Tutanchamon 1079

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Great Sport
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 2 131
G

Great Sport

Jag undrar vad som hände med Tutanchamon 1079 efter 2005?
Blev blixtförälskad i hingsten när jag såg honom på Starby och betäckte med honom, men tyvärr kastade mitt sto sitt föl.

Någon som vet något om hans avkommor (4 st tror jag)?
kanske till och med ngn bild?

Är väldigt nyfiken och intresserad ;)

Sv: Tutanchamon 1079

Från ASVHs Förärvningsbeskrivning 2007

CHAPMAN 757. Född 1982, 167 cm, insatt i avel 1988. Betäckt 1193 ston. Död 2006.Den för dressyrsporten värdefulle Chagalls siste son i svensk avel. Chapman har själv gjort en dressyrkarriär som landslagshäst med internationella placeringar. I aveln har han visat en
mycket god nedärvning av framför allt gångarter, där han har ett av de högsta BLUP-indexen.
Chapman ligger högt i avkommestatistiken från tävlingsverksamhet i dressyr och har ett flertal hästar placerade i Svår klass. Han har lämnat fem godkända avelshingstar,
Baryshnikov 867, Camaro 918, Copain 900, Rambo 910 och Tutanchamon 1079, varav endast den A-premierade Rambo är kvar i svensk avel.

Såg honom på kvaltitetsbedömningen -06. Inte så imponerad, tyckte han var finare på bruksprovet! Han blev såld, kommer inte ihåg till vem dock..

Tror inte han blev visad igen som 4-åring. Tror de nya ägarna skulle matcha honom till provet som 5-åring, men det blev aldrig av (varför vet jag inte)

Senast ändrad:

Men va synd på en sån intressant hingst, en sådan svensk stamtavla hittar man verkligen inte ofta längre bland verksamma hingstar

Okej, tack så mycket! Då vet jag lite mer iaf.

Tror att Birgitta Kjellin köpte honom.. Om jag inte är helt ute och cyklar nu. Möjligt att han sedan såldes vidare.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 148
Senast: Piaff
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 008
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 342
Senast: Masse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 019

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka