som matchar hennes, jag vill ju kunna ha med dem på samma aktiviteter, samt att de ska trivas med samma aktiveringsgrad.
Hon älskar andra hundar, stora som små, så att HON skulle vantrivas med en vovvekompis har jag svårt att tänka mig. men kan hon kanske ev bli otrygg av en ny familjemedlem så snart?
är det riskfyllt väntar jag naturligtvis så länge det behövs.

Vilka har två eller flera hundar, och hur har situationen varit när ni skaffade nr 2?
Är väldigt glad för alla typer av tankar och, tips och resonemang!

Sv: Två hundar.

ska du skaffa en till hund ska det vara till dig den ska skaffas, inte till din valp. visst är det roligt när de har en kompis att leka med, men akta så att hon inte väljer den nya hunden istället för dig.

vill du att valpen ska "se upp till" din nya så bör det vara en hund som du tycker är tillräckligt lydig och väluppfostrad. en sådan är inte alltid det lättaste att få tag på.

något man också ska tänka på är att två hundar drar fyrdubbelt i koppel (tävlar), blir dubbelt så självständiga och tar mer promenadtid än en (de bör rastas en del separat i början). men självklart blir det också dubbelt med glädje :)

jag hade nog väntat tills hunden kommit förbi slyngelåldern i alla fall, och ännu hellre tills den blivit vuxen.

Ja, naturligtvis är det mest jag som vill ha den:)
Men jag tror min valp skulle uppskatyta det också, och jag och hon har redan väldigt bra kontakt, så jag tror jag kan "styra upp det" om hon skulle bli självständigare.

Blir det en hund blir det isåfall en vuxen hund runt 3, eller lite äldre, så den har blivit ordentligt vuxen. Jag kommer också leta efter en lydig och väluppfostrad hund, det kommer vara väl prioriterat.

Att promenadtiden blir längre första tiden är inga problem, valpen ska ju inte gå långt och då kan jag ensammaträna henne medans jag tar en långpromenad med den andra. Behöver man sedan ta separata kortare rundor också så är inte det hela världen heller, bara det inte är så för all framtid.

För min egen del är jag ganska säker på att det inte blir besvär, inga jag inte kan tänka mig att tacklas med iaf. Det jag tänker på är om det är själviskt av mig mot min valp, att ta in en till så snart?
Hur kom dina två? (har sett två vovvar i bildtrådar;) )

mina kom just som du beskriver, en valp först och sedan en vuxen. den vuxna var en problemhund vilket gjorde att allt drogs till sin spets. jag kommer inte göra om det (skaffa valp först och vuxen hund senare), det har inneburit en hel del onödigt extra arbete med valpen även efter att han blev vuxen.

dessutom vill jag tävla med mina hundar och sedan jag blev ensamstående har det varit svårt att få tiden att räcka till. jag måste jobba mer/tjäna mer pengar, det finns ingen som hjälper till med rastning osv. att lägga upp en träningsplan för en hund tar tid, att göra det för en till (som naturligtvis inte alls fungerar som den första) tar ännu längre tid. jag kan inte heller åka iväg och träna med bara en hund, eftersom ingen passar den stackarn som blir lämnad hemma.

att ha två hundar är för det mesta toppen, men det hade varit mycket mer praktiskt om de inte var i samma ålder (det skiljer två år). ska man tänka lite framåt också kommer de bli pensionärer nästan samtidigt så då kommer jag inte kunna tävla alls på några år. en lagom åldersskillnad borde alltså vara ungefär 5 år.

Okej, men tror du att det hade funkat bättre om det vart en problemfri vuxen hund soom kom in?

Hunden får gärna var 4-5 år när jag får den, inte för att jag ska kunna tävla utan för att den ska vara helt vuxen. Det är ju inte säkert att jag hittar ngt som passar, men jag tänker på tex uppfödare som behöver omplacera ngn vuxen hund, eller ngn privat ägare som inte har möjlighet att ha hunden kvar. Det är ju inte uteslutande dåligt uppfostrade unghundar som är ute på annonssidorn, jag hoppas jag får tur ngn dag:)

jag skulle nog tycka att det var skoj att tävla lite grann på lätt nivå, men det är inte det som gör att jag vill ha hund, främst vill jag ha kompisar att träna och motionera med. Så jag känner inte att jag behöver planera för tävlan och så. Det viktigaste är att hundarna och jag funkar bra som en flock och att alla är nöjda:)

Eftersom ja är en inbiten cyniker måste jag nog undra om det inte kommer bli svårt att hitta en mkt lydig omplaceringshund.. de växer ju inte på trän direkt. För många som omplacerar pga "allergi" omplacerar när hunde är runt trotsåldern, jeeee I wonder why? (Inget gnäll mot dig utan mot oseriösa hundägare som inte tar sitt ansvar..allergi tar inte 4 månader på sig innan den märks..)

De som lagt ner tid & möda behåller oftast, och är sällan i den åldern att de går bort (en del pensionärer lämnar ju efter sig hundar men då tycker jag en del hundar blir så himla otrygga när allt ändras efter deras pensionärstillvaro framför brasan att de är svårplacerade..)

Och även om hunden lydde förra ägaren perfekt vill de ju ofta tsta en ny..

Nu ska jag sluta vara negativ!! Men jag säger bara; var inställd på att leta länge om du vill ha en "färdig" hund så blir du inte besviken. Lycka till med valpen!!!!! :)

Hej:)

jag tror inte heller att det blir lätt, men jag tror inte heller att det blir omöjligt.
Jag har faktiskt sett endel annonser om just detta jag söker, en trevlig hobbyhund osm blivit väl uppfostrad, men familjen kanske får ändrade arbetstider de måste godta, skiljer sig eller liknande.
jag hoppas iaf på att det finns ngt sånt fall till mig.:idea:

Mitt krav är att det ska vara en hund som fungerar med min valp och mej, och som inte har några stora olter. en jag inte behöver lägga om grunden på och jobba lika mkt med som med valpen.

jag vet inte om jag kommer hitta ngn som passar mig, men det vore himla skoj med två vovvar:)
Hoppas som sagt på kennlar som omplacerar vuxna hundar ibland av platsbrist elelr minskad verksamhet, det har jag sett både en och två gånger:)

tack så mkt, jag hoppas och tror att det är en bra valp jag har, trevlig på alla vis och gud så underbar:love:

Lenis skrev:
Eftersom ja är en inbiten cyniker måste jag nog undra om det inte kommer bli svårt att hitta en mkt lydig omplaceringshund.. de växer ju inte på trän direkt. För många som omplacerar pga "allergi" omplacerar när hunde är runt trotsåldern, jeeee I wonder why? (Inget gnäll mot dig utan mot oseriösa hundägare som inte tar sitt ansvar..allergi tar inte 4 månader på sig innan den märks..)
QUOTE]

Fast det behöver inte vara omöjligt! Vi köpte vår hunde /eng Springer Spaniel) för ett och ett halvt år sedan då han var fyra år. Hans matte och husse hade tyvärr skiljt sig och ingen av dem hade nu en sådan livssituation med jobbtider etc att de tyckte det var shysst att behålla honom. Han är jättetrevlig och det sista man kan kalla problemhund. Sedan är ju ALLA djur individer, som har sina små egenheter (vår hund är lite väl het på springande harar och kan inte leka med andra vuxna hanar), och det tar ett litet tag att lära känna varandra, men som första hund (som det var för oss) tyckte vi verkligen det var perfekt med en vuxen, trygg o grundtränad hund.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 364
Senast: Vovve
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 845
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 486
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 283

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras
  • Lämna valp ensam

Hästrelaterat