Två frågor!!

Sv: Två frågor!!

Renfis skrev:
Distansridbyxor? Vad är det för fel på wranglers och chaps? :D

Hej!
Såg att du gått din första CR i år - grattis och välkommen till distanstokarna! Jeans o chaps fungerar hur bra som helst till en början, liksom vanliga ridbyxor mm. När du däremot börjar rida längre distanser börjar skaven komma. Ibland inte alls, men ofta när det regnar eller du svettas mycket skaver det snabbt på, allra helst när du börjar gå i lite tempo så att du inte skrittar nästan alls längre. På en 8-timmars ritt hinner man tycka att det är grrrr... obehagligt! Har av mina favvisridbyxor fått 3dm långa skav på insidan av knä/vad under en ritt i ösregn och ibland också av byxlinningen. (Hur det nu går till??) Jag tycker änsålänge distansridbyxorna är lite hala, men numera rider jag alltid med dem under mina vanliga - har inte haft skav sedan jag började med det. Innan jag började med distans red jag nästan alltid i jeans och chaps, även på heldagsturer. I Australien, där jag jobbat som boskapsfösare, rider man bara i jeans (utan chaps) dagarna i ända och inte heller då fick jag skav, men nu... ajajaj! Vi ses väl nästa säsong kan jag tänka mig, och skulle du behöva så har jag alltid skavplåster med mig i fickan...!:d

Och vad hade det med saken? Om jag gillar att dricka alkoläsk - behöver jag några andra sorters ridbyxor då eller?

Jag tycker att inlägget var nedlåtande, får man inte ha nån åsikt för att man bara ridit ett år?
Om jag, som ridit i några år nu och tävlat en del distans, föreslagit jeans och chaps hade det då varit ett bättre förslag?

oj, mitt förra skulle till Racer och inte Stopek. Sorry.

niphredil skrev:
Och vad hade det med saken? Om jag gillar att dricka alkoläsk - behöver jag några andra sorters ridbyxor då eller?

Jag tycker att inlägget var nedlåtande, får man inte ha nån åsikt för att man bara ridit ett år?
Om jag, som ridit i några år nu och tävlat en del distans, föreslagit jeans och chaps hade det då varit ett bättre förslag?

Mäh!!
Det har nog snarare att göra med att ingen som ridit distans mer än ett år skulle föreslå jeans som ridbyxor.
Om du föreslagit det och ridit mycket distans så skulle jag mest rycka på axlarna och tycka att du kanske gillar smärta. Det finns ju folk som gör det också. Men jag skulle inte ta förslaget som ett seriöst svar till någon som vill veta vilka ridbyxor som fungerar bäst till distans.

Jag tror förresten inte at Renfis blir lika upprörd som du. Eller?

Mäh!! på dig själv. Jag tycker att hennes inlägg var oförskämt, skämta kan man självklart göra men bör man inte akta sig lite när det är med en person man aldrig träffat?

Ang. val av ridbyxor tycker jag att Cleese's svar var mycket bättre, seriöst och inte nedlåtande.

Och jo, jag tror nog att även Renfis tyckte att inlägget var oförskämt. Men du kanske känner honom bättre än jag?

tillägg: så man kan inte välja att rida i wranglers och chaps om man ridit distans i mer än ett år? Jag hade hållit med dig om du sagt att det var ovanligt. En av vinnarna i lag-SM 2002 brukar mig veterligen rida i jeans och chaps rätt ofta på tävling.. Ovanligt - ja, omöjligt - nej!

Senast ändrad av en moderator:

Håller med föregående talare, vad har mina ev. dryckesvanor med saken att göra? (dessutom, tvärtemot vad du verkar tro, så är jag inte berusad jämt och ständigt och aldrig någonsin när jag ridit)

Cleese:
Boskapsfösare i Australien? Du fick just idol-status =)
Har ridit i jeans och chaps sen jag började rida och har också ridit ganska så flitigt, dock ej 8-timmars ritter, men väl 2-timmars ritter regelbundet, har inte haft några egentligen problem med skav (annat än att pälsen på insidan av vaden försvunnit ;) ), inte heller efter Berga som gick på nästan 3.5 timmar då vi i stort sett travade lugnt hela biten. Det enda fysiska men jag hade av den ritten var väl en stel bak dagen därpå :)

Puppan:
Varför inte ta det som ett seriöst förslag? Alla har väl olika lätt för att få skavsår antagligen.
Men ska vi prata fördomar så kan jag meddela att jag aldrig skulle ta någon som rider i en distanscykelridhjälm på huvudet på allvar. Med vissa undantag förstås.

niphredil skrev:
Mäh!! på dig själv. Jag tycker att hennes inlägg var oförskämt, skämta kan man självklart göra men bör man inte akta sig lite när det är med en person man aldrig träffat?

Ang. val av ridbyxor tycker jag att Cleese's svar var mycket bättre, seriöst och inte nedlåtande.

Och jo, jag tror nog att även Renfis tyckte att inlägget var oförskämt. Men du kanske känner honom bättre än jag?

tillägg: så man kan inte välja att rida i wranglers och chaps om man ridit distans i mer än ett år? Jag hade hållit med dig om du sagt att det var ovanligt. En av vinnarna i lag-SM 2002 brukar mig veterligen rida i jeans och chaps rätt ofta på tävling.. Ovanligt - ja, omöjligt - nej!

Vem har sagt att det är omöjligt?
Dumt och onödigt när det finns bekvämare byxor möjligtvis.

Sen trodde jag att Renfis hade lite humor. Men det hade tydligen inte Renfis.

Men det är väl skitsamman. Tycker man att det är ballt med jeans och chaps och vill tryckkoka sin skalle i en vanlig hjälm på distansritter så får man väl göra det. Som sagt var, det finns ju folk som tycker om att plåga sig själva och de ska väl också få finnas.

Vem är du att döma vad som är bekvämt och vad som inte är det? Är alla som inte håller med dig korkade? ("Dumt ... när det finns bekvämare byxor")

Sen känner jag mig personligen säkrare i en vanlig ridhjälm (och dessutom bekväm i den eftersom den blivit formad inuti så att den passar mig perfekt), det känns som att den skyddar mer och så olidligt varmt tycker jag inte att det är i den. Lite nedlåtande av dig att kalla alla oliktänkande för masochister.

(för övrigt så har jag faktiskt ett visst sinne för humor, men det krävs annat än översittartyper för att locka fram det =)

Renfis skrev:
Vem är du att döma vad som är bekvämt och vad som inte är det? Är alla som inte håller med dig korkade? ("Dumt ... när det finns bekvämare byxor")

Sen känner jag mig personligen säkrare i en vanlig ridhjälm (och dessutom bekväm i den eftersom den blivit formad inuti så att den passar mig perfekt), det känns som att den skyddar mer och så olidligt varmt tycker jag inte att det är i den. Lite nedlåtande av dig att kalla alla oliktänkande för masochister.

(för övrigt så har jag faktiskt ett visst sinne för humor, men det krävs annat än översittartyper för att locka fram det =)

Nu ligger det väldigt nära till hands att säga "lilla vännen"... men det är en härskarteknik har jag lärt mig och ska inte användas.

Så då skippar vi "lilla vännen" och går direkt på sak: JAG tycker att distansridbyxor är överlägset mer bekväma än jeans och oftast är det så att när det görs specialutrustning för en sport så är det av någon anledning. I det här fallet kanske skav och följsamhet hade något med saken att göra.

Vem är du isåfall att döma mig när jag jag uttrycker det JAG tycker?

Jag tycker dessutom att Stopek slog huvudet på spiken med sin kommentar till dig. Det är väl ungefär någon med den bakgrund du själv skyltar med som tycker att jeans och chaps är bäst vid distansridning.
De allra flesta andra väljer nog något helt annat.

Fast jag tolkade mest ditt inlägg om jeans och chaps som skämtsamt och Stopeks svar som dito.

Men uppenbarligen så hade du en pinne någonstans och inget sinne för humor. Trist. Men så är det ju ibland.

Stor axelryckning. Och slut på diskussionen för min del.

Nu tar ni väl er själva på på lite för stort allvar?
Rid i vad ni vill bara ni är nöjda själva.

Annars vill jag bara säga att Maja (Stopek) brukar vara hjälpsam och snäll och svarar ofta på alla möjliga frågor om distans utan att vara minsta nedlåtande. Så jag tror nog att hennes kommentar ska tas med en nypa salt, precis som allt som skrivs på diskussioner på Internet. Det är sant att ingen känner någon annan, men just därför ska man nog inte snöa in på någon enstaka kommentar utan vara lite mer öppen i tolkningarna.

Peace love and understanding :D

Sen får du använda hur många "härskartekniker" du vill, det fungerar nämligen bara på dom som faktiskt bryr sig om att du försöker nedvärdera dom. Att dessutom göra en stor sak av att inte använda sig av sagda "härskarteknik" tycker jag dessutom är lite sorgligt. ("Hej, jag skulle kunna förtrycka dig om jag ville. Men nu vill jag inte det, för jag är så snäll och du är inte värd det. Men jag skulle kunna göra det. Tro mig. Jag lovar")
Jag tog ditt värderande inlägg ang. ridbyxor som ganska generellt och inte bara ett uttryck för dina egna preferenser.

Vad exakt menar du med "den bakgrund du själv skyltar med"? That one just flew right past me. Sen vet jag inte om jag skulle vilja påstå att jeans och chaps är bäst, jag säger bara att jag trivs att rida i det. Det var inte jag som började nedvärdera andras åsikter.

Faktum är att mitt inlägg var menat att tolkas som ett skämtsamt sådant, men liksom Niphredil så tyckte jag att Stopeks svar verkade vara en förolämpning förklädd till ett skämt. Något som jag tycker är rätt vanligt förekommande på bukefalos, det och den elitistiska attityd som florerar här.

(Sen tycker jag inte att alla som har cykelridhjälmar på huvudet är korkade, kan förstå att många vill ha dom, använde det faktiskt bara som ett exempel för att visa hur löjlig generaliseringen jag kommenterade var)

Nå, nu är ju jag en av dom stora bråkstakarna här, men jag tycker att det där var ett rätt vettigt inlägg :)

:bow:

Du får lätt pris för bästa inlägg i den här tråden ;)

Självklart är det lätt att missförstå varandra på internet, därför skulle jag inte hetsat upp mig så (och skulle ha skrivit "vad i hela FRIDEN vet du om det" och inte använt ordet "helvete", det låter så illa).

Senast ändrad av en moderator:

Man får rida i vilka ridbyxor, skor, sadel och hjälm man vill. Jag har själv ridit i vanliga helskodda ridbyxor och vanlig hjälm när jag började. Ridbyxorna var det första jag bytte ut och det har jag inte ångrat, nästa grej jag är på gång att byta är hjälmen. Märkte det i höstas då jag red 8:a mil ....blev väldigt varmt, så till nästa säsong blir det en lättare variant.
Det är ju det sköna med denna gren att det inte finns några krav på att man måste ha en viss sorts utrustning! Det viktigaste är att man själv trivs i klädseln och att hästen trivs i den utrustning som den har. Det brukar bli så att ju längre distanser man rider desto viktigare blir utrustningen. Hoppas att det är no hard feelings och lycka till med distansen!

Lånar..

Finns det verkligen ingen som kan komma med lite råd och tips ang träning och ev clear round nästa år med min häst? Det finns en hel del folk här som tycks tävla ganska högt upp och som kommer med råd på andra trådar.. Snälla kom gärna med tips utifrån era erfarenheter här också!

Hej!

Riding tightsen använder jag när jag tävlar, hemma blir det vanliga ridbyxor. Jag tycker de är lite halkiga, så oftast drar jag dem under ridbyxorna på tävling för att slippa skav vilket fungerar perfekt. Ibland rider jag i bara dem på sista slingan när jag inte förväntar mig några större sidoskutt av hästen mer pga livsfarliga brevlådor odyl. :smirk: Jag har använta mina ett år nu och de ser ut som nya. Har hört av andra också att de håller otroligt bra.

Någon bild med utrustning på pållarna där utrustningen syns bra har jag inte, men en rids i engelsk sadel och polypad + tränsbett utan nosgrimma. (Honom ska jag skola in på hackamore denna vinter.)
En annan rids med montsegur classic (gudaskön sadel!) med polypad under + hackamore av snällaste modell. Till denna sadel köpte jag egentligen ett renskinn på postorder, men det var så otroligt vackert, så jag lade det i soffan istället! :o Till slut har jag en häst som rids i en barefoot bomlös sadel med barefoots egen extra tjocka pad + tränsbett med nosgrimma. Själv rider jag då som sagt med riding tights under vanliga ridbyxor, Mindlkängor, långa strumpor, underställströja (om det inte är jättevarmt), piké och vindjacka. Ofta även tunna ridhandskar.

Toffel skrev:
Frågan först; har fått hem mina carlifornia riding thigts och undrar vad ni andra tycker om dessa, hur är hållbarhet och när använder ni dom, privat eller bara på tävling? Har ej ridit i mina ännu men dom verkar mkt sköna..

Sedan undrar jag om ni inte kan lägga ut bilder på er och era hästar? Gärna med all utrustning på er och hästen:bow: (Skulle gärna göra detsamma men har ingen kamera nu så det får vänta)..
Är alltid intressant att se olika ekipage och vad dom använder för sadel, träns och kläder till sej själva!

Hm, kom på en liten fråga till! Har sett ett antal ekipage i ridsport mm som använder renfäll närmast hästen under sadeln. Är detta så bra som man har hört? Funderar på att köpa ett men är lite fundersam till hur man använder det på bästa sätt och hur får man rent det från tex svett?

Tack så mkt på förhand!

Toffel skrev:
Lånar..

Finns det verkligen ingen som kan komma med lite råd och tips ang träning och ev clear round nästa år med min häst? Det finns en hel del folk här som tycks tävla ganska högt upp och som kommer med råd på andra trådar.. Snälla kom gärna med tips utifrån era erfarenheter här också!

Tänkte dela med mig av min ringa erfarenhet

Vi började med att mäta upp en slinga på en mil. Red den på ett tempo runt 10 km/h först. Använde vanligt stetoskop för att se hur fort pulsen gick ner efter denna slinga.

Obs! Antar att din kuse är "normaltränad" redan.

När pulsen gått ner till runt 50slag/min efter 10 min var jag nöjd med detta. Gjorde då en slinga på 2 mil istället och red den på en hastighet på ung. 10 km/h och gjorde likadant där.
Den här träningen var minst lika mycket för min egen del, för att se var "mina skavanker" skulle dyka upp.

Då var vi klara för att rida en claer round.

obs 2: Jag varierade träningen med klättring 1 gång/vecka och grund-dressyr pass 1 gång per vecka och lade in en vilodag efter varje "distansträning".

När jag menar vilodag så red jag inte alls den dagen. (det är givetvis
individuellt, endel hästar passar det säkert bättre att skritta ut en sväng med på vilodagen)

/Maria

Just det ja, det var ju träningsupplägg inför en CR också du ville ha svar på.

Såhär gjorde jag med de tre hästar jag (hittills!) tränat för distans och startat i CR 50 som första tävling:

Häst 1 var en då 12-årig fd galoppör i nära nog full kondition. Han hade gått i galoppen länge och därefter gått med yngre förmågor på träningsbanan och i skogen på träningar. Fick hem honom mitt i sommaren och började rida ut honom på lugna travpass. Han hade svårt att förstå poängen med trav (speciellt den långsamma varianten) - vi skulle ju kunna komma fram så mycket snabbare i rask galopp?! När han väl travade lugnt och fint började vi öka travintervallen till att en vanlig runda på ca 12 km trava i alla fall 8 km i sträck. Ibland red vi kanske 16km varav totalt ca 12km trav. Vi sökte oss till kuperad teräng, grus- och gräsvägar. Vi travade ingen asfalt eller nerförsbackar. Detta gjorde vi under hela hösten fram till kanske dec. Sedan skritt under de isiga månaderna för att i mars fortsätta med travpassen. Vi startade första gången en 50CR i maj och innan dess hade jag lagt till långrundor (2,5-3 mil några gånger mycket lugnt.) Dessutom hade jag förmånen att få träna långdistans i grupp på min ridklubb vilket var nyttigt för honom. Han blir väldigt arg på andra hästar som vill om, så vi hade tillfälle att träna passeringar med andra hästar i lugn och ro. Vår första CR gjorde vi på 5h och 17 minuter på Vedemaritten som är ganska kuperad. Svårast med honom i vår första start var att få honom att förstå att det inte var kapplöpning och at tvi skulle gå länge och behövde spara krafterna.

Häst 2 var en då 11-årig häst som först gått i utställningssvängen tills han var 5 och sedan kommit till en familj som använt honom för skogsridning och westernridning. På senare tid hade han inte blivit riden mycket alls - familjen hade fått fler barn och tiden räckte inte. Han kom på vintern till mig och i mars började jag rida lugna pass i skogen. Han hade så markant mycket sämre kondis än häst 1 och förbättrade sig så långsamt (han var inte fet) att jag till slut kollade upp att det inte var något fel på honom. (Vilket det inte var, mer än just dålig kondis!) Han tyckte det var mycket jobbigt att trava länge, uppförsbackar ville han bara skritta uppför och ja, det var motigt. Anmälde oss dock till en 50 CR första året på Simlångsritten i oktober och runt kom vi - på 6h 24 min!!!! han var helt slut stackaren, men tapper. Även honom hade jag tränat lite i grupp, men han har inga attitydproblem mot andra hästar och hade då heller ingen som helst tävlingsskalle, så det var inte så mycket att träna i grupp. (Tilläggas att denna häst visat sig utvecklas kanonfint, har gått 100km i år och ska upp i 120 om han och jag får lov att vara friska och skadefria.)

Häst nr 3 var 4 år när hon kom och hon hade gått på galoppbanan fram tills 2 månader innan jag fick hem henne. Hon kom i september och har fått träna mycket på att trava långsamt. Hon älgar gärna iväg och kunde bli rätt kinkig om hon inte fick gå på. Hon tränades i högst trav upp till totala ridslingor på 25km varav vi travade kanske sammanlagt 16 km resten av det året hon var 4. Året därpå i mars började vi arbeta igen, då även med lite långsamma galoppinslag i upp till 30 km ett par gånger innan första 50CR som hon gick i maj månad på 4h 57 min.

Sammanfattningsvis kan jag väl säga att innan första CR hade ingen av hästarna travat i nerförsbackar eller på asfalt. Vi galopperade väldigt lite på träningspassen och har tagit det hur lugnt som helst. Pulsmätare använde jag inte innan CR mer än att jag på hästen som kom så långsamt i kondition tog puls och temp ett par gånger för att se om han var sjuk på något sätt. Min måttstock för att starta 50CR var att om hästen klarar 30km i 10km/h utan att kännas pressad eller slutkörd, så klarar den 50km i 9km/h. Det svåraste jag tyckte i början när man tränar själv är att hästen tröttnar mentalt på att gå längre träningspass ensam. På tävling försvinner det helt, hästarna taggar upp lite och motivationen var det iget problem med hos något av dem ute på banan. Alla hästarna är araber, så jag hade nog varit petigare med att kolla puls vid träning för CR om jag hade haft en korsning eller annan ras så att jag hade haft bra koll på den biten.

Toffel skrev:
Lånar..

Liknande trådar

Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 732
Trav Öppet brev till ATG På nytt finns skäl att ifrågasätta hur ATG hanterar sina utgifter. ATG har stämt Unibet på skadestånd för...
2
Svar
30
· Visningar
4 948
Senast: gulan
·
Ridning Jag har tränat för en, bland AR-kretsar, känd och hyllad tränare i kanske 3 år nu. Jag sökte upp denna tränare för jag ville lära mig...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 418
Senast: Totola
·
G
Hundhälsa Det är så här att jag blev lite fundersam när jag gick på valp kursen, då vi hade teori kurs så säger tränaren att valpen ska vaccineras...
Svar
7
· Visningar
1 022
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka