Två barn tätt

Status
Stängd för vidare inlägg.

bananabambi

Trådstartare
Nu väntar jag mitt andra barn, BF är i mitten av sommaren 07. I våras 06 fick jag mitt första barn. Det kommer alltså bli runt 14-15 månader mellan mina barn.

Ni andra som har barn relativt tätt, hur har ni löst det med barnvagn? Barnomsorg?

Vill gärna höra hur ni andra föräldrar har gjort.

/BananaBambi
 
Sv: Två barn tätt

Måste bara få säga Grattis!

Det är 14 mån mellan mig och min syster. Mina föräldrar tyckte det var bra att bara ha EN blöjperiod... :idea:

Jag vill dock ha längre tid mellan mina barn. Dottern är nu 8½mån, och jag skulle i ärlighetens namn inte vilja ha två så pass små barn samtidigt... :crazy: Måste ju hinna med hästarna också! :angel:
 
Sv: Två barn tätt

Nej, jag räknar just inte med att hinna något annat än bara vara mamma under de närmsta åren :crazy:

Min lille kille är nu 8 månader, men det här andra barnet är så välkommet, det är inte på något sätt ett misstag.

Men man blir ju fundersam över ganska mycket, hur ska jag hinna med allt annat. Att ha med ett litet barn går ju bra nästan alltid. Men två :angel:
 
Sv: Två barn tätt

Min bror har 18 månader mellan deras barn.
De säger "aldrig ett barn till"... så de ser inte så postivit på det :smirk: ....
De sa innan att det skulle vara så positivt med bara en blöjperiod osv osv, men de har haft ett rent hel-e under två år nu... MEN nu har det vänt! Barnen leker jättemycket tillsammans och kommer säkerligen ha jättekul tillsammans!! De kommer att gå i klasserna under varandra, eller rättare sagt, lillerbror kommer att gå i klassen under storebror så det blir nog jättebra framöver!

Själv har jag 3½ år mellan mina och det har varit helt fantastiskt för våran del, skulle inte vilja ha tätare om jag fick välja!
Men det är nog bara de två första åren som är riktigt jobbiga, men det verkar du ju redan vara förberedd på!! :)
 
Sv: Två barn tätt

Fast ska kanske tillägga att deras barn är sjövilda!!! Helt okontrollerade... så det kanske är en stor anledning till att de har haft problemen de haft!!
 
Sv: Två barn tätt

Uhhhhh nr. 2. :crazy:

Fast man behöver ju inte ha fått barn tätt för att de ska vara sjövilda *försöker tänka positivt*.

Känner ett par som har tre helt okontrollerade barn,, säkert rara på sitt vis, men det är ingenting man upptäcker de få tillfällena man träffar dom.
 
Sv: Två barn tätt

Allting går när man är mitt i det! Hade mina tre med först 22 mån sedan 18 mån emellan, så det var fullt upp i några år. Hade tvillingvagn under en period när de två minsta behövde sitta när man gick nånstans. Annars handlar det mest om att inse att allt tar tid. Dagis var inga problem. Jobbade ca 8 mån mellan första och andra, då var största tjejen hos dagmamma, sedan var jag hemma tills minstingen var 15 mån, sedan fick jag in alla på samma dagis! Hade tänkt vara hemma ca ett halvår till, men eftersom jag fick en så bra dagisplats började jag jobba halvtid. Nu i efterhand (barnen är nu 15, 16 o 18) fattar jag inte hur jag kom iväg på morgnarna med tre så pass små på cykel (!) men som sagt, det är bara att lösa när man måste.
 
Sv: Två barn tätt

Syskonvagn är väl ett måste, även om jag tycker att alla ser så ofantligt klumpiga ut :crazy:

Jag vet inte hur jag ska göra med dagis. Han är för liten att skolas in innan bebisen kommer, han fyller ett år i slutet av april, den andra bebisen väntas komma juli. Men jag undrar om det kommer kännas bra för honom att bli inskolad på dagis efter det att bebisen kommit. Jag är så rädd att han kommer känna sig bortprioriterad, att inte längre få vara hemma när den nya kommer. Kanske skulle man avstå dagis helt? Men då funderar jag på om jag kommer hinna knyta an till den nya riktigt ordentligt, när jag har en ettåring som far huset runt.

Min sambo och pappan till mitt nuvarande och framtida barn jobbar tio mil härifrån, pendlar. Är borta 12 timmar varje dag, så tyvärr kommer vi inte få speciellt mycket avlastning på dagtid. Vardagarna med vår son är "mina", då han sover när sambon åker på morgonen och sover när han kommer hem på kvällen.

Min sambo har sökt förflyttning till närmre ort, men det är ju inte säkert att det kommer gå.
 
Sv: Två barn tätt

Kan inte storebror börja på dagis som ettåring? Då har ni ju några månader på er att skapa rutiner med dagis mm innan syskonet kommer.
 
Sv: Två barn tätt

Funkar det med inskolning mitt i sommaren? I så fall kanske det vore ett alternativ, jag tycker det verkar bra. Även om han känns lite liten. Men jag tror ändå att det är bättre att göra det innan bebisen komme, än efter.
 
Sv: Två barn tätt

Jag går och funderar på samma saker. Bebis nr 2 kommer i Juli-07 då är bebis nr1 1½år exakt. Vi gör nog så här: När bebis nr 2 föds tar pappa ut två månaders pappaledigt (för ettan), det är skönt att vara två när nya rutiner ska in, desutom är man ett vrak efter förlossning. Sedan får nog tvåan börja smått på dagis när han fyllt två år. Jag är nog hemma för amning ca sex månader, där efter vill jag JOBBA, då får pappa vara pappaledig igen.

Jag tror att det blir skiiitjobbigt i BÖRJAN (men sedan är det ju gjort), men att det blir bättre senare. Tätt mellan barnen och de får nytta av varandra. Jag kan sätta igång med hästar och annat istället för att sätta igång en ny bebisperiod om några år.

Tyckte jag såg några hyfsat smidiga syskonvagnar på internet. En del emd plast för mjuklift och en sittdel med liggläge inte vägde den så mycket heller! Sökte på syskonvagn, tror jag.

Lycka till!
 
Sv: Två barn tätt

Det fixar sig!

Vi har 4 barn födda aug -99, aug -02, sept -04 och dec -05.
Har mao ganska exakt 3 år, 2 år samt 14 månader emellan barnen. Det funkar fint, vi skaffade tvillingvagn redan då -04 barnet föddes och den är en trogen följeslagare. Köpte den dessutom beg ( -02a)och den är still going strong, trots att den alltid skramlar runt i bagaget på min bil.

Det som varit jobbigast för oss är att 3 av barnen är laktosintoleranta och har därmed druckit Sojasemp/minimax som fås på livsmedelsanvisning av läkare och hämtas på apotek. Den är otymplig såväl som dyr. Att ha tre blöjbarn ( -02an använde böja nattetid då minsting föddes) kändes inte så farligt. Inte heller det här med sömn.

Nåt som däremot kan kännas lite jobbigt är alla bilbarnstolar till höger och vänster. Eftersom jag lämnar och maken hämtar pga jobbtider=kortast tid hos dagmamma/fritids så har vi tre bilstolar + bilkudde i vardera bil. Dyrt att köpa in, men vem vill tulla på säkerheten?
Eftersom vagnen alltid är med så blir det ju inte så mycket bagage kvar, men man får allt in alla kassar när man veckohandlar ;)

Vi har skolat in våra barn strax efter ettårsdagen allihop och funkat jättefint. Vi har förvisso alltid haft dagmamma då vi gillar det alt. bättre än dagis. Vid tredje barnet började jag jobba 2 dagar i veckan när han var ca 6 veckor och gjorde så fram tills nästa föddes. Maken tackade ju inte nej till att vara hemma två dagar i veckan ett helt år.
Med minsting har jag jobbat sen jag kom hem från bb (några dagar i veckan, hemifrån) samt att jag även studerar på 150%. (distans)

När det varit jobbmöten så har minsting följt med medan resten varit i skola alt. hos dagmamman. Har bara mött positivt från jobbet, såväl hos chef som kollegor. Det är väldigt behändigt att ta med dom som små -innan de tultar runt och river ner vad som finns :angel:

Det maken tycker är svårast är att hålla reda på vilka kläder som är vems. Funderar på om han har svårt att räkna? stl 128 är större än 104 som är större än 92 och stl 80 går mest i avvikande färgskala då vi har tre grabbar och sist en tjej. :D

I övrigt är livet emellanåt kaos, en ska ha gympapåse och låneböcker, den tredje har inga torra vantar osv. Det tar ibland lite tid att få in alla i bilen om man är själv, spec.nu vintertid/overalltid. Sen ska man bort till stallet och då vill alla hjälpa till efter egen förmåga vilket kan bli bra stökigt ibland. men tillslut har alla 15 pållar fått sitt och vi ska ta oss hem igen.....

Det är bara att släppa alla måsten som verkligen inte är MÅSTEN. Varför ex.dammsuga om alla ungarna är lugna, nej då försöker jag sitta ner och ta en kopp te och pusta lite. Å andra sidan, lite skit i hörnen har ingen dött av, så skit i att dammsuga. :D
Nä men man behöver inte ha tipptopp hemma. Här är ofta stökigt men så är vi 6 pers på knappa 120 kvm.

När man är mitt uppe idet hela så ser man det inte. Men den dagen ungarna har flyttat hemifrån kommer vi antagligen undra hur vi orkade, hann och helt enkelt fixade allt.


Gira :banana:
 
Sv: Två barn tätt

oj jösses vad jag blir imponerad. Jag fick en liten tankeställare där.
Ett barn, en häst och jobbet. På två vuxna. Och jag undrar hur jag ska hinna med.

:bow:
 
Sv: Två barn tätt

Ja, Wow!! :bow:

Har fullt upp med en liten och mina hästar.
Men det låter verkligen mysigt!
Drömmer själv om att ha en stor familj, men jag och sambon är inte riktigt överens där ännu :smirk:
 
Sv: Två barn tätt

Måste ettåringen vara på dagis? H*n sover väl en stund på dagen, då har du tid med den minste också. Det funkade också för mig att läsa en bok för storasyster när jag ammade nästa, så blev det en mysig stund för oss alla. Gå på öppen förskola, hos oss var personalen där snabba med att ta hand om ett syskon om de märkte att man behövde det. Ingen mormor/farmor/morfar/farfar i närheten som kan avlasta med storasyskonet ibland. Det går, jag lovar!
 
Sv: Två barn tätt

Min sambo har sökt förflyttning till närmre ort, men det är ju inte säkert att det kommer gå.


Se till att han tar ut pappaledigt ! Om inte på heltid så någon/några hela dagar per vecka.

Annars blir du utsliten och han fattar inte vad det handlar om. Han missar ju jättemycket vardagskontakt med barnen nu :(

Att ha båda föräldrarna lika "nära" är en enorm fördel när sjuka barn ska tröstas på nätterna, se upp så du inte hamnar i en fälla där bara mamma duger :crazy:
 
Sv: Två barn tätt

Syskonvagn är väl ett måste, även om jag tycker att alla ser så ofantligt klumpiga ut :crazy:
.

Hur mkt jag än gillar min Urban Jungle-vagn måste jag säga att syskonvagnen inte är lika bra, för små barn.

Det är bäst med en modell där båda kan sitta och ligga vända MOT dig, och där man kan reglera ryggstödet separat för var och en så en kan ligga och den andra sitta.

Har du sedan en som är vändbar så den kan vändas framåt när båda vill sitta och se omgivningen hänger den med länge.

Det finns flera olika märken men de smidigaste brukar kallas "Stockholmsmodell" för att de inte är så breda utan går in på bussar etc.

Jag hade en ful :cool: men jättebra gammal ORA-vagn, tror bara de finns beg (?)och håller andrahandsvärdet bra. Robust och ändå inte så klumpig samt suverän funktionalitet och kvalitet. Vi hade tex med vår på charterresa utan problem.
De lite äldre är ofta blå med rutiga inslag och kostar runt 800-1500 kr, de nyare med enfärgade klädslar ligger kanske runt 3000.

5231779214.jpg
 
Sv: Två barn tätt

snåla in på föräldradagar på sonen och låt pappan ta ut dagar samtidigt med dig första månaderna :idea: sen kan han skola in sonen på dagis.... :idea:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 794
Senast: Nixehen
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 884
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 753
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 711
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp