Två frågor!!

Sv: Två frågor!!

Jag önskar att jag kunde rida med vanligt hack... Men då han antingen tar upp huvudet med ett ponnyhack eller på ett med långa skänklar krullar ihop sig och gör fina konster som skulle kunna få vilken cirkushäst som helt grön av avund så måste jag ha lite hävstång och tjafs... :(

Men nu ligger en hel vinter framför oss och den är ägnad åt något så nödvändigt som DRESSYR! Och jag lovar, det är inte helt lätt att rida honom till vardag ifall han inte får utlopp för sin energi. :crazy:

Min tränare har bestämt att vi ska starta en lätt B i vår. Fråga mig bara inte hur, eftersom han gör allt för att slippa undan... Men ett mål som jag kanske skulle ta på allvar.

Fast frågan är hur vi ska kunna starta, med en bomlös går ju inte, och hur knoppar man en arabman och hur kan hans superfina energiska trav försvinna så fort som han måste gå fint på tygel och arbeta under sig...

neywaz skrev:
hihihihi förstår att mackens häst inte länge vill ha sin andra sadel ;)

Äh, vad menar du med det? :D
Han har lärt sig kicka även men sin bomlösa, men det beror nog snarare på att han inte får göra som HAN vill, utan måste arbeta på ett annat sätt nu när han går på "vila"

Torsion, bra. Då ska jag gå ut och titta vad de kan kosta. De ser väldigt sköna ut. Jag har ju förstås vant mig vid den jag har idag och den fungerar bra, har ju nästan bara hållt mig på 5 mils ritter ännu, men det är klart att blir sträckorna längre så är det nog dags att spana andra lösningar.:idea: :idea:
/Maria

Macken22 skrev:
Min tränare har bestämt att vi ska starta en lätt B i vår. Fråga mig bara inte hur, eftersom han gör allt för att slippa undan... Men ett mål som jag kanske skulle ta på allvar.

Fast frågan är hur vi ska kunna starta, med en bomlös går ju inte, och hur knoppar man en arabman och hur kan hans superfina energiska trav försvinna så fort som han måste gå fint på tygel och arbeta under sig...
En arabman kan man göra en inbakad fläta på, eller göra rosenknoppar, det ska tydligen bli fint även på längre manar har jag hört (sämst i hela världen på att knoppa manar, så vad vet JAG liksom?).
Om din LB är på en klubbtävling kan du ansöka om dispans för din bomlösa sadel.
Den energiska traven återkommer när hästen blivit starkare genom att konsekvent jobbas mer i den (högre) formen som man har i dressyr och det är ju det som ni ska ägna vintern åt så det blir säkert bra! :)

/JES
undanröjer glatt alla dina bekymmer inför dressyrdebuten (?) eftersom hon själv alltid ansett dressyr och distans vara den perfekta kombinationen. :D

och jag som trodde att jag hade så många bra svepskäl för att inte kunna starta ;)
Men min sits blir inte så bra i bomlös, den går liksom inte att sitta i som en bomsadel, benen fladrar lite konstigt osv.... Kan jag smita undan med det då? ;)

Hej,
Angående renskinn. Det finns renskinn att köpa på ett postorderföretag som heter Wildo, kostar runt en femhundring. De säljer jaktutrustning. Sedan brukar man också kunna köpa på diverse julmarknader. Viktigt är dock att det är ordentligt behandlat. Är det slarvjobb tappar skinnet hår väldigt snabbt.
Jag har en häst som väldigt lätt får skav när hon har vinterpäls. Till henne kostade jag på mig en helt underbar kortklippt (alltså inte ullig), tvättbar lammullspad. Matheus heter den och kan köpas från Bonanza westernstore. Vi köpte vår första till gammhästen som fick ont i ryggen. Funkade perfekt till henne också. Padden är dyr, ca 1.500 kr, men håller hur länge som helst och är som sagt tvättbar.
Angående sadlar så har vi helt bytt from bom till bomlöst. Gammhästen fick en Barefoot om min en FreeForm West. Båda köpta på stall Vrå (har en hemsida). Vi är toknöjda med sadlarna på alla vis och kommer nog aldrig att byta tillbaka. Enda negativa vi varit med om det är det som många säger att sadeln snurrar lite lättare. Det är extra viktigt verkar det som att komma ihåg att efterspänna gjorden.
Lycka till på banorna nästa år. Förhoppningsvis ses vi. Satsar på att lägga mig nära maxtiden i T själv.

Macken22 skrev:
och jag som trodde att jag hade så många bra svepskäl för att inte kunna starta ;)
Men min sits blir inte så bra i bomlös, den går liksom inte att sitta i som en bomsadel, benen fladrar lite konstigt osv.... Kan jag smita undan med det då? ;)
*hehe* Du trodde det va? :devil:
Sen är det ju inget bra skäl du kom med nu heller faktiskt. Att du måste JOBBA mer på din sits i en bomlös, det är väl ett stort PLUS för dressyren och inte tvärtom? :idea:
Jag ser det som en stor fördel att rida bomlöst när det gäller sitsträningen för så fort man inte sitter rätt så märks det ju direkt i sadeln. Har flera vänner som TROTT att de exvis sitter rakt över hästen, men som helt plötsligt har funnit sig glidandes på sniskan i en bomlös. :angel:

/JES
med stora tendenser till att falla framåt i sadeln och utan någon som helst hjälp i form av stöd från sina bomlösa, vilket ofelbart har lett till att min sits har TVINGATS till att bli bättre sedan jag bytte bort min bomsadel permanent.

Men jag eller om det bara är sadeln :angel: ligger åt vänster... Fast jag tycker att jag sitter så fint :idea: :o
Det jag måste börja jobba med är min häst, sen får min sits komma, eller ja, klart att den komenteras en hel den oxå, men focus ligger på att min häst ska lyssna och arbeta just nu!

Senast ändrad:

961383.jpg

Här är jag och min pålla på Nybyggetritten iår.
Vi älskar blått. :love: ;)

Jag rider i en bomfri FitForm. På bilden har jag bara Skitopadden under. På tävling har jag oftast bara den, eller renskinn under eller ett blått schabrak under. :D

Hemma har jag alltid renskinn, fårskinn el schabrak under för att spara på padden så man slipper tvätta den så ofta. Har endast tvättat den 1 gång på ca 2½ år. Borstar alltid av den efter anvädning då jag använt den direkt mot hästen.

Lika med renskinn, borstar av och hänger upp så det får torka.
Har köpt mina skinn på http://www.batlivlulea.nu/wildmarksshopen/
Jättefina och mjuka skinn för 600.- styck.

Hörredu macken kolla på en bomlös dressyrsadel då, den får du bättre sits i och får tävla dressr i !

Så...du kommer inte undan! ;) Men vi gör er sällskap! :)

Men nu har vi fått ställa in dressyren eftersom ridbanan är frusen, den han inte sladdas innan, så den är KNÖLIG... Och jag har inte råd just nu tillen ny sadel. Dessutom skulle mitt sto behöva en ny sadel oxå...

Hej Maria! Har du hittat hit? Skoj :banana:

Hälsningar Anna

Hej!

Hittar tyvärr inte skinnet på denna sida, vart finns det?

Hade också tänkt satsa på blått! Är jättesnyggt, men då det verkar va så vanligt (arabskimmel med blå utrustning, och då inget fel med det, absolut inte) så kände jag för att vara lite annorlunda. Men har inte bestämt med vilken färg ännu. Alla ni som har blått ska så klart fortsätta med det, är verkligen snyggt. Blir kanske det för mej också till slut!

Ingen mer som har erfarenhet av en otränad häst och när man kan starta den första gången och hur långt? (ej mer än 50 km förstås).
Gå naturligtvis inte svara exakt på denna fråga, men ungefär? Jättetacksam för svar då jag som sagt inte har den erfarenheten. Hästen är ju som sagt färdigväxt så den biten är avklarad iaf.

Vilket föredrar ni sen, rida några dagar sedan vila eller som jag nu gör, varannan dag!

Jo, det är lite trist att "alla" har blått, men jag har iaf en mörk häst och ingen skimmel. ;)

Gå in på Camping och sedan Liggunderlag så hittar du renskinnen. :D

Moheed skrev:
Hej Maria! Har du hittat hit? Skoj :banana:

Japp, nu har jag äntligen hittat hit. Har faktiskt roat mig med att läsa en längre tid... men nu fixar jag lite inlägg också.

Hälsningar
Maria:D

Eftersom din hobby är öldrickning och du har ridit i ett år, så förstår jag att jeans och chaps är lockande och räcker när man skall hålla sig fast i knoppen på westernsadeln. ;)

Hälsning Maja

Ursäkta, men vad i hela helvete vet du om det? Du är ju inte så lite oförskämd!

Hej!
Maja har nog läst i den allmänna profilen skulle jag tro...

Liknande trådar

Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 732
Trav Öppet brev till ATG På nytt finns skäl att ifrågasätta hur ATG hanterar sina utgifter. ATG har stämt Unibet på skadestånd för...
2
Svar
30
· Visningar
4 948
Senast: gulan
·
Ridning Jag har tränat för en, bland AR-kretsar, känd och hyllad tränare i kanske 3 år nu. Jag sökte upp denna tränare för jag ville lära mig...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 418
Senast: Totola
·
G
Hundhälsa Det är så här att jag blev lite fundersam när jag gick på valp kursen, då vi hade teori kurs så säger tränaren att valpen ska vaccineras...
Svar
7
· Visningar
1 022
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka