Tunn 4-åring

Lill76

Trådstartare
Har ett halvblod på 4 år som är ganska svår att hålla hullet på. Jag har en "enligt konstens alla regler" uträknad foderstat till honom, men det räcker tydligen inte. Han får ett superbra hö, havre, betfor och vitaminer. Jag har ökat på höet och ökat havren en hel del också, men fortfarande är han tunn. Hur lång tid tar det innan en förändrad foderstat börjar synas på hästen? Ska jag öka högivan ännu mer? Han får nu ca 10 kg om dagen och tyvärr kommer jag inte ihåg analysvärdena, men vet att kvoten ligger mellan 7-8. Han verkar ju behöva mer energi, medan han får tillräckligt med protein genom höet. Tänkte först ge honom någon typ av specialfoder upptill, typ krafft enegi, men där får jag ju en hel del proteiner också, men det är kanske bättre att öka på höet ännu mer. Funderat på olja också, men hur är det med det? Kan känsliga hästar bli lösa i magen av det eller det är bara en myt?

Sv: Tunn 4-åring

äter han upp sina 10 kg så pröva fri tillgång. 10 kg är inte mycket för en stor växande häst.

Ja, han äter upp sitt hö, men kan inte ha fri tillgång på dagarna när han går ute med andra hästar som då hade blivit smällfeta :angel:
Men om jag ger honom fri tillgång under tiden han är inne, alltså kväll och natt, då borde det väl funka.

"Enligt konstens alla regler" är att se till att hästen hamnar på rätt behov. Är han för tunn är inte behovet rätt uträknat, utan du får öka. Grovfoder i första hand. Har du svårt att få i honom mer kraftfoder (för pigghet eller så) så funkar olja bra tycker jag.

Hur står det till med tänder? Maskstatus?

Det är ju just det jag menar, jag har gått efter "normalbehov" för en häst i den storleken och räknat foderstaten efter det, men det räcker ju inte, alltså behöver han mer. Vi har inga problem med att han blir för pigg av havre, men jag provar nog först att öka på höet ordentligt först (fri tillgång som någon föreslog) så får vi väl se.
Han är avmaskad och tänderna är ok.
Är det någon som vet hur lång tid det brukar ta innan "ny" foderstat brukar ge resultat??

Förresten kan fällningen påverka hullet? Jag bara funderar över varför han är så tunn nu, tidigare i vinter tycker jag han har varit i normalhull.

Han är avmaskad
Hur och när, alltså när senast och med vilket medel? Hur avmaskad under hela förra året? Ursäkta om jag är påstridig, men det är ofta jag får svaret "ja h*n är avmaskad" och så visar det sig att det inte är mot rätt saker vid rätt tidpunkt.

Det har varit kallare nu ett tag, då går det åt mer energi. Kan vara det som gör att han tappar nu.

Du skriver att du har en "enligt konstens alla regler" uträknad foderstat så det är väl där felet ligger. Mina hästar skulle se ut som magra ök om dom fick så lite mat som såna tabeller och foderrådgivare rekommenderar. :crazy:

Hästen är vår egen uppfödning och vi har avmaskat enl rekomendationer från han var föl. Skiftar mellan Ivomec och Banminth med 2-3 års intervaller och förra året var det ivomec och han blev avmaskad i höstas innan "installning" Jag har detta året inte avmaskat honom i februari som man brukar rekomendera till unghästar, men ska kanske ta träckprov för att kolla om det behövs. Vi har 2 hästar och har olika hagar sommar och vinter. På sommaren har vi dessutom flera hagar att byta mellan så när hästarna gått ett tag i en hage får dom byta och vi "putsar" ner den gamla för att göra det så svårt som möjligt för maskarna att överleva.

Fällningen kan påverka hullet, min 4-åring brukar bli allmänr irriterad och tappa lite framåt våren. Sen kan det ju vara så att man ser ev underhull bätre då pälsen försvinner... Har tidigare haft samma problem som du med tunnheten, men i år verkar det ha funkat bra. Vet inte om det beror på att han fick chans att äta upp sig ordentligt på boxvila i somras, eller om han helt enkelt växt i sin kropp nu.
Ett tips annars för att ge hull är krafft rehab! Egentligen avsett för konvalescenter och äldre hästar, men av ngn anledning verkar det bra på smala hästar också. Sök på andra trådar om det!

Just avmagring kan vara ett tecken på bandmask. Använde ni Ivomec hela förra året så har ni inte kommit åt ev. bandmask.

Om du tycker att han börjar tappa nu, men inte borde det med tanke på fodermängden så skulle jag rekommendera dig att göra ett träckprov eller blodprov för att kolla bandmask.

När du har gått igenom allt vad folk råder dig till (vilket är väligt bra råd) såsom avmaskning osv, så tycker jag att du ska testa Topfits Müsli. När min häst var 4 så såg hon ut som en 2-åring:smirk: Lika jobbigt att få ner en häst i vikt är det att få UPP den i vikt. Tro mig, jag var helt hysterisk..
Men Topfits produkter och då helst müslin är kanon! Lägger sig som bomull runt magen:)

Har också en tunn 4- åring vart finns Topfits Müsli att köpa?

Har för mig att Ryttarcompagniet är återförsäljare. Dom kanske ligger i branschregistret här på Bukefalos. Det var rätt några år sen jag använde det. Men jag att det fortfarande finns!

Centaur skrev:
Du skriver att du har en "enligt konstens alla regler" uträknad foderstat så det är väl där felet ligger. Mina hästar skulle se ut som magra ök om dom fick så lite mat som såna tabeller och foderrådgivare rekommenderar. :crazy:

Och min skulle se ut som en fet padda...så våra hästar är väl ytterligheterna.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 206
Senast: ufot
·
Foder & Strö Vi har en treåring med mycket känslig mage. Under betessäsongen mår hon bra, har fast avföring och magen är lugn. Varje år under...
Svar
9
· Visningar
2 781
Senast: svea
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 228
Senast: Zamira
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 361
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama