Två barn tätt

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Två barn tätt

Vi har barn födda augusti-01, april-03 och juli-04. Skapligt tätt fast ville hade velat ha tättare mellan ettan och tvåan.

Men det fungerar bra. Bra rutiner så löser sig det emsta. Visst är det jobbigt och dyrt med alla blöjor och nappar och alltr vad det är och det är skitjobbigt när man vissa perioder inte får sova alls.

Men det fungerar.

Måste den stora in på dagis? Kan han inte vara hemma med er och skolas in när dagarna är slut på den lille? Mina har varit hemma alla 3 tills det var dags att skola in den yngsta.
 
Sv: Två barn tätt

Med minsting har jag jobbat sen jag kom hem från bb (några dagar i veckan, hemifrån) samt att jag även studerar på 150%. (distans)

men tillslut har alla 15 pållar fått sitt och vi ska ta oss hem igen.....

Oj, imponerande... Det är nog inte många som klarar av/orkar hålla det tempot.

En annan har fullt upp med bara ett barn och för tillfället 4 hästar... :crazy:
 
Sv: Två barn tätt

Oj oj, ja ni verkar ha fullt upp!

Vårat alternativ är är antingen dagmamma eller ett ur och skur-dagis, men jag är kluven. Jag tycker att det är tidigt att ettåringen ska börja redan i vår :crazy:

Kanske kommer det fungera bra att ha honom hemma också. Och bestämmer jag mig väl för det, då KOMMER det fungera. Så måste man tänka :idea:
 
Sv: Två barn tätt

Nej, det är kanske inte nödvändigt med dagis, vad vet jag.

Far och morföräldrar finns i närheten, men de arbetar och är ju tillgängliga efter det.

Jag vill helst inte bygga upp min tillvaro på att andra kan hjälpa. Även om det är en välbehövlig och välkommen bonus vill jag inte stå en dag då allt raserat bara för att något hänt. Syftar lite på min svägerska som istället för barnomsorg använder sig av mor och fraföräldrar, vilket är ett enormt krångel och skjutsande.
Men det är en hjälp man ändå ska utnyttja.
 
Sv: Två barn tätt

Ang att skola in äldsta barnet på dagis eller låta honom vara hemma:

Flera mammor jag pratat med som haft barnen tätt tycker att det är jobbigt att behöva passa tiderna för dagis.
Speciellt om man har tre timmar per dag varianten. Då hinner du och bebisen lagom hem efter att ha lämnat på dagis, kanske hinner äta eller så, innan ni måste ut igen för att hämta storasyskonet igen.
Och det verkar inte vara så att man kan välja vilken tid man vill ha, en mamma hade fått precis vid lunch, så ingen av de tre fick någon riktig lunchstund. Det låter jobbigt!

Det kan nog vara lugnare på ett sätt att inte ha tider att passa och kunna låta dagen gå fram som den vill och vara hemma alla tre.

Som någon tipsade om, öppna förskolor brukar vara jättebra för att få lite avlastning med ena barnet så man kan få egen tid med det andra.
 
Sv: Två barn tätt

Jag har en bekant som har barn födda 0003 0103, 0208och den sista 0402 och hon hade barnen hemma tills den äldsta var 3 år och var mycket på öppna förskolan och på kyrkis innan hon hade skolat in barnen på dagis.

Mellan barnet skolades in när han var 1 år och den yngsta hon har är hon hemma med pga en är CP skada.


Jag hade själv velat ha det äldsta barnet hemma eftersom det är så tätt mellan dom, jag skulle precis som elberth skriver tyckt att det var jobbigt att passa tiderna för hämtning och lämning, det vet jag att min kompis tyckte att det var.
 
Sv: Två barn tätt

*kl*

Här där vi bor får man bara 3 timmar om dagen och dessa 3 timmar är alltid utan undantag mellan 08.00 och 11.00. Så man måste stressa upp på morgonen för att komma iväg till dagis.

Dessutom komemr säkert den lilla vilja äta eller bajsar precis när man ska iväg.

Ladda med bra böcker, filmer och lättare pussel till den stora så kan h*n underhålla sig lite själv medans du ammar. Satsa på öppna förskolan och sådant. Leta upp bra lekplatser i närheten som ni kan gå och ha picknick i när våren kommer.

Finns massor av grejer att göra utan att stressa till dagis. Dessutom tror jag att det äldre barnet kan känna sig undanskúffat om inskolning osv sker i samma veva som den lille kommer.
 
Sv: Två barn tätt

Jag menar också som en bonus! Man ska aldrig ta de där extreresurserna för givet, då blir man bara besviken den dag de inte kan eller vill. Men som en extraresurs, absolut!
 
Sv: Två barn tätt

*kl*

Vi valde dagmamma just för att det är lite mer familjärt än dagis. Nu när vi har tre barn på samma ställe känns det hur enkelt som helst. Den äldste är ju i skolan och sedan på fritids.

Jag har inte dåligt samvete för att ha skolat in barnen tidigt. De stortrivs och älskar sin dagmamma. De dagar hon har ledigt i månaden pga att hon får ju så långa dagar då vissa barn börjar kl. 7 och andra senare och även går hem senare... max 40 timmars vecka gäller ju även för henne. Då lämnar vi inte hos reservdagmamman utan är helt enkelt hemma med barnen. Antingen obetalt alt. att man tar ut fp (man har ju några dagar kvar på varje barn).

Det gäller att planera och inte gå upp i limningen för att planeringen spricker :D vilket den gör ganska ofta emellanåt.

Jovisst har vi mycket att göra!!! För det mesta är alla veckans dagar lika för oss. -nästan. Helgen skiljer ju sig lite åt, men det är väl fel att påstå att vi slöar då.
Men detta är ju val vi själva gjort här i livet och har man satt båten i forsen så får man helt sonika se till att ro den iland också ;)

Jag vet inte om vi tänker annorlunda än andra, men det är väääldigt sällan vi öht tänker att jisses vad vi har mycket att göra/hur ska vi orka?
Själv är jag faktiskt en humörsmänniska även om min livsinställning är grymt positiv. *s* bäst kommentar fick jag höra via en kompis jag råkade ringa och störa då hon var på kliniken med hästen... åhå hälsa till vet sa jag. Då hade veterinären kommenterat att den hon är ju inte klok. Om så hästen är med död än levande och alla odds är emot så låter hon lika glad som om hon vunnit på lotto!!! :bow: roligt att höra. För själv upplever jag mig inte så, utan som vem som helst. Men efter att fått höra flera liknande kommentarer från folk så får jag nog inse att det ska mycket till innan vi målar :devil: på väggen.
Annat viktigt är att kunna dra i bromsen då man känner sig lite ur gängorna. Att slöa lite en dag är ok. Dammråttorna låter sig lättare fångas om de är lite större.... Eftersom vi båda ser det så här är det ju inte så farligt att den ena drar ett tyngre lass nån dag för att den andre ska få vila, ha sovmorgon etc.

Vi har det ju så himla bra. Det finns så många här i världen som har det mycket sämre. Så njut av vardagen, för att sukta efter alla "guldkanter" hela livet gör ju att man missar en del av de här vanliga, tråkiga men ack så underbara ögonblick som faktiskt är livet!


Gira *flummigare än någonsin*
 
Sv: Två barn tätt

Såkart att det går bra! Jag har 17 mån mellan mina älsta, och det gick finfint, även om det såklart var fullt upp hela tiden. Pappan tog inte ut någon fp alls, inte ens de 10 dagarna, eftersom han är ensamföretagare och inte hade någon möjlighet att vara hemma. Inte heller var den älsta på dagis eller dagmamma eftersom det inte fanns den möjligheten för 15 år sedan. Som någon skrev tidigare, man är så inne i "småbarnsvängen" att omställningen inte blir så stor.
 
Sv: Två barn tätt

Jag har tretton månader mellan mina yngsta och har i princip bara upplevt det som positivt! Båda barnen är prematurer så vi hade valt bort förskola även om vi bott i Sverige och haft möjligheten. Det har inte varit jobbigt att vara hemma med båda, trotsa att båda är väldigt krävande barn (överlevarbarn).

Nu har jag haft mycket hjälp av att amma båda, jag vet inte om du ammar ditt äldre barn? Jag tyckte iaf att det var (är) till stor hjälp för mig när det krisar till sig, för det gör det emellanåt.

När det gäller barnvagn så löste vi de första tio månaderna med att bära bebisen eller storebror i bärsjal medan den andra broren åkte vagn. Hade en sittvagn med fullt liggläge, så jag kunde skifta efter behov. Efter 10 månader fick jag artrit i hela ryggen pga en skada och kunde inte bära längre, då köpte vi en syskonvagn på längden (amerikansk modell - inget för svenskt klimat). Hade jag inte skadat mig så hade jag kunnat bära än i min superbraiga ERGO-sele. Nu har jag, inför flytten till Sverige, köpt samma vagn som Silverkedjan haft, en ORA Duoletto. Vi får se om jag får tuppjuck på bredden nu när jag är van med vagn på längden och dessutom svängbara hjul...
 
Sv: Två barn tätt

Ah just det, jag glömde ju en viktig bit. Kanske den viktgaste tom! :eek: Det hade aldrig gått så bra som det gjort för mig om jag inte haft den man jag har. Han tar sitt självklara ansvar för både barn och hem utan att jag ens behöver andas om det.
 
Sv: Två barn tätt

Oh, bra att du påminde mig om Silverkedjans inlägg, har ju glömt svara på det :o

Härligt att det gårr bra för dig, skönt att höra från någon som sitter i samma sits där jag så småningom kommer hamna.

Jag fick sluta amma mitt barn när han var 6 månader. Jag hade gärna ammat honom längre, men jag hade gått ner till att enbart amma nattetid sista veckorna, då han åt så pass bra och själv inte ville ammas på dagtid. Nattetid tror han han mest var ute efter trösten. Men sedan fick han tänder, och ingenting passade under ett par veckor, inte ens nattmålet. Efter det har jag provat, men han vill inte. Och jag kan ju knappast tvinga honom ;)

Tycker det var skitbra att det ändå gick så smidigt att sluta, förmodligen var det helt enligt vad han behövde. Och jag har inte känt någonting i brösten dagarna efteråt. Hur bra som helst!

Jag har kollat många ORA-vagnar på Blocket, och är nog inställd på att det blir en sådan. Tycker ju att Emmaljungas tvilling/syskonvagn är snyggare, men jag vill ha en vagn som jag kan vänvända. Annars kommer jag inte komma in på fiket här, kommer inte in på Apoteket (jo in, men inte ut genom kassan), får ta bort hundburen i bilen, etc.

Jag gillar inte alls de syskonvagnar som är på längden, men det är nog för att de är så ovanliga här, man ser dom så sällan.
 
Sv: Två barn tätt

Jag har ju glömt att svara på ditt braiga svar till mig!

Jag har tänkt mig en vagn som jag kan vända, som den Emmaljungan jag har. Kanon att kunna vända barnet bort från solen när man är ute och går, t.ex. Men ändå sitter han mest vänd mot mig, jag gillar att ha ögonkontakt och prata med honom när jag är ute.

Jag vill även ha ett reglerbart handtag, och separata ryggstöd, precis som du föreslår. Urban Jungle tycker jag är så fula :devil: så en sådan skulle jag nog aldrig köpa. Desutom passar dom inte min plånbok.

Har kollat på Blocket efter ORA-vagnar, och vet nu vad du menar. Men jag ska försökt ta reda på om det finns någon återförsäljare av nya vagnar, så jag kan känna och klämma och testköra, och sedan leta begagnat. Men de kanske inte finns att få tag i nya? Emmaljungan som jag var inne på är skön att köa, men f*n vad den är stor. Jag har ju en folkvagnscaravelle, så vagnplats är inget problem. Men jag ska ju även försöka använda vagnen till vardags, och hur kul är det om jag inte kommer in i bokhandeln, apoteket, fiket, etc.

Jag har sagt att pappan måste ta ut mer ledigt. Tyvärr är han en arbetsnarkoman, och känner att han har svårt att utebli från jobbet om de har mycket att göra. Hur man nu kan sätta sitt jobb före sitt(/sina) barn.

Än så länge har han inte blivit något mammig över hunud taget, jag försöker lägga så mycket kan kan på pappan när han kommer hem. Men som sagt, det är oftast bara nattning kvar när han kommer, och min son är lägglagd, bara lägga i vaggan så sover han.
 
Sv: Två barn tätt

Min syster fick nummer 1 och 2 med 20 mån emellan.
Ettan började på dagis och gick 5 timmar om dagen 3 dagar i veckan.
(det fick hon slåss för). Han gillade det, att få leka med kompisar och inte vara hemma med tråkiga lillebror och mamma bara.

Nummer 3 kommer nu, 25 månader efter 2:an.
Det är tur att de har stor släkt på nära avstånd kan man säga..

Min syster är även barnvagnsholic, hade en emmaljunga syskonvagn först men den var vääldigt tung och stor och jobbig.

Blev en begagnad Urban Jungle istället, den funkade kanon.
 
Sv: Två barn tätt

Det där med dagis är så svårt, fördelen är ju att den äldsta får lite annat att göra/tänka på, eftersom jag inte lär hinna aktiveta honom i samma utsträckning som tidigare.

Men nackdelen är ju att jag kan få skittider att passa, då kanske det är lugnare att gå hemma.

Jag är nog också lite barnsvagnsshopoholic; skulle aldrig vilja ha en begagnad skitig vagn. Jag låter hur hemsk som helst :crazy:

Däremot köper jag gärna begagnat om det är rent och snyggt och välvårdat, men jag köper aldrig bara för att det är billigt.

Emmaljungan är ju som sagt stor och klumpig, jag undrar hur jag ska göra med vagn.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 794
Senast: Nixehen
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 884
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 752
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 704
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp