Tunn hund =(

Casper

Trådstartare
Hejsan!
Har en hund (landseer 18 månader) som vid detta laget väger 51kg men är för tunn och väldigt kräsen med mat!:crazy:
Jag skulle behöva tips om hur jag ska göra för att få upp henne i vikt och framför allt intresserad av maten! Jag har prövat dom flesta sorters foder, billiga som dyra och dom fungerar ungefär en halv säck och sen äter hon inte mer, men nu har jag hittat ett som heter Revir sport, (den fanns i bas me men jag tog sport för extra enegri och fett :smirk: ) och den äter hon och har till och med gjort det två säckar nu!:) jag brukar pilla ner lite sås osv men vill samtidigt inte "skämma" bort henne så hon inte äter kulor mer om hon inte får godheter i osv om ni förstår vad jag mena. Hon får extra tillskott genom salmopet.

När hon inte visar intresse har jag prövat både att ha skålen nere så hon får äta när hon vill och även prövat att ta upp skålen när hon inte visar intresse. Det är typ sak samma.varken mer eller mindre intresse.

Snälla finns det nån som har tips om hur jag kan göra för att få upp henne i vikt?!
Hunden är frisk för övrigt!

Mvh/Anna
 
Sv: Tunn hund =(

Min syster har en lanseer som haft samma problem som din under uppväxten... Vet inte varför men ska kolla med henne vad hon gjorde. Jag tror dock att hon fortfarande är (o alltid kommr vara) kräsen o lite svårflirtad med maten. Kanske har med rasen att göra :p
 
Sv: Tunn hund =(

*off topic* Vad är salmopet? Har nämligen liknande problem med min hund....
 
Sv: Tunn hund =(

"wrangler"- vem är din syster om jag får fråga?:angel: alltid roligt med landseer folk :) Ja fråga henne är du snäll, och ja, denna rasen är nog känd för att va petig i maten..:p

salmopet är ett fodertillskott, ren laxolja egentlign. Bra för päls,hud och leder och hjärta =)
 
Sv: Tunn hund =(

vi körde med majsolja och groddolja. en matsked av varje i maten varje dag. fungerade super bra.
koka vanlig buljong på buljongtärningar och häll över maten när kräsenheten går över styr. eller filmjölk..
 
Sv: Tunn hund =(

salmopet bör du kunna köpa i vilken djur butik som helst tror jag, iallafall har vi det i nästan varje djur affär här neråt. Det har gett superbra resultat i pälsen!

fil och mjölk har jag prövat, även vanlig olja. Har oxå blött upp maten och blandat den med blöt katt/hund mat, då slickar hon av det. Färskfoder fungerade ett tag men inte nu mera..
 
Sv: Tunn hund =(

hundar ska inte äta/dricka mjölk då de inte bryter ner mjölksockret och får ont i magen som laktosintoleranta människor.

har du provat riktiga högenergifoder som man ger till jakthundar och draghundar? det behöver de inte äta så mycket av. att sprida ut maten på t ex en gräsmatta kan också fungera på vissa.
 
Sv: Tunn hund =(

Jag har varit i mailkontakt med många leverantörer som skickat först prover för att se om hon äter det över huvudtaget och ett par har hon smakat men hon petar inte i sig den mängd hon behöver. Och om hon gör dt så är det helst på kvällen, misstänker att dt haft med värmen att göra.
Men ja jag har prövat sådana foder..
 
Sv: Tunn hund =(

Jag har varit i mailkontakt med många leverantörer som skickat först prover för att se om hon äter det över huvudtaget och ett par har hon smakat men hon petar inte i sig den mängd hon behöver. Och om hon gör dt så är det helst på kvällen, misstänker att dt haft med värmen att göra.
Men ja jag har prövat sådana foder..
 
Sv: Tunn hund =(

Jag har också haft kräsna hundar, eller har rättare sagt.

Har en ( mindre sort) som är 1,5 nu och en sch/bc

Det som funkat lääänge nu är Pro Plan Salomon & Rice, det gillar bägge hundarna o äter med god aptit, dessutom är det milt mot magen o baserat på lax.
Sen har jag drait ner från 2 till 1 mål om dagen och det har dom faktiskt gått upp i vikt på...vilket jag inte trodde.

Men för å få dom att inte strunta i maten så får dom bara en gång, och då är dom hungriga.
 
Sv: Tunn hund =(

Jag är så hård att jag svälter hundar som inte äter. De erbjuds mat, men duger det inte blir de utan. Pjoskar de tillräckligt mycket åker maten bort helt ett tag så de får veta vad hunger egentligen är. Under denna tid får de absolut inget annat än sitt torrfoder.

Förvisso är hunden inte fullvuxen, men trots det skulle jag köra svält. Det är inte en valp vi talar om och är inte hunden rent undernärd tar den inte skada. Man får igen det i längden då hunden lär sig äta ordentligt och då börjar den även lägga på sig. Det är ingen mening att fjäska med gott i maten och foderbyten för då får man pyssla med det hela hundens liv.

Mycket få hundar svälter sig själva till döds. Resten äter när de blir tillräckligt hungriga. Äter de inte var de inte hungriga nog.
 
Sv: Tunn hund =(

jag kan förstå din tanke och det ligger ngt i den men när hunden är tunn är det inte kul och ännu mindre kul när hunden är anmäld till både utst och lydnadstävlingar:crazy:
Hon är sådan här i perioder, ibland äter hon på rätt bra faktiskt, kanske under en veckas tid sen börja hon tramsa igen..
 
Sv: Tunn hund =(

Många hundar är tunna innan de växt klart och jag för min del hade hellre lärt hunden äta än prioriterat någon utställning. Det kan man alltid göra senare, men pilla med käk i flera år har jag ingen lust med.

Det finns annars högenergi-tillskott att köpa. Det är små svindyra kakor som ska fetta på hunden rätt bra. Ska fråga Aliide vad de heter.
 
Sv: Tunn hund =(

när min hund var mindre och tanig (problem med löptikar och kräsen i maten) så fick vi tipset att göra riktigt feta pannkakor och ge honom (detta skulle inte ges ihop med torrfodret).. det fungerade ganska bra men det som funkade bäst var att kastrera, jävlar vad han åt då! han som inte ens ville pilla i sig en skål med mat kan nu gladeligen sätta i sig en hel säck om han fick chansen :p
 
Sv: Tunn hund =(

Hi Hi ja det kan jag tro:rofl: Pannkakor har ja oxå hört fast jag har faktiskt aldrig lagat det till hunden för jag trodde inte ens det kunde stämma:angel: ..

sen anser jag mig inte så fjuttlig me maten heller till henne för jag resonerar oxå lite som så att ska en ha gott så ska alla:D och det blir dyrt om alla tre ska ha vår mat..:crazy: och sen är det oxå lite så att hon har mat punkt slut.

Men kanske kulpannkaka i ugnen vore ngt?!:rofl: :p
 
Sv: Tunn hund =(

Min hund får Pemmikan och Klass Plus färskfoder. Har ökat 15 kilo i vikt sedan i vintras. Nu hade han visserligen problem med tarmen och är "frisk" nu. Men han är väldigt petig med mat annars.
 
Sv: Tunn hund =(

Har du testat ren vom som tillskott?
Våran grandis var väldigt tunn ett tag när han växt ordentligt på höjden och var rätt kinkig med färskfodret...dock så blev just ren vom, ser ut som färskfoder i konsistens, räddningen för oss.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 644
Senast: fixi
·
Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
507
Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 730
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 063
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp