Två frågor angående flytt av katt

E

Eeiram

Jag skall flytta från ett hus på 5 r.o.k. med stor tomt till en lägenhet på 3 r.o.k. med balkong på tredje våningen. Katten flyttar med mig. Hon är en cirka 10-årig (hon var övergiven så exakt ålder vet jag inte) kastrerad hona. Hon är knappt utanför dörren vintertid, varför jag inte tror det blir några problem att hålla henne som innekatt under vinterhalvåret. Sommartid älskar hon att ligga och sola på altanen utanför huset, men jag tänker att hon i stället kan ligga på balkongen och mysa. Hon kommer dessutom att få följa med till sommarstugan - en stor gård (där hon får gå i sele och koppel) delar av sommaren.

Nu till mina frågor:

* Hur nätar jag in balkongen på ett snyggt sätt? Vilket sorts nät och var finns de att köpa? Om någon har bild på en innätad balkong så släng gärna in den.

* Jag kommer att kunna ta med katten ut på bakgården (en stor gräsplätt), men fjollig som jag är måste jag fråga om risken att selen går sönder? Jag är livrädd för lösspringande katt. Jag skulle vilja ha en sele med dubbelringar att knäppa kopplet i, d.v.s. om ena ringen går sönder så sitter kopplet ändå. Vad bör man annars tänka på vad gäller sele? Finns det någon typ av sele som är säkrare än andra?

Tacksam för svar!
 
Sv: Två frågor angående flytt av katt

Hoppas att någon vill svara... :bow:
 
Sv: Två frågor angående flytt av katt

Skickar med en bild på hur vi har gjort i förra lägenheten. Dock är detta verkligen INTE snyggt gjort, men man tager vad man haver sas. :crazy:

http://i19.photobucket.com/albums/b190/Dill_Katt/HPIM4712.jpg
http://i19.photobucket.com/albums/b190/Dill_Katt/HPIM4662.jpg

Vi har tänkt att fixa nytt nät till balkongen nu till våren så katterna kan njuta av vår solsida :angel: Vi har tänkt att göra ungefär likadant som innan. Alltså göra en träram fast med bredare plankor så det blir ordentligt stabilt. Sen har vi tänkt att använda kompostgaller, lite grövre än hönsnät och därmed säkrare (och definitivt snyggare då hönsnätet böjer sig väldigt lätt).

Tillägg: det mesta finns att köpa på Lantmännen, Bauhaus och liknande butiker :)

Ang. risken med sele är den inte så stor om du inte har selen för lös (brukar jag kunna göra på långhåriga katter). Och om din katt är van vid sele sen innan och inte trilskas så mycket så ska det inte vara sån fara. Dock skulle jag ta det lugnt och ta det i kattens takt när ni går ut i början eftersom stället är nytt. Så gjorde jag, lät dem stå i trappen och nosa i en kvart om de ville det. Finns nyfikenheten vågar de sig fram till slut. ;)

Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Två frågor angående flytt av katt

Svetsnät är snyggare och hållbarare än hönsnät. Sen är det bara att göra en träram och spika fast nätet med mälor, alt skjuta häftklammrar.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 384
Övr. Katt Jag har flyttat nyligen, och med det lämnat katternas innätade altan. Bor numera 4 våningar upp och har en gigantisk balkong - den ska...
2 3
Svar
41
· Visningar
14 854
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Jag behöver bollplank och råd, jag mår som ett ruttet äpple. I somras träffade jag en ny kille, båda blev blixtkära. Vi har inte varit...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
17 137
Senast: Shenzi
·
Övr. Katt Jag ska flytta till en annan lägenhet inom ett år och känner suget efter katt som sällskap igen (efter ett halvår utan någon) och så...
Svar
7
· Visningar
3 532
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp