Tunnt fullblod

F

Fjellros

Har ett 18årigt fullblodssto hemma som är rejält tunt och jag vet verkligen inte vad jag ska göra för att få upp i vikt.

Hon är avmaskad så är inga problem med mask, går på fri tillgång, står inne nattetid.

Äter väldigt lite när hon står ute, utan då står hon mest och solar om det är fina dagar eller står o sover, har även testat att ha henne ute nattetid för att få henne att bli mer intresserad av mat dagtid.

Hon står inne mellan 22-8 och jag öser in mängder med hö så det är alltid kvar på morgonen, men hon brukar inte äta mer än ca 7-8kg under dom timmarna.

Hon får 2L lusern, överstiger det 2L (alltså innan blötläggning) äter hon inte mer.
Har även i rödhavre för att få i mer fett.
Och just nu också B vitamin och ett pulver som hjälper till att stabilisera magen så hon inte blir för lös (blev det innan av lusernet)

Hon är muskelfattig i hela överlinjen och tunn öve revbenen men har ändå mer mage nu än när hon kom och rump "filéerna" så att säga är fina.
Men tunn hals rygg och kors.

Vad bör jag ge henne mer?

Har hört olja, men vad för olja? Hur mycket?
Osv!

Önskar snabba svar :bow:

Sv: Tunnt fullblod

Jag har gett majsolja, fast är hon bukig är det nog ännu mer protein som behövs. Vad är det för värden i grovfodret?

Du är säker på att hon inte är dräktig? :)

Analys på höet? Är det dåliga världen så är det inte konstigt hästen faller ur.

har du kollat tänderna?
jag har ett gammalt halvblod på 26 bast som håller hullet med hjälp av lucernpellets betfor och rapsolja. ger 2dl olja om dagen fördelat på 2 givor. du kan prova att ge henne fler fodergivor men med mindre mängd per giva.
att hon har dålig överlinje kan ha göra med hakar i munnen el dyl.
sen kan man ju oxo spekulera i cushings syndrom eftersom du nämner den dåliga överlinjen samt bukighet.

Analys på höet och ge hästen en hög kvot.

Mina svårfödda ligger på en kvot på 8.

bra hö så de får en större mängd energi och protein per kg foder, och sen fodra upp med kraft.

Mitt sto får 3kg havre, 1,5kg D&H Build Up Mix, och 3kg lucern.
Min valack får 3kg havre, 3kg groov 125 och 1,5kg betfor.
Kraftfoder ges 3ggr/dag, men har du möjlighet så ge gärna kraft 4ggr/dag, brukar vara så med blodisar att de tröttnar på att äta när de får stora mängder på samma gång :)

Fri tillgång på hö både ute och inne, beräknar at det blir ca 14kg/dag.

Det krävs mycket mat och bra mat, och som sagt en hög kvot för att hålla tunna fullblod runda och goa :)

Vårt fullblod ratade lusern (kunde dock tänka sig att pilla lite i hacken, han hade fri tillgång) men älskade Hippo Alfa. Eftersom det är mycket grönmjöl i det, blev resultatet mycket bra. Vissa perioder hade vi också olja i givan, ungefär en dl/måltid.

Dodson & Horrell Built up. Ett foder som brukar ge så bra resultat på tunna hästar att jag nästan tror att det kan vara något hemligt mirakelmedel iblandat ibland.

PopcornPlayer, varst kan man få tag i Dodson & Horrell Built up? Har aldrig hört talas om det innan.

Enligt hur vi räknat ska hon få i sig ordentligt med proteiner osv. Värderna är bra.
Hösilaget hon får ute är 70% TS, hon får tidigt skördat torrhö inne nattetid, har skickat iväg analys på det häromdagen men inte får svar än.
Har tyvärr ej möjlighet att ha henne på FT på det vanliga höet utomhus för dom andra hästarna är lättfödda och jag vill inte att hon ska stå själv (det vill inte hon heller för den delen)

Kan jag höja upp havregivan? Hon får just nu 5dl havre /dag.
Hon trivs inte att äta kraftfoder på morgonen.

Men att höja luserngivan till 1,5 L / två gånger om dagen, är ju inte mer än så än att jag får ta in henne en stund mitt på dagen så hon får äta första givan då. Och kanske t o m höja havregivan också?

Tror kanske att tänderna börjar bli lite dåliga, har ringt vet. så har fått en tid hos henne men hon har så mycket kunder så det är inte förän om 1 månad och jag vill gärna att hon ska få börja gå upp i vikt redan nu...

I övrigt är hon pigg och glad, pälsen är glansig och hon mår bra, bara det att hon är så hiskeligt tunn....
Och köpa olja, vilken olja? Och hur mycket kan jag ge?

Ska försöka få till en bild och lägga ut så ni får se hur hon ser ut :(

Olja har hästar svårt att ta upp, deras matsmältningssystem är inte anpassat för det. Som tidigare har nämnt så är bra värden på höet a och o. Utöver det behövs proteintillskott. Havre är inte det bästa kraftfodret att ge då. Fodergäst har högt proteininnehåll. Kornkross brukar man ge traditionellt för att få hästar att lägga på hullet. Sojamjöl, eller linfrökaka innehåller mycket protein.
Se även till att jobba7 träna hästen så hon bygger muskler. Vissa fullblod eller hästar av fullblodstyp kan inte enbart gödas till hull, dom behöver bygga muskler för att bli kraftigare.
Lycka till!

Kallpressad linfröolja är den olja som är lämpligast att ge. Den finns i praktisk bag-in-box med tillsatt E-vitamin. Den innehåller Omega-3-fettsyra som är viktig för hästen. Du kan ge 1 dl per mål. Olja innehåller ca 35 MJ/kg så det är ett bra energitillskott.

Foderjäst har jag hemma ju, att jag inte tänkt på det! Hur mycket ska jag ge som max?

Sojamjöl, finns de på Gr*nngården eller måste det specialbeställas?

Hon följer med som handhäst ut i skogen 3 dagar i veckan (backit o "snårit") sen rids hon även en dag i veckan, kanske två ibland.
Men vilken typ av träning är bäst? Testade ett tag att bara låta henne stå och få äta upp sig, då åt hon bara mindre och blev depp istället så hon måste ju hållas igång på något sätt. Men vilken typ av träning är bäst? Vill inte att de ska bli plus minus noll utan gärna plus noll plus om du förstår hur jag menar :)

hej!

Jag skulle inte rida på den hästen om den är omusklad över ryggen. Helldre fortsätta med den som handhäst och sedan tömkörning för att bygga muskler.

Hon kanske kan gå in tidigare från hagen så att hon har mer tid på sig att äta sitt hö i boxen. Det blir väldigt långa dagar i hagen annars speciellt när hon inte äter.

Jag skulle öka på havren och lägga till soja och vetegroddar! Det finns även linfröpellets som är smakligt och med mycket fett och protein och även kanon för mage och hårrem!

Annars tycker jag att du ska satsa på ett build-up foder! Själv kör jag med Spillers conditioning mix till mitt svårfödda fullblod!! Kanon måste jag säga.. Du får ju pengarna tillbaka om den inte håller vad den lovar!

Lycka till!

Puffar denna då jag har samma problem. Svårt veta hur mycket man ska "träna" en sådan häst. Om hon bara står så bygger det ju noll, och försämrar aptiten.

Enligt hur vi räknat ska hon få i sig ordentligt med proteiner osv. Värderna är bra.
Hösilaget hon får ute är 70% TS, hon får tidigt skördat torrhö inne nattetid, har skickat iväg analys på det häromdagen men inte får svar än.
Har tyvärr ej möjlighet att ha henne på FT på det vanliga höet utomhus för dom andra hästarna är lättfödda och jag vill inte att hon ska stå själv (det vill inte hon heller för den delen)

Det är bra med analys, men fullblod kan kräva mer än vad som verkar bra på en utträknad foderstat med hjälp av analyser. Ibland kan man få lägga till lite extra trots att man tycker det verkar mycket av proteiner etc...

Du har fått bra tips ovan D&H är helt klart att rekommendera...men vänta inte 1 månad på vet för att kolla tänderna, ring en annan!

För att förtydliga ovan talare. Min blodis behöver "enligt foderstats formler med fullblodstillägg" 75Mj och 450 SMRP, men för att hålla hullet ger jag: 136-140Mj och 740-800 SMRP.

Man skulle nästan kunna tro att det är halvblodet som jag lånar du snackar om...
Rejält tunn är hon, så man ser revbenen och hela ryggraden är VÄLDIGT tydlig... :(
I dagsläget går hon ute dygnet runt och äter gräs. Hon får även tillskott av groov 90, mineraler (blå miner) och biotin.
Hon är avmaskad, och vi har kollat tänderna.

Senast ändrad av en moderator:

Analysen har ju inget med vilka värden man lägger hästen på.

Analysen visar vad fodret innehåller. Sedan är ju kruxet att hitta vilken nivå hästen ska ligga på för att hålla sig fin. När man väl hittat den nivån, slipper man ha en häst som tappar nu och då. Allt som behövs är analys och normalt siffersinne för att räkna ut vad hästen behöver.

Analysen har ju inget med vilka värden man lägger hästen på.

Analysen visar vad fodret innehåller. Sedan är ju kruxet att hitta vilken nivå hästen ska ligga på för att hålla sig fin. När man väl hittat den nivån, slipper man ha en häst som tappar nu och då. Allt som behövs är analys och normalt siffersinne för att räkna ut vad hästen behöver.

Många stirrar sig dock blinda på en analys och räknar som sagt inte med att fullbloden inte hör till den "normala" hästtyp som man utgår ifrån när man räknar ut en foderstat. Man kan inte förlita sig helt på siffrorna man kommer fram till oavsett siffersinne...

Fortfarande har det inget med analysen att göra. Det är ju ren okunskap hos den som räknar foderstaten, som lägger sig på fel värden.

Som att skylla Volvo för att folk kör som galningar...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 704
Senast: Dornes
·
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
3 987
Senast: Mustang
·
Foder & Strö Tänkte ställa en fråga jag klurat på av och an.. 20-årig ponnyvalack,svårfödd, lättstressad. Förr stått i box halva dygnet,resten i...
2
Svar
28
· Visningar
5 534
Senast: BIMM
·
Foder & Strö Min pålle har varit iväg på utbildning,kommer hem efter 2 månader och är fruktansvärt mager. Hos utbildaren så hade inte marken betats...
Svar
8
· Visningar
1 676
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama