turridning,uppfödning

M

misterhultspyret

hej
undrar vad som krävs för att man ska få ha uppfödning samt turridning?
man behöver ju något slags bidrag så man har råd att köpa in hästarna mm.
berätta gärna hur det går till...
mvh

Sv: turridning,uppfödning

Jag vet inte så mycket ang. bidrag och sådan.
Däremot känner jag någon som ska starta upp ett sådant =)
Men hennes grund bygger från början på att ta emot travare eller andra raser som inte är lika uppskattade eller har haft det svårt.Få dem lugna, trygga, friska och ridbara och anordna turridning! =)

Det krävs tillstånd från Miljö och hälsa på kommunen och ev även från Länsstyrelsen.
Eventuelle bidrag beror lite på olika saker som:
-är det ett befintligt jordbruk som startar ny verksamhet?
-eller är det helt nystartat?
-kommer det att drivas som ett företag?
-eller som hobby?
-eller som bisyssla?
Ev bidrag kan komma från t ex LRF, EU eller Almi kanske även ens kommun om den anser att den har något att vinna på det. Men gemensamt för alla bidragen är att man ska merparten av kapitalet själv innan det beviljas bidrag.
Sedan kommer det att krävas en del försäkringar och avtal med tur-ryttarna.

Du behöver tillstånd för att bedriva verksamheten. Ska du ha fler än "upp till fem hästar" behöver du göra förprövning på anläggningen. Tillstånd och förprövning söks hos din kommun samt länsstyrelsen.

Oj! Kom just på att du även behöver kontakta markägare i det fall du tänker använda annans mark vid ridning.

Oavsett vems mark du rider på och brukar (där stall står etc) skall du kontakta miljökontoret vid din kommun. De har uppföljning på hur din verksamhet efterlever miljölagarna.

När du ringer länsstyrelse samt kommun så tala om vad du behöver hjälp med (svårt att veta exakt vad man ska fråga efter så kanske ännu vettigare att beskriva verksamheten).

Det finns säkert massor med andra saker att tänka på, men det var bara dessa som "poppade upp" nu!

Hoppas att allt går bra! :)

Senast ändrad:

Man kan få starta eget bidrag vilket motsvarar A-kassa i övrigt får man klara sig med eget kapital och lån.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 471
Senast: Bee
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 324
Hästmänniskan Jag har laddat SÅ många år för att börja på ridskola, jag red på ridskola från jag var 6 till en bra bit upp i tonåren och dom sista...
Svar
5
· Visningar
1 351
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama