Tunna ut manen utan att rycka

Marvin

Trådstartare
Jag har en häst av den håriga sorten. Jag får göra det mesta med henne, men hon gillar inte när jag rycker manen. Försöker att ta några enstaka strån åt gången, men hon visar tydligt att hon tycker det är obehagligt. Jag själv är extremt håröm så jag förstår henne!

Att jag försöker rycka den överhuvudtaget är för att tunna ut den, jag kortar den till önskad längd med hjälp av en sax, men för att kunna fläta och knoppa till tävling behöver den vara tunnare.
Hur gör ni andra med era hårömma hästar?

Jag har en häst av den håriga sorten. Jag får göra det mesta med henne, men hon gillar inte när jag rycker manen. Försöker att ta några enstaka strån åt gången, men hon visar tydligt att hon tycker det är obehagligt. Jag själv är extremt håröm så jag förstår henne!

Att jag försöker rycka den överhuvudtaget är för att tunna ut den, jag kortar den till önskad längd med hjälp av en sax, men för att kunna fläta och knoppa till tävling behöver den vara tunnare.
Det finns trimknivar, ska själv testa det på min häst.

När jag hade ponny så brukade jag passa på att ta pyttepyttelite på undersidan av manen när jag rakade honom. Men det beror ju lite på hur manen ligger. Man vill ju inte riskera att det "ställer" sig upp. (Har de "luftkanal" under manen så blir det nog svårt.)

Solo Comb eller trimkniv.

Jag passar på när hästen är sederad av en eller annan anledning. Har själv en extremt håröm häst där jag inte kommer nära ens med en trimkniv i "nyktert" tillstånd..... Han sederas dock vid klippning några ggr om året så jag rycker ur ordentligt i samband med det. Då står han som ett ljus och verkar konstigt nog inte tycka det är obehagligt (sedering tar ju inte bort ev smärta).
Sen får man försöka hålla efter med sax däremellan även om resultatet inte blir lika bra.

Jag använder trimsax. Hur enkelt som helst och gör att manen ser ryckt ut. Jag klipper underifrån in vid mankammen för att tunna ut samt lite snett uppåt i topparna för att justera längden.

Min första tanke är halstäcke :laugh:. Min häst har haft tjock yvig man, men sen han hade halstäcke på sig en hel vinter, så har den tunnats ut. Även att borsta manen med en hård plastborste (liknande vanlig hårborste) så brukar det ryka några strån från manen vare gång.
Jag har för mig att en häst jag hade tidigare var lite håröm, och det gick bättre när man masserade/höll/tryckte på stället som man rykte på.

Jag rycker inte min ponnys tjocka man, mina fingrar pallar inte det.. Använder trimkniv i kombination med att jag vänder saxen uppåt.

Jag använde bara sax och tog en bit man och drog saxen från mitten till spetsarna, vika upp den biten som du gjort sen göra samma sak igen och igen. Även undersidan.
Typ så som frisören gör när den gör lager i håret :o

Min ena är extremt håröm, jag kan göra allt med henne men rycker jag en endaste liten tuss så kan jag inte borsta manen på flera dagar utan att hon skakar frenetiskt.
Testat allt, men det ser alltid för jävligt (!!) ut när det uttunnade växer ut så jag lät det vara och höll manen lite längre så att jag kunde knoppa trots att den var tjock. Hon tävlar inte längre men en av avkommorna med nästan lika mycket man uppskattar det inte heller. Man får fläta HÅRT och det blir knoppar modell lite större, men manen ser inte ut som en diskborste.

Jag rycker aldrig oavsett hur manen ser ut. Ont för hästen och ont för mina fingrar. Klipper med frisörsax, och om jag måste tunna så tunnar jag även med sax.

Jag använder enkel eller dubbelsidig effileringssax på hårömma hästar för att både tunna ur och få det visuella resultat som efterfrågas.

Tack för era svar!

Jag använder trimsax för att fixa till längden, men jag har inte vågat ge mig på att tunna ur med den. Är rädd att få en borstig utväxt som står rakt upp. (Kämpar med den sen förra ägaren nog tagit lite med klippmaskinen.) Hon har bytt sida på manen 3 gånger under det året jag haft henne, så även om jag tar på undersidan av manen så kan den plötsligt vara ovansidan!

Trimkniv provade jag lite igår. Hästen ruskade frenetiskt och jag har ett sår i handen... :angel:

Halstäcke är kanske ingen dum idé! Hon har täcken med halvhals och den nedre delen av manen är lagom tjock och ligger där den ska. Dock vill jag inte täcka henne så mycket bara för utseendets skull.
Meh. Sedering behöver hon inte heller, kan klippa även inne i öronen med en stor de-laval maskin utan sedering. Men rycka 3 strån ur manen, hemska tanke! :eek:

Klippa med saxen i nästan-hårens-riktning-vinkel tycker jag funkar jättebra, det ser helt naturligt ut. Man får räkna med att inte ta så många strån åt gången och att klippa ganska långt upp så vissa strån blir 1/3 av sin längd kanske

@super smarttails säljs via Stocksten hästsport. Bara att googla :)

Har sån för min förra var inte så glad i att bli tyckt, men C tycker att det är det bästa som finns. Han är inte riktigt som andra...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 510
Senast: Pratsch
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 301
Hästvård Vad finns det för alternativ till att göra manen kortare på hästen om man inte vill rycka manen för att den redan är så tunn och inte...
2
Svar
22
· Visningar
2 762
Senast: Magiana
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
22 786
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar