Två datorer och en skärm - går det?

Rie

Trådstartare
Vi måste av vissa orsaker behålla den gamla datorn men jag skulle vilja slippa den stora klumpiga skärmen på skrivbordet och bara använda plattskärmen.
Går det? Hur gör jag i så fall?

Sv: Två datorer och en skärm - går det?

ja det går, men, såvitt jag vet kan du inte få det att visas samtidigt, utan du får byta mellan datorerna.

använd en KVM-switch bara, finns i flera utföranden men jag rekkomenderar att du tar med helelektriskt interface, de elektromekaniska bruka ha dålig upplösning samt bandbredd, dvs kvaliteten på bilden som visas på skärmen försämras.

ta tex denna, http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=643587&node=367

Jo men det är väl OK eftersom jag ju bara använder den gamla datorn ibland.

jaha, trodde du tänkte ha dem igång samtidigt. :) men den funkar till det med. eller så köper du en ny skärm med 2 ingångar, en VGA (analog) och en DVI (digital), min skärm, dell 20" tft, widescreen har en knapp för att byta mellan ingångarna. iofs får du har 2 tangentbord och 2 möss då, det slipper du med en kvm-switch.

Min plattskärm är en HPvs19e.
Tror i så fall att jag skaffar den där KVMswitchen men då dyker en ny fråga upp; jag har trådlöst tangentbord och mus till nya datorn. Kan jag då använda dem även till den gamla Delldatorn ?

jo, du kopplar in dem bredvid skärmen, dock så tror jag faktiskt att du måste ha PS/2 kontakter på dem, titta på länken och se om det stod så, annars får du försöka hitta en med USB istället.

switchen klonar sedan signalen ifrån tangentbordet till datorn du har valt som aktiv.

Ja det var ju bra.

Men tänk om jag slapp gammeldatorn...men jag har en gammal digitalkamera med ett redigeringsprogram som används på Windows 95 och - enligt en butik - inte går att uppgradera. Och nya datorn vill inte ta in det (enligt sambon som försökte) så det är väl bara att dras med den.

msate du anvanda just det redigeringsprogrammet da? de flesta digitalkameror kan val lasas in som en extern harddisk som du kan importera dina .jpg filer fran.

prova detta program, du kanske gillar det? det kommer aven med redigeringsmojligheter.

picasa

skrev fel såg jag, digitalvideokamera är det. En Pansonic 200x super digital 17x optical zoom köpt dec -99 tror jag.
Tror du ändå att det går med ditt föreslagna program?

tvivlar. dock så går det säkert med videowave eller kanske TOM adobe premiere.

premiere brukar ta det mesta för övrigt.

för övrigt, vilken modell är kameran, 200x digital zoom är bara ur långt den kan zooma. 17x optical utöver vad den digitalt kan förstärka.

jepp det kan det vara.
isf finns det stor chans att TOM windows movie maker kan hantera den.

titta dock efter NV-DA1 istället för NV-DA1EG

Okej.

Hittade kamerans bruksanvisning och där står bla att med hjälp av PC-anslutningssatsen VW-DTA1E går det att koppla videokameran till en dator och överföra stillbilder till den.
Programmet DV STUDIO (som vi har på gammeldatorn) går att installera på en PC/TAkompatibel dator som kan köra Microsoft Windows 95.
Kompatibla datorer: PC med 80486DX4 eller högre CPU.

Så jag måste ha Windows 95 för att de ska gå?
Hur ser jag om det finns i vår burk?

kör du xp kan du höger klicka på programmet (och installations programmet) underfliken kompabilitet kan du välja att köra programmet i windows 95 läge

Jo vi har XP.
Så jag skulle kunna

Alt 1: ta in det gamla redigeringsprogrammet via Windows 95

Alt 2: ladda ner ett annat redigeringsprogram via nätet och till XP.

Alt 3:. köra gamla datorn via KVMswitch

Nu har sambon kommit hem så jag ska presentera lösningarna för honom. Han är mera bekant med datordjungeln än vad jag är, omän detta inte alls är hans område.

Och se så lämpligt...eller vad man nu kan säga....den gamla stora dataskärmens ande har just lämnat jordelivet. endast skalet finns kvar och vägrar visa något. Så nu måste vi göra något i vilket fall som helst.

Windows movie maker finns på windowsupdate.com under frivilliga uppdateringar eller något sådant. eller på windows.com rätt och slätt.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi I dagsläget betalar jag 95 kronor i månaden för mitt mobilabonnemang. Jag har för mig att det ingår 2 GB mobilsurf, men jag använder...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
4 143
Senast: Kajsalisa
·
IT & mobiler Håller på att tappa det helt. Har haft en Huawei 20 Pro i över 4 år, det är den bästa mobilen jag haft och jag hade köpt en sån igen...
2
Svar
22
· Visningar
1 499
Senast: Rie
·
IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
681
Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
5 104
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka