Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om människor i ett hus gapar och skriker, då skäller hundarna också
Det behöver man inte vara hundexpert för att veta
Ja, ja med då vrålar du inte flera ggr om dagen "KOOOM HIIIT!!!!!" När hunden har hittat något intressant att nosa påSanning med modifikation. Mina hundar tittar storögt på mig om jag sätter igång och vrålar planlöst. Huruvida det triggar mer skällande har nog mer att göra med varför hunden skäller.
Vem i den här diskussionen beter sig så då?Ja, ja med då vrålar du inte flera ggr om dagen "KOOOM HIIIT!!!!!" När hunden har hittat något intressant att nosa på
Man kan säkert chocka en bjäbbande hund vid dörren. Hojta till samtidigt som man går fram bestämt, men det får ju inte bli gnat gnat gnat
Ja, ja med då vrålar du inte flera ggr om dagen "KOOOM HIIIT!!!!!" När hunden har hittat något intressant att nosa på
Man kan säkert chocka en bjäbbande hund vid dörren. Hojta till samtidigt som man går fram bestämt, men det får ju inte bli gnat gnat gnat
Jag tror det har väldigt mycket att göra med hur det görs. Ett KOM HIIIT! när hunden inte hör första gången kan visst ha effekt även om det görs ett par gånger om dagen. Om man ser till att hunden lyssnar på det genom att stega fram och ta bort hunden från situationen och belönar när den lyssnar. Då lär den sig att den inte kommer undan genom att ignorera.
En hund som det däremot tjatas på konstant och där ägaren aldrig "tar igenom" det den säger utan skriker 5 ggr och sen låter det vara att hunden inte kommer. Javisst, där kommer hunden högst troligt att lära sig att bli döv.
Jag vill personligen att mina hundar ska lyssna oavsett tonläge. Och att de ska lära sig att matte inte är ett hemskt monster bara för att hon låter som det
Har egentligen med säkerhet samt trygghet att göra. Säkerhet att hunden inte blir rädd för mig om jag höjer rösten i en potentiellt farlig situation, tex fordon som kommer och hunden måste kallas in snabbt. Tryggheten att hunden vet att matte inte är förbannad när hund kommer utan bara att det är "allvar" och att hunden ändå inte kommer komma undan inkallningen.
Äsch det där är inte allmängiltig.Om människor i ett hus gapar och skriker, då skäller hundarna också
Det behöver man inte vara hundexpert för att veta
Hur ser du till att det ger effekt om du har kallat och hunden struntar i dig. Du kallar igen, tar i från tårna och vrålar , hunden struntar i dig ?Eh, jo? Jag kan ta i från tårna och vråla så grannarnas fönster rister för att bryta min ligist när han kommer på att han ska valla på egen hand. Eller bara för att träna dem på att komma omedelbart på inkallning oavsett hur den låter.
Eller vråla GÅ BORT! när de svassar runt fötterna på mig när jag bär vattenhinkar.
Mina hundar är vana vid att jag kommunicerar med hela spektrat från viskningar och bebisspråk till vad som låter som gutturala mordhot. Oavsett hur jag låter så ser jag till att det alltid ger effekt. Och belöna när de lyssnar!
Äh, vi har väl alla någon gång vrålat på hunden det är mänskligtVem i den här diskussionen beter sig så då?
Här blir ett jäkla hallå när någon kommer. Ett vrål "TYYYYYST!" och det är tyst. Japp...vrål!
Hundar har ju väldigt god hörsel, egentligen är det konstigt att vi känner att vi måste lägga oss på en ljudnivå där vi riskerar att bli hesaJag tror det har väldigt mycket att göra med hur det görs. Ett KOM HIIIT! när hunden inte hör första gången kan visst ha effekt även om det görs ett par gånger om dagen. Om man ser till att hunden lyssnar på det genom att stega fram och ta bort hunden från situationen och belönar när den lyssnar. Då lär den sig att den inte kommer undan genom att ignorera.
En hund som det däremot tjatas på konstant och där ägaren aldrig "tar igenom" det den säger utan skriker 5 ggr och sen låter det vara att hunden inte kommer. Javisst, där kommer hunden högst troligt att lära sig att bli döv.
Jag vill personligen att mina hundar ska lyssna oavsett tonläge. Och att de ska lära sig att matte inte är ett hemskt monster bara för att hon låter som det
Har egentligen med säkerhet samt trygghet att göra. Säkerhet att hunden inte blir rädd för mig om jag höjer rösten i en potentiellt farlig situation, tex fordon som kommer och hunden måste kallas in snabbt. Tryggheten att hunden vet att matte inte är förbannad när hund kommer utan bara att det är "allvar" och att hunden ändå inte kommer komma undan inkallningen.
Vad smart med långlina, lyssnar dom inte blir det konsekvenser. Tvärstopp .Valpar och unghundar blir ju klart präglade på detJag tränar inte inkallning i situationer där jag inte har kontroll över omständigheterna. När inkallningen sitter finns det inte på världskartan att inte komma när jag tar i.
Innan den sitter är de inte lösa. Då har jag tex en långlina släpande bakom som jag kan trampa på.
Hundar har ju väldigt god hörsel, egentligen är det konstigt att vi känner att vi måste lägga oss på en ljudnivå där vi riskerar att bli hesa
Varför lär vi inte hundarna att vi menar allvar innan ljudnivå "vrål"?
Det borde räcka med ett tecken, ge sig själv en klapp på låret eller vad som helst. Då menar vi allvar
Visst skriker man om man blir rädd, det har jag gjort på Penny, hon reagerade direkt
Hundar har ju väldigt god hörsel, egentligen är det konstigt att vi känner att vi måste lägga oss på en ljudnivå där vi riskerar att bli hesa
Varför lär vi inte hundarna att vi menar allvar innan ljudnivå "vrål"?
Det borde räcka med ett tecken, ge sig själv en klapp på låret eller vad som helst. Då menar vi allvar
Visst skriker man om man blir rädd, det har jag gjort på Penny, hon reagerade direkt
Vad smart med långlina, lyssnar dom inte blir det konsekvenser. Tvärstopp .Valpar och unghundar blir ju klart präglade på det
Vilken ålder kan man börja med det?
Det borde funka på alla hundar om man använder sele på hunden istället för halsband
Vad är det för lina, hur lång är den?
Det där beror ju helt på situation. Har man som Migo arbetande hundar som kan arbeta lååååångt bort så kanske man får ta i lite.