Tunn/normal?

_Runaway_

Trådstartare
Hur pass lätt ska man känna revbenen på hästen? Ska man kunna skymta dessa svagt på en häst i normalhull? Om man drar handen rätt lätt över sidan, ska m,an känna dessa då eller ska man behöva trycka för det?

Sv: Tunn/normal?

_Runaway_ skrev:
Hur pass lätt ska man känna revbenen på hästen? Ska man kunna skymta dessa svagt på en häst i normalhull? Om man drar handen rätt lätt över sidan, ska m,an känna dessa då eller ska man behöva trycka för det?

Det "gamla" kännesättet jag lärt mig är att man ska kunna röra handen (handflatan) i en cirklande rörelse, och då ana/känna revbenen under sig. Revbenen ska inte skymta eller synas spontant.

Håller med det svar du redan fått men vill bara tillägga att man inte ska stirra sig blind bara på revbenen.
Hästen kan "ha gott" hull enligt många om den har mage men en tunn överlinje.

Det är ofta man ser en tunn överlinje på hästar, tyvärr.

är inte detta gandska individuellt och lite beroende på vilken ras det är. ett fullblod kommer tex aldrig upp i samma hull som en fjording. och har hästen tunn överlinje beror detta oftst på att den är felmusklad och inte på vilket hull den har.. men får ha sitt goda förnuft helt enkelt, man ska ju naturligtvis inte tydligt se revben eller höftknölar, men på vissa raser och kan man skymta dem och en del så ska de inte synas alls. syns svansbenet överkorset är hästen för tunn, oavsätt ras (och då är det väl långt gånget)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 018
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
512
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 406
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 045
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar