Två barn tätt

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Två barn tätt

syrran köper bara barnvagnar i nyskick från typ blocket.
tror hon är inne på sin tionde eller nåt, har tappat räkningen.

ska man ha en emmaljunga kan man lika gärna ta bilen tycker jag.
lika jobbigt typ.
 
Sv: Två barn tätt

Jag har 13 månader mellan mina två gullungar. Storebror är nu 2½ och lillasyster 1½. Har precis skolat in storebror på dagis. Han går 5 timmar 3 dagar i veckan. Tycker det är jobbigare att ha en på dagis än när jag hade båda hemma. Urjobbigt med tider att passa. Och då är min dotter 1½ år, tänker på vilken rysare att skola in när man har bebis samt passa tider. Tror du gör bäst i att ha båda hemma ett tag. Det är inga problem med amning och sånt, allt löser sig så naturligt när det kommer. Vad gäller syskonvagnar så hade jag en Babytravel, supersmidig och bra med svängbara framhjul, men gillar du inte Urban Jungle så gillar du nog inte den här modellen heller då de ser lika ut. Jag hade Emmaljunga och ORA innan och tyckte de var hemska, fy vad tungkörda och att svänga, glöm det! Jag har i och för sig opererat diskbråck och behövde en vagn som man kan svänga på med ett finger typ! Och det kan man med Babytravel. Sen hunden i koppel och mobil i andra handen :)
 
Sv: Två barn tätt

Jag har sett sådana, men jag gillar dom tyvärr inte. Dock måste jag ha en funktionell vagn, min smak får nog stå tillbaka just nu. Det måste funka att använda den i stan.

Hur bred är din baby travel? Såg att ORA´s var 73, medan en av Emmaljungans syskon/tvillingvagn var 77 cm. Ganska liten skillnad. ORA´s vägde komplett 23 kg, Emmaljungans knappt 18-19 med sittdel.

Hur fungerar svänghjulen på grus då? Är inte det ganska kört?
 
Sv: Två barn tätt

Det tycker jag ändå är rätt okey, att köpa nyskick men begagnat. Det är ju det jag vill göra :-) Dock så har jag ganska lätt för att trivas med saker, och då byter jag inte gärna. Skulle lätt behöva byta ut både diskmaskin/tumlare/tvättmaskin som alla är köpta på blocket, men jag trivs så bra med allt, så då blir jag nojjig över att köpa nytt. Så tio vagnar skulle jag nog inte kunna förse mig med, dock beror det väl på under hur lång tid och hur många barn man har.

Jag har en stor bil, en folkvagnsbuss, där man kommer kunna ställa in vagnen utan att behöva fälla ihop den. Det är kanon.
 
Sv: Två barn tätt

Hej igen, min Babytravel är mkt lättkörd även i djupsnö:) eftersom den har så stora hjul! Alla underlag lika lätt! En toppenvagn helt enkelt. Den går in i alla hissdörrar, affärer osv, Den är anpassad för citylivet. Dessutom liten hopfälld vilket var skönt för även vovven kan åka med bak i bilen. Kan varmt rekommendera en sån här vagn.
 
Sv: Två barn tätt

Är inte liggdelen pytteliten på de där vagnarna? Och sen får man vända barnet framåt bara för att de inte får plats? Tycker mig ha sett de omdömena från dem som har UJ:n iaf, och det är inget alternativ för mig. Just nu kör jag båda barnen i min singel-BRIO från sent 80-tal, maken till slitvarg får man då leta efter! :D
 
Sv: Två barn tätt

Vi har knappt 11 mån. mellan våra två. Vi tycker att det är helt kanon. Dom är 9 & 10 år nu. Dom är inte födda på samma år utan går i olika klasser. Det trista var att nästan ingen grattade oss till våran dotter utan att alla trodde att det var ett misstag.. Lite trist.
Annars så tycker vi att det har funkat kanon att ha dom så tätt. Pojken föddes för tidigt så han var jätte sen med allt. Detta resulterade i att båda barnen började gå samma vecka, det var lite jobbigt då. Dels med alla hästarna och med en gubbe som då jobbade i Norge. Men man måste våga ta emot hjälp så fixar det sig.

Vi köpte en vanlig tvilling vagn med delbar rygg, sen var dottern bara 4 månader när hon och store brossan fick en vanlig sulky att åka i.
Det är ganska viktigt att man inte glömmer av den stora. Utan låter stora syrran eller brossa få vara små och inte hela tiden gå på o säga "du som är så stor"...

En annan sak som många föräldrar har problem med är avundsjuka. När det blir så här tätt så har dom ingen avundsjuka mellan sig eller rivalitet. Det tycker jag är så himla gott.
 
Sv: Två barn tätt

Har samma upplevelse som du Åke. Båda mina är prematurer och storebror är sen i utveckligen (2½ år och pratar knappt, gick sent, började äta sent osv), medan lillebror är tidig. Det är som att ha två barn med exakt samma behov, ungefär som tvillingar kan jag tänka mig, nu när de är 1½ och 2½.
 
Sv: Två barn tätt

Ja, exakt dom växer upp som tvillingar och har ett ganska stort behov av varandra.
 
Sv: Två barn tätt

*kl*

Jag har sett syskonvagnar där delarna inte ligger brevis varandra utan liggdelen är bakom sulkyn. Sulkun har liggläge. Den bakre går också att göra sulky utav. Får för mig att man lättare kommer igenom kassor i affären etc. lättare om det inte är en bred vagn? Någon som vet ngt. om sådanna vagnar?
 
Sv: Två barn tätt

En annan sak som många föräldrar har problem med är avundsjuka. När det blir så här tätt så har dom ingen avundsjuka mellan sig eller rivalitet. Det tycker jag är så himla gott.


Fast det kan jag faktiskt se som ett problem när dom blir lite äldre. Det kan lätt bli så att "tvåan" får göra saker tidigare än vad "ettan" fått göra. MAn får vara lite uppmärksam på sådant
 
Sv: Två barn tätt

Vad jag vet så är de inte vanliga här, och svåra att få tag på?

Dessutom gillar jag inte tanken på att ett av barnen sitter längst bak och inte ser någonting :crazy:
 
Sv: Två barn tätt

Phil & Teds E3 Explorer med syskonsits är en sådan vagn där syskonen sitter på längden, men vagnen är inte större än en vanlig singelvagn. Hade jag haft mycket pengar hade jag köpt en sådan här i USA innan vi åkte hem, men det har vi tyvärr inte. Vet många som är jättenöjda med den! Barnen som sitter i baksätet brukar tycka det är urmysigt och inte bry sig om att de inte ser något framåt, de ser ju åt sidorna. Nackdelen tycker jag är att man har barnen framåtvända, jag vill ha mina barn vända mot mig om det är möjligt.

Bild:
phil_and_ted_double_seat.jpg
 
Sv: Två barn tätt

Ja, det där är nog en sådan jag sett. Men åh, jag gillar verkligen inte att det andra barnet sitter nedanför och bakom :crazy: Dock verkar den ju mer praktisk då den inte är så bred.

Och sedan som du säger, jag vill också kunna ha den vänd åt mig.

Nu vänder jag mig åt alla här igen, jag behöver någon att bolla idéer och frågor med.

Just nu har jag världens beslutsångest, tur att jag har många veckor/månader kvar att vela på, men det här med vagn är så jäklarns svårt.

Tvilling/syskonvagn verkar ju som ett måste, men jag bör ju även spara den gamla vagnen, jag har ju både ligg och sittdel till den. Så det jag nu är inne på är att köpa en bagagnad syskon/tvillingvagn och en begagnad sulky. Då kommer jag ha dels syskonvagnen när jag är själv med barnen, men även en sulky åt äldsta barnet, och liggvagn och senare sittdel till den yngre, som är bra att ha då jag och min sambo är ute tillsammans, eller när jag bara ska ha ett av barnen.

Tur att vi har stor tomt, sambon min får bygga ett vagnsgarage :rofl:

Har kollat på ORA-vagnar, och det finns en återförsäljare av nya vagnar i Sthlm, dit jag skulle kunna ta mig och "provköra". Dom är 74 cm breda, och det är väl den enda fördelen jag hittat.

Men ändå så lutar det åt en (förmodligen beg.) Emmaljunga, gärna city cross då den är den minsta i bredd (77 cm). Dock är det inte svängbart styre, men jag kan ändå vända sittdelen som jag vill.

Dock är 80 cm inte för brett för vår bil, men jag vet inte hur det fungerar i t.ex. rulltrappor?

hjälp mig :crazy:
 
Sv: Två barn tätt

Titta vad jag hittade. Detta är ultimat för oss. Bebis nr 1, vill se frammåt numera, annars hänger han ut på sidan för att göra just det. Men nyfödd bebis vill man ju ha vänd mot sig!


MB06-U215_C115.jpg


På bilden syns det lite dåligt, men det är en framvänd sulky brevid liggdelen.
Mountain Terrain
Mått H-99,5 B-74,5 L-110
Ihopfälld H-34 L-110
Vikt 13 kg
Pris: 7795 kr
 
Sv: Två barn tätt

Jag tycker liggdelen på UJ:n är alldeles för liten. Har hört om flera som varit tvugna att ta bort den och vända barnet framåt (eller köpa ny vagn) när barnet bara är 4 månader. Fattar inte varför liggdelen är så snålt tilltagen på de flesta moderna vagnar? Speciellt som vi bara föder större och större barn...
 
Sv: Två barn tätt

Min Ora (som har helt avtagbar tvättbar klädsel :angel: ) var 73 cm och gick PRECIS in i en massa dörrar/hissar/bussar !

4 cm låter lite, men det är det inte om hålet du ska genom är 75 cm som verkar vara ganska vanligt.

Fundera igenom vad du har för "hinder" på vägen, ska man tex åka kollektivt i Sthlm är nog en "Stockholmsbredd" nödvändig.

Men den är inte smidig att vända, man måste vända själva sitt/liggdelen, det går inte bara att trolla handtaget åt andra hållet.

Fast jag hade den bara bakåtvänd. Sen blev det smidigare enkelvagn med ståbräda :)
 
Sv: Två barn tätt

Jag har ju köpt en ORA, med stockholmsmåttet 74 cm, just för att vara säker på att ta mig fram på de flesta offentliga platser. Tex kan det bli problem att ta sig på bussar med en bredare vagn (vi kommer inte ha bil), eller in i hissar eller genom dörrar med standardmått.

Har för mig att du skrev att di inte gillade tanken på en vagn på längden, men tänkte ändå tipsa om Inglesina. Det är ett italienskt kvalitetsmärke och deras vagnar går att köra med en hand även med två barn i. Man kan vända sitsarna hur som helst - båda barnen mot sig, båda barnen från sig, ett barn åt vardera hållet. Det finns inga svenska återförsäljare vad jag vet, men de går att få tag på begagnade.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 794
Senast: Nixehen
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 884
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 752
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 704
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp